Annons:
Etikett01-allmänt-om-studier
Läst 2123 ggr
Scorpio97
2/6/17, 1:41 PM

Samma källa i flera stycken - fotnot?

Om vi säger att jag skriver tre stycken för en uppgift. Informationen i första stycket kommer från Källa1, så jag sätter en fotnot i slutet av stycket (korrekt?) där jag hänvisar till Källa1.

Sen skriver jag två stycken där jag tar information från Källa2. Ska jag då sätta en fotnot i slutet på det andra stycket, eller ska jag använda två fotnoter (en i slutet på första stycken, och en i slutet på andra stycket)? 

Mina gymnasielärare var ganska slarviga med källhänvisningar, och nu ska jag lämna in en uppgift på högskolenivå så jag ville fråga så jag inte gör fel :)


//Jessie

Annons:
Em_
2/6/17, 4:44 PM
#1

Jag hade satt fotnot slutet på varje stycke, för att vara tydlig. Har du fått ett referenssystem att gå efter, typ Harvard eller Oxford kan du försöka kolla upp om det finns ett "rätt" sätt enligt det. Men min erfarenhet är att enskilda handledare/lärare kan tycka olika trots att samma system används.


Scorpio97
2/6/17, 6:12 PM
#2

Nej, läraren har tyvärr inte sagt vilket system hon vill att vi ska använda. Men då kör jag på fotnot efter varje stycke, tycker läraren att det är fel får jag väl ändra det sen då. Har också märkt att olika lärare kan tycka väldigt olika.

Tack för svaret :)


//Jessie

sp0ngeb0b
2/7/17, 4:25 PM
#3

Jag hade också satt fotnot efter varje stycke! Det är så jag har lärt mig att man ska göra. Jag har använt APA-systemet, med paranteser. Jag sätter en parantes i slutet av varje stycke, alternativt efter den mening där jag slutar använda källan. Om du förstår🤐

Scorpio97
2/7/17, 4:39 PM
#4

Förstår precis hur du menar! :) Jag gillar inte riktigt att använda parenteser vid källhänvisning för när jag läser störs jag av det, men det låter ju logiskt att göra lika med fotnoter också. Tack :)


//Jessie

sp0ngeb0b
2/8/17, 10:53 AM
#5

#4 Ja precis det bör vara samma sak med fotnoterna! Jag gillade inte heller paranteser förr, i gymnasiet använde jag alltid fotnoter för att jag störde mig på paranteserna. Men när jag började på högskolan var vi tvungna att använda APA så det är det jag har lärt mig ordentligt och känner mig bekväm med nu 👍

Scorpio97
2/8/17, 10:57 AM
#6

#5 Ja, i vissa ämnen var jag också tvungen att använda parenteser eftersom läraren bestämde vilket system vi skulle ha. Och man vänjer sig såklart efter ett tag och tycker det känns mer okej, men får jag välja så kör jag på fotnoter, haha :) Men det är ju bra att ha ett system man kan ordentligt och känner sig bekväm med!


//Jessie

Annons:
tötenöten
2/15/17, 6:09 PM
#7

När man använder samma källa två gånger i rad kan man också skriva "Ibid" istället för hela källan :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Upp till toppen
Annons: