Annons:
Etikett10-litteratur
Läst 1255 ggr
taylor__lambert
2017-02-12 09:50

Svenska, analys, hjälp.

Jag läser en bok till skolan, Jane Eyre, något jag noterat i boken bland annat är dialogerna mellan Jane som barn och de vuxna. Men jag vet inte vad jag ska kalla det. För det är lite speciellt sätt som dialogerna framförs, tänkte om det finns ett ord som beskriver det jag läser. Tänkte först på direkt och indirekt form men känns ändå inte rätt? Ex "-Vill hon ha något att dricka eller kanske hon kan äta något? -Nej tack, Bessie." Jane tilltalas med "hon" istället för tex "du" men detta verkar enbart ske när de vuxna talar med barnen. (har inte läst speciellt långt så kan inte säga att det är så med säkerhet). Vad skulle detta kunna beskrivas som?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
GuineaGirl
2017-02-12 17:45
#1

Nu är jag ingen språkvetare. Men Jane Eyre som barn, blir i ditt exempel tilltalad i tredje person.

Ord som: "jag", "du", "ni", "vi", "han", "hon" och "hen", samt några till, räknas i svenskan som personliga pronomen i subjektsform. "Hon" är dessutom ett personligt pronomen i tredje person. Olika tilltalsord kan vara: "du", "ni", "han" eller "hon", och så vidare. Eftersom tilltalsordet i Janes Eyres fall är "hon", sker därmed tilltalet i tredje persons pronomen.

taylor__lambert
2017-02-13 10:35
#2

#1 tack! Det var så det hette! Visste att det fanns något ord som beskrev vad jag såg och det var just tredje person. :) tack tack ^.^

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Halvdansken
2017-02-22 22:00
#3

Att man inte sa du på 1800-talet är inte så konstigt, min mamma fick inte säga du till sin svärmor (min farmor), och nu pratar vi 60-90 tal. Dureformen kom i Sverige på 60-talet.
Förmodligen är det en översättares mardröm att få rätt på det där, eftersom det ju heter "you" i engelska, både i varianten "du" och "ni" (eller liknande omskrivningar som "Vill Lisa/Friherinnan/Svärmor ha kaffe, eller vill Lisa/Friherinnan/Svärmor ha  en kopp te").

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: