Annons:
Etikett035-komvux
Läst 1603 ggr
tsa05
2017-01-23 18:53

Vuxenstudier

Hej, 
Jag har tänkt lite fram och tillbaka till att börja om från början och läsa på Komvux, men jag vet inte än. Jag har inte suttit vid skolbänken på ca 20 år, så det känns lite osäkert på något vis.  Vad är det jag bör tänka på om jag nu skulle vilja börja läsa på Komvux? Någon som läser på Komvux som kan berätta lite? Eller någon som känner igen sig i tankarna som jag beskriver?
Tack.

Annons:
ElinvBorg
2017-01-24 23:21
#1

Jag hoppade av gymnasiet och har nu i sommar läst upp alla kurser för en gymnasieexamen genom komvux. Det viktigaste är att du har bestämt dig att du ska göra det här och inte börja men sedan hoppa av. Jag antar att du tänker studera för att du behöver det på något vis och jag tycker det är viktigt att hålla fast vid det, att du måste, och att det också är det här du vill och kommer satsa på för då kommer du klara det 🙂

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

tsa05
2017-01-27 13:45
#2

#1

Ja, tack för rådet.🙂Får tänka över det ordentligt. 
Det är nog så att med utbildning så har man ju lättare för att kunna få ett jobb som man trivs med.

Thotis90
2017-02-08 20:14
#3

Jag har studerat på Komvux, men inte för att få ett slutbetyg/gymnasieexamen utan för att bli behörig till önskad utbildning och få meritpoäng för att öka chanserna att komma in. 

Det viktigaste när man studerar på Komvux, tycker jag, är att ha en plan. Vad är det du vill/behöver läsa och över hur lång tid planerar du att göra det?

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

tsa05
2017-02-19 22:18
#4

#3.

Okej. Ja det förstår jag att det ökar chanserna att komma in på det man vill.

Det är just det att jag inte har någon plan i nuläget.
Ska jag studera igen eller ska jag göra något annat? Det är ju det, som jag också tänkt att jag bör ha en plan med mina studier.
Frågor som: Vilka är yrken kommer det bli en brist på t ex? Samtidigt som det ska kännas bra för en själv också, att studera till något som jag själv känner passar.
Sen är det ju många andra frågor som dyker upp kring studier också.

Upp till toppen
Annons: