Annons:
Etikett02-grundskolan
Läst 2982 ggr
shia
6/20/17, 7:13 PM

missnöjd över betygen, hur ska jag tänka?

hej,,, är besviken just nu när jag skriver detta. delvis pga betygen, delvis pga att jag inte kan vara nöjd över mig själv. Gick ut 7 an, och fick nu betygen. A i 8 ämnen, B i 5, C i 2, D i ett. 

Jag vet, att det är ganska så bra, men är ändå inte nöjd. Jag fick C i sv och idrott, D i engelska och det är väl det jag är mest missnöjd över…

jag vet att jag denna termin inte presterat som jag vet att jag kan. Jag har haft ätstörningen, självskadebeteende, depresionen och allt det att tänka på. att jag inte orkar med skolan, ens när jag försöker. Det går inte att  beskriva, men när jag ska sitta och läsa på till ngt prov eller så, så åker "insidan" av mig ur och blir tom på insidan. Jag börjar ist tänka på kcal osv. 

sen när jag får A så skakar jag bara på axlarna, och B så hatar jag mig själv, får ångest, och troligtvis hetsät, spy, skär mig (av ångesten) 

och så har det varit hela 6 an och hela 7 an. men har alltid kunnat vara den "glada, aktiva, duktiga tjejen som ägnar "tid"(de trodde det) till proven. 

men just denna termin, har jag inte orkat hålla uppe fasaden. i höstas började de pysa små hål som pangade hela balongen nu…

iaf, så vet jag inte hur jag ska bli motiverad till i 8 an… Visserligen sänkte jag inget betyg nu(i höstas sänkte jag sv ett steg å eng 2 från B-C och B-D)

specielt i eng… sista inlämningsuppgiften denna termin hade jag jobbat så hårt med och var riktigt nöjd…

det hjälper inte med att andra säg att jag inte ska vara missnöjd, att det finns de som har E och blir överlyckliga vid C.

Annons:
sp0ngeb0b
6/24/17, 9:11 AM
#1

Du har riktigt bra betyg! Speciellt för en som kämpar med psykisk ohälsa. Du ska vara stolt över dig själv att du är så stark och har kunnat prestera trots allt. 

Beroende på vad man har för ambitioner blir man olika nöjd med olika betyg. Du verkar ha höga ambitioner och därför blir du missnöjd med betyg som är lägre än A, och det är helt ok. Men du ska inte vara arg på dig själv för att du "misslyckas", var stolt för att du klarade det, för att du gjorde proven, för att du gick till skolan. Tänk på att dina betyg inte är för evigt, du har två år till på dig att höja dem så om du inte når dina önskade betyg nu så gör det ingenting!

Unga SchoolBoostare
6/24/17, 11:54 PM
#2

Hej Schia. 

Jag kan känna igen mig själv i din text om betygen. Jag hade fina betyg fast mitt system var IG-MVG eller ett sträck (-) för att visa att personen inte varit närvarande och inte kunde undervisas. 

Idag är jag 25 år och arbetar ideellt med att stötta ungdomar i skolan som känner att dem behöver mer stöd, driv eller någon att prata med. 
Kolla gärna våran hemsida www.usbnetwork.org och skicka gärna ett mejl så kan jag hjälpa dig på traven med hur du kan tänka och jobba. 

Det är också viktigt att du förstår att det du gör i 7an inte kommer bestämma hur resten av ditt liv blir och som po0ngeb0b skrev innan: Du har två år till på dig att höja dem! 

Jag hoppas vi hörs!

Upp till toppen
Annons: