Annons:
Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 3460 ggr
[Secretname]
2017-07-12 10:16

Ångrar val av utbildning

Under så lång tid hade jag funderingar kring en mängd olika högskoleutbildningar och jag har ingen aning om vad jag vill bli egentligen. Det slutade med att jag valde efter intresse. Så det blev socionomprogrammet och tanken är vidareutbildning til psykoterapeut efteråt om jag orkar, det är väldigt många år extra för att bli psykoterapeut. Känner bara en stor sorg att jag aldrig kommer tjäna några direkta pengar. Att personalen i kassan på Ica har samma lön som jag kommer ha. Jag borde valt efter lön & status och blivit jurist eller civilekonom. Jag har betygen att komma in. De enda utbildningar jag inte kommer in på är psykolog, läkare och arkitekt. Har jag gjort helt fel som valt av intresse? Borde jag valt jurist för att få en fet plånbok och kunna köpa lycka? Problemet är att det är för sent nu.. isåfall måste jag gå detta i 1 år för att börja jurist nästa höst. Jag måste gå denna nu för har redan skrivit kontrakt på lägenhet så behöver CSN som inkomst. Känns bara så misslyckat att välja något där jag vet med facit i handen att det finns 0 möjligheter att få en bra lön..

Annons:
Maria
2017-07-12 10:21
#1

Menar du att en socionom har samma lön som ett affärsbiträde?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Secretname]
2017-07-12 10:22
#2

Snittlönen för socionomer år 2016 var 32 300 kronor. Jag vet flera som arbetar i butik som har 28-29 000 kr i månaden på grund av att Handels har väldigt bra OB-tillägg. Jag menar att skillnaden är ganska liten mot yrken där endast gymnasieutbildning krävs mot 3.5 års universitetsutbildning.

Maria
2017-07-12 10:24
#3

Men då arbetar man ju mycket på obekväma arbetstider så det går ju inte riktigt att jämföra tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Secretname]
2017-07-12 10:29
#4

Arbetstiderna upplevs nog mer eller mindre obekväma från person till person. Jag är personligen inte alls intresserad av att fira högtider så skulle inte ha några problem att arbeta under midsommar och jul. Tror att största orsaken till att socionomer, psykologer, psykoterapeuter tjänar ganska dåligt i förhållande till sin utbildning är att nästan alla är kommunalt eller statligt anställda. I alla yrken tjänar alla i privat sektor mycket mer.

Aleya
2017-07-12 10:32
#5

Jag valde en utbildning där man inte tjänar kanske så fett. Men jag älskar mitt jobb och det slår allt i min bok. Att jaga pengar blir man inte lycklig av. Men att ha ett jobb men älskar och kan utvecklas inom… det är få förunnat

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Secretname]
2017-07-12 10:37
#6

Skulle helst vilja hitta ett yrke där man både tjänar mycket och är intresserad av sitt yrke. Jag älskar att spendera pengar. Jag älskar att shoppa i omåttliga mängder och då behöver man en riktigt bra lön. Minst 55 k i månaden innan skatt.. antar att jag får stå ut 1 år och sen börja på jurist nästa år.

Annons:
Aleya
2017-07-12 10:50
#7

#6 kom bara ihåg att jobbar du heltid så kommer du inte ha så mycket tid att spendera pengar, om man inte lyckas lägga till någon timme på dygnet, man är nämligen ganska slut efter en dag på jobbet. Men du väljer ju själv.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
2017-07-12 10:52
#8

Ja det är nog bra om du tänker om när det gäller din utbildning.

Socionom är ju ett yrke där man arbetar nära sina medmänniskor på ett helst annat sätt än jurist och du verkar vara ganska ytlig så det passar dig nog bättre.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

setfree
2017-07-12 10:55
#9

Din situation beror mycket på om du träffar en partner som tjänar bra. Det är er gemensamma ekonomi som spelar roll om ni skulle få familj etc.

Min syster läste till socionom och har vidarutbildat sig till terapeut som hon jobbar som idag. Hennes man är professor i datateknik och de har massor med pengar. Mer än de behöver.

Sedan ska du kanske fundera på hur viktigt det är att spendera pengar. Hitta andra saker som är kul. När man får barn så ändras prioriteringarna. Jag lägger mycket mer pengar på dem än mig själv.

Jag själv har bra lön men jag har också tjänat pengar på aktier. (mer än en miljon)

Så det finns mer att väga in i livspusslet. Men om pengar är viktiga för dig är det väl bara att läsa till jurist som du skriver.

[Secretname]
2017-07-12 11:11
#10

#7 Man har väl ändå lite ledig tid även om man arbetar heltid?

[Secretname]
2017-07-12 11:12
#11

#8 Jag har också börjat tänka att jurist passar mig bättre. Jag är ganska ytlig och går över lik för framgång. Är väldigt driven och ambitiös.

[Secretname]
2017-07-12 11:16
#12

#9 Självklart får man oftast en bättre ekonomisk situation om man träffar en partner men det är ju ingen garanti för att man någonsin hittar någon som man tänka sig leva sitt liv tillsammans med. Är väldigt kräsen vad gäller män så ingen har varit bra nog för mig än så länge. Kan säga nu på en gång att jag aldrig kommer att skaffa barn. Jag tycker inte om barn om jag ska vara ärlig. Jag skulle absolut inte vilja ha ansvaret att ta hand om ett barn dygnet runt. Pengar är otroligt viktigt för mig.. anledningen till detta är att mina rika vänner är så otroligt lyckliga. Vänner som inte har så mycket pengar är väldigt olyckliga. Så pengar verkar ha en stor koppling till lycka.

Maria
2017-07-12 11:41
#13

Det där med pengar och lycka tror jag inte ett ögonblick på. Man vet aldrig vad livet har att erbjuda när det kommer till hälsa t.ex och tror man då att det är pengar som ger lycka så är man illa ute tror jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Aleya
2017-07-12 13:08
#14

#10 jag vet inte om du någonsin jobbat i ditt liv. Men låt oss säga att du börjar 8 så slutar du ju ungefär vid 16. Beroende på hur lång lunch du har. Som Maria så klokt skrev så vet du inte heller hur hälsan blir i framtiden. Om du då känner att pengar är viktigare än hälsan så kan det bli hårt om du väl blir sjuk. Hellre har jag en bra hälsa än miljoner på banken.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

setfree
2017-07-12 17:28
#15

#12 Om du vill tjäna pengar är jurist dem mest optimala vägen om du är tillräckligt intelligent och klarar att hålla fokus och jobba hårt. Jag känner till fler exempel på de som tjänar väldigt mycket som jurister.  Jag skulle välja att jobba med företag som gör internationella affärer och som behöver hjälp med kontrakt.

Har du förståelse för andra kulturer och pratar fler språk än engelska så hjälper det till. Du kommer sannolikt att tjäna mycket pengar om det är ditt mål i livet.

Jag åker till Kina i morgon för att hälsa på mina vänner som jobbar där och de bor på 100 kvadrat mitt i centrala Stockholm och har en nybyggd lägenhet i Barcelona. Visst hjälper det med pengar och jag har själv tillräckligt.

Jag har också vänner som är väldigt fattiga och som behöver vända på varenda krona. Var bara lite försiktig med att dra för snabba slutsatser angående lycka. Det är inte alltid så enkelt som du tror.

För några år sedan tog en kvinna livet av sig. Hon bodde i ett nybyggt hus nära en sjö och hennes man är chef på ett dataföretag. De hade tillräckligt med pengar och hon var bara deprimerad.

Ska jag vara helt ärlig så ger pengar en viss valfrihet och trygghet. Jag gillar bilar och motorcyklar och kör en nästan ny BMW men efter ett tag betyder det inte speciellt mycket.

Hur är det med dina vänner, har de själva tjänat pengarna eller är de födda med rätt föräldrar?

[Secretname]
2017-07-12 19:07
#16

#15 Jag är i alla fall tillräckligt intelligent för att få toppbetyg i gymnasiet i precis allting förutom matematik. För juristprogrammet krävs bara matematik 1 från gymnasiet så jag antar att det inte direkt ingår mycket matematik i utbildningen. Jag vet dock att det är viktigt på juristprogrammet att få bästa betygen för att ha en chans på de bästa jobben efteråt. Jag har haft relationer med killar från olika kulturer och därav har jag lärt mig ganska mycket om kulturer. Jag talar 8 språk flytande inklusive svenska och engelska. Jag har alltid älskat språk och därför valt att lära mig så många språk. Självklart kan en person vara deprimerad även om man är rik men att ha pengar underlättar för att få ett lyckligt liv. Personligen har jag väldigt ont om pengar just nu och detta gör att jag ibland inte mår så bra. Jag har inte alls mycket kläder exempelvis men har ej kunnat handla ett endaste plagg på nästan ett helt år snart. Varför jag kollar på inkomsten mycket beror på just detta-jag vill kunna gå och handla kläder när jag behöver. Jag vill kunna unna mig ett fint smycke. Mina vänner är födda med rätt föräldrar kan man säga. De arbetar inte över huvudtaget utan lever helt och hållet på sina föräldrars pengar.

setfree
2017-07-12 20:53
#17

#16 Du kommer att lyckas. Inga problem.

Men att kunna köpa smycken och kläder etc. är inget högt mål. Hur mycket pengar behövs för det? Räcker 100 000 kr? Inte speciellt mycket när du har jobbat ett tag.

Men vilka andra mål har du i livet? Boende, resande?

Att jämföra sig med människor som har rätt föräldrar är inte helt rättvist. Det är roligare att tjäna sina pengar själv. Jag har varit fattig och vet hur det känns. Men livet ändrar sig. Du har alla förutsättningar att lyckas. Kämpa på.

När man har det man behöver ändras tanke sättet. Min tillfredställese är att kunna hjälpa andra som har det svårt. Det hoppas jag kunna fortsätta med. 🙂

[Secretname]
2017-07-12 21:34
#18

#17 Jag är en människa som på fritiden älskar att vara hemma och därför är boendet viktigt också. Vill i framtiden bo i ett lyxigt hus med en stor swimmingpool. Man behöver en bra lön för att ha råd att bo så. Vill även bo i ett finare område utanför Stockholm eftersom jag älskar Stockholm. Jag vill ha ett boende som Fredde & Mickans i solsidan liksom. Jag älskar att resa.. det är tyvärr någonting som jag inte haft råd att göra på väldigt länge. Tråkigt eftersom jag älskar resor. Älskar inte solresor dock utan är mer för att uppleva länders kultur och sevärdheter. Jag tycker det är intressant att lära sig saker när man reser. Det är väl inte det men en nära vän till mig fick en helt ny BMW och 100 000 kronor att shoppa för i julklapp. Man är ju lagom avundsjuk på att ha dem tillgångarna att shoppa för och en sådan bil. I nuläget har jag knappt råd med ett busskort. Det känns bara att inom den utbildningen jag valde nu finns inga möjligheter att lyckas. Inte ekonomiskt sett i alla fall. Självklart kan man göra en bra karriär som socionom eller psykoterapeut. Men det finns inte samma pengar eller status att hämta som man kan göra som jurist. Det är inte så att alla jurister är stenrika men i det yrket finns det goda möjligheter att bli. Inom socionom och psykoterapeut kan man som högst nå en lön på cirka 35 innan skatt vilket inte alls är en imponerande lön för en högskoleutbildad. Det finns liksom inga positioner i dessa yrken där man kan tjäna 100 k i månaden eller mer.

[Secretname]
2017-07-12 22:32
#19

En anledning till att jag har tvivlat på socionom & psykoterapeut är att detta känns som yrken där alla skaffar barn. Det känns som man kan inte vara socionom och inte tycka om barn. Jag har empati för människor men är inte förtjust i barn. Jag älskar djur däremot och skulle mer än gärna ha en hund. Jag hatar inte barn men vill inte ha ansvaret att ta hand om ett barn dygnet runt.

Åsa S
2017-09-16 22:29
#20

Livet är långt och man kan vända väg många gånger innan man hittar lyckan. Jag har haft ett jobb med bra lön som jag fick via studier men förstod att detta jobb hade ett pris jag inte ville betala i form av att offra hälsa, tid och lycka. Jag valde att ändra väg när jag närmade mig 40 hade sett kollegor gå in i den berömda väggen så jag valde ett mindre bra betalt jobb som jag älskar och faktiskt vill gå till så mycket att jag nog inte vill bli pensionär ifall jag fick välja själv och mitt liv har blivit så underbart och bra trots flera tusenlappar mindre i månaden så pengar köper ingen lycka och man blir inte lyckligare ju fler saker man köper.

Kan lägga till att kanske du ska ta reda på vad de flesta jurister sysslar med för inte brukar de gå över lik för att syssla med EU-lagar på statliga myndigheter, skattefrågor, familjerätt etc. väldigt få jobbar inom sånt som domstolar och efter vad jag förstått är inte 60tim arbetsvecka helt ovanligt bland advokater och många andra yrken inom det lagliga  och liknande så då är det fritid, vänner, familj man kan behöva offra men är man beredd gå över lik för att tjäna pengar kanske vänner och familj är lätt offra. Själv skulle jag dock aldrig anlita en jurist som mest är intresserad av pengarna.

Annons:
Thotis90
2017-11-26 12:16
#21

Jag började studera på universitet i augusti i år och jag valde en utbildning som jag brinner för. Att det inte är ett välbetalt jobb struntar jag fullkomligt i. Det viktiga är att jag får göra det jag verkligen vill. Jag tycker det är tråkigt att många väljer yrke baserat på lönen, istället för att välja någonting som intresserar eller som man rent av brinner för. Det kommer nog majoriteten att ångra när de blir äldre. 

Gör det du tycker om! Pengar går alltid att lösa.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

vallhund
2017-12-06 17:04
#22

Låter som TS behöver grunda sig själv genom att gå i egen psykoterapi. Förhoppningsvis läser TS detta trots att hen inte är medlem längre.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: