Annons:
Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 1829 ggr
BlazeM
2/3/17, 11:21 PM

Vart ska jag studera?

Hej!

Jag år ut trean på gymnasiet nu i sommar och har svårt att bestämma vart jag ska plugga. Jag har fastnat för civilingenjör i kemiteknik, antingen på KTH, Chalmers eller LTH. Betygsmässigt kan jag  komma in på alla utbildningar så jag måste göra ett eftertänksamt förstahandsval. Just nu bor jag i en mindre stad i Västra Götaland, nära Göteborg. Jag vill helst flytta hemifrån och få ett miljöombyte, träffa nya människor och skapa kontakter. Problemet är att alla universitet har sina olika fördelar och nackdelar. Studentlivet är ju viktigt, men jag är inte den som festar vilt. Det jag vill är som sagt att lära känna många nya människor då jag är väldigt social. Jag skulle behöva lite hjälp med mina funderingar eftersom det känns som att jag går runt i cirklar. Jag ska sammanfatta mina "pros and cons" med vardera universitet:

KTH

+ Stockholm som storstad lockar mig

+ Fördel om man vill jobba i Stockholmsområdet

+ Långt hemifrån där jag bor

+ Roliga masterutbildningar 

- Dåligt studentliv

- Svårt med boende

- Är rädd att "gå vilse" och bli för anonym i storstaden (låter kanske motsägelsefullt när det samtidigt lockar) 

Chalmers

+ "Mycket högkvalitet" på utbildningen enligt UKÄ 

+ Nära kemiindustrin på västkusten

+ Enklare att orda med boende (så jag kan pendla i värsta fall)

+ Bra masterutbildningar

- För nära min hemstad, blir inget miljöombyte egentligen

- Dåligt studentliv 

LTH

+ Bra studentliv

+ Nära Malmö och Köpenhamn samt Tyskland (Berlin) 

+ Långt hemifrån

- Fördjupningar istället för master (jag vill eventuellt jobba utomlands och då är master viktigt)

- Liten stad (vill gärna få storstadskänsla) 

Jag tackar för all hjälp och nya perspektiv!

Mvh/ BlazeM

Annons:
VildaVittra
2/3/17, 11:31 PM
#1

Studentlivet är det du ska titta minst på, då man vid studier sett att de som är aktiva inom kårlivet presterar sämre på utbildningarna. 

Den här kan du ta bort direkt: "+ Fördel om man vill jobba i Stockholmsområdet", man blir anställd om man är den bästa för arbetet, inte beroende på vart man tidigare bott. 

Och Sthlmare är jättesnälla mot folk som gått vilse, vi äter inte upp er, jag har visat tusentals till rätt plats.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

BlazeM
2/3/17, 11:42 PM
#2

#1 Tack så mycket för ditt inlägg! 

I och för sig har du rätt i att studentlivet inte borde bestämma vart man vill plugga. Tänkte bara att det är lättare att träffa nya människor om studentlivet är utpräglat.

Har fått höra att Stockholmsföretag föredrar KTH elever, men det verkar kanske inte stämma då… Studiemotivation har jag ju så jag vill satsa på höga betyg. 

Med "gå vilse" menade jag mer på att man känner sig ensam och "en i mängden", speciellt eftersom jag inte har några som helt kontakter i Stockholm. Min lärare som växte upp och pluggade i Stockholm sa att många redan har sina kretsar och på så sätt kan man bli lite utanför om man är "från landet". Fast jag antar att det inte borde vara problem om jag är engagerad och social från början?

VildaVittra
2/3/17, 11:52 PM
#3

#2 Jag är ju en Sthlmare som flyttat från staden till landet och min erfarenhet är att det är lättare att knyta nya kontakter i Sthlm än någon annanstans i landet. Var trevlig mot dina studiekamrater och ta initiativ (som att bjuda över dom när ni har ett grupparbete och då bjuda på något ätbart), sådant gynnar kontakter. 

Det har nog mest att göra med hur man är som person, jag blir ju uppfattad som ett hot på landsbygden då jag är kvinna och högutbildad, är man mer en "traditionell" kvinna som vill skaffa barn smälter man nog lättare in där (barn + VV, inte = sant).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

BlazeM
2/4/17, 12:04 AM
#4

#3 Tack för att delar med dig av dina erfarenheter, speciellt eftersom du själv är Stockholmare. Det är betryggande att höra att det är lätt att få kontakter i Stockholm. Det är ju dit jag vill helst av allt. Tack för dina tips!  Jag kunde inte låta bli att småskratta när du skrev "bjuda på något ätbart" :)

VildaVittra
2/4/17, 12:14 AM
#5

#4 Är det Sthlm du vill till, så välj det, börja dock söka bostad redan igår och var villig till att bo i kommuner som Norrtälje. Det går att pendla (och sova över hos studiekamrater när det blir sent).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

BlazeM
2/4/17, 10:18 PM
#6

#5 Japp, jag står redan i kö. Har faktiskt inte tänkt på t.ex. Norrtälje, men det ska jag absolut kolla upp!

Annons:
nadilda
2/4/17, 11:49 PM
#7

Nu hade jag kunnat skriva ett mycket partiskt inlägg om varför det självklart är Lund man ska plugga i ;-) Jag är själv uppväxt här och ska börja plugga på LU till hösten. Men tycker du har sammanfattat det bra! Det är ju inte alls en storstad på samma sätt som Göteborg och Stockholm även om det inte är någon liten stad. Är dock i princip säker på att det ingår en masterexamen när du läser civilingenjörutbildningarna, även om du inte har samma möjlighet att välja bland många olika som du har på de andra.

sp0ngeb0b
2/7/17, 4:31 PM
#8

Jag har egentligen inte så mycket klokt att tillägga, mer än att jag håller med #7 om att Lund är bästa staden (mvh uppvuxen i Lund). Och tror nog att du kan läsa master i Stockholm/vartsomhelst även om du läst programmet i Lund. Så du behöver inte ge upp mastern bara för att du väljer Lund 🙂 kolla dock upp detta först!! Är som sagt inte säker, vore tråkigt om jag lurar dig:/

BlazeM
2/7/17, 7:29 PM
#9

#7 och #8 Skulle ni kunna skriva era partiska inlägg så att jag kan se varför ni tycker att Lund är den bästa staden/universitet? 🙂 Vad finns det förutom studentlivet som talar för Lund?

sp0ngeb0b
2/8/17, 10:51 AM
#10

Alltså jag har inte särskilt bra koll på varken LTH, LU eller studentlivet eftersom jag aldrig har pluggat där själv. Har än mindre koll på Göteborgs och Stockholms universitet så har inte så mycket att jämföra med på den fronten. Det jag vet är att några av mina vänner pluggar/pluggat i Lund och har aldrig hört negativa kommentarer. Jag har varit i många av universitetets lokaler och de är fina allihop. Tyvärr är ju LTH en bit utanför stan men det är lätt cykelavstånd.

Lund är en väldigt fin och mysig stad, och även om den är liten så finns liksom allt man behöver. Gillar närheten till framförallt Köpenhamn men även Malmö. Det mesta finns inom gångavstånd eller åtminstone cykelavstånd, vilket jag tycker är skönt. Personligen gillar jag Lund bättre för att jag föredrar mindre städer framför större, och om jag skulle vilja besöka en större stad finns det ju flera att välja på.

Upp till toppen
Annons: