Annons:
Etikett05-studieteknik
Läst 1500 ggr
Anonym.ifokus
1/2/17, 3:07 PM

Studera matte...

Skulle vilja ha lite tips med att studera Matte. Jag går på natur, det första NP Ma1c gick inte så bra jämfört med resultatet i grundskolan. Jag märkte nu att det tar längre tid för mig att uppfatta uppgifterna, när jag väl har förstått så går det som rinnande vatten. Men när vi tex är i kapitel 3 så kanske är jag fortfarande på 1. Hur kan jag hinna med tempo?? Jag lägger extra tid hemma men det gå fortfarande långsam…

Annons:
ElinvBorg
1/2/17, 3:52 PM
#1

Enda sättet att bli bättre är att räkna och sedan repetera. Sidan matteboken skulle kanske kunna ge lite stöd också. Var aktiv på genomgångar och fråga för minsta lilla du inte förstår. Om du hamnar efter så måste du räkna snabbare och lägga ner ännu mer tid och ju bättre du blir desto bättre/fortare kommer det att gå. Räkna räkna räkna!

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Thotis90
1/2/17, 3:53 PM
#2

Jag hade väldigt svårt för Ma2a när jag gick på gymnasiet. Det var först när jag läste på Komvux i en mindre grupp (3 elever på 2 lärare) som jag klarade det. Jag behövde inte be om hjälp en enda gång, utan jag klarade kursen tack vare att jag visste att jag kunde få hjälp så fort jag behövde det, om jag behövde det. 

Hur stor är din mattegrupp? Känner du att du får den hjälp du behöver av din lärare?

Ett tips är att hoppa över de uppgifter du fastnar på och gå tillbaka till de senare.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Em_
1/2/17, 3:54 PM
#3

Vilken typ av uppgifter är det som tar tid? Är det bara "Pelle har fyra äpplen…" eller är det färdig uppställda tal med?

Är det viktigt att räkna alla uppgifter? Annars kanske du kan skippa några. Hinner du räkna ordentligt på proven eller blir det tidsbrist där också?


Anonym.ifokus
1/2/17, 4:53 PM
#4

#1 Jo, men man hinner ju inte repetera när ämnet går så snabbt i skolan… :( #2 Vi har ingen sk matte grupp utan vi är en klass som vi är typ 20 st…jag känner att våra matte lärare inte lägger märke till mig, när jag räcker upp handen så kommer hon typ aldrig. Det är alltså de elever som kalla efter henne som får hjälp….men vi ska få två nya lärare nästa termin, hoppas det går bra då. #3 Vissa uppgifter med uppställda tal kan vara lite svåra men oftast uppgifter som du sa tex Peter har….osv. (De uppgifter som mind f***** min hjärna) XD Jag har också svårt att koncentrera mig ibland så jag läser om och om igen samma uppgift och kan inte tänka klar :(

Em_
1/2/17, 6:08 PM
#5

Har du provat att måla upp de i steg för steg? Jag tycker det blir lättare  att se problemet om jag gör en liten skiss till :)


[VCG1997]
1/2/17, 9:08 PM
#6

Mitt största tips är att egentligen utnyttja tiden i skolan med läraren fullt ut och våga fråga många gånger när du inte förstår. Jag lär mig matematik ganska långsamt om man jämför med andra ämnen i skolan. Jag har insett att jag måste fråga läraren många gånger för att begripa hur jag ska tänka med den typen av matematiska frågor. När jag väl förstått hur man exempelvis gör med en viss typ av ekvationer så flyter det bara på hur lätt som helst. Förut kände jag att jag skämdes lite för att be läraren förklara så många gånger och det kändes pinsamt att räcka upp handen för hjälp hela tiden men detta hjälpte mig otroligt mycket i både Matte 1B och 2B. 

Så mitt tips är att våga fråga om att få saken förklarad igen ända tills du begripit. Det var så jag gjorde så det är mitt bästa tips, och sedan så beror ju detta även på hur bra läraren är på att förklara.

Jag hoppas att det ska gå bra för dig med matten, och att du hittar ditt sätt att hinna med tempot.

Annons:
Anonym.ifokus
1/2/17, 10:07 PM
#7

#5 Jo, våra kemi lärare sa "även fast du inte kan lösa uppgiften, testa skriva ner all information" Det tyckte jag var smart och började göra det med matte. Men ibland så fastnar jag även fast jag "målar" upp de steg för steg :/ #6 Jag skäms inte, men jag har en känsla av att jag är jobbig om jag frågar för mycket, kanske borde jag jobba på det…

[VCG1997]
1/2/17, 10:14 PM
#8

Kan också känna mig jobbig när jag frågar men huvudsaken är att du lär dig. Det spelar ingen roll ifall läraren tänker att du är jobbig. Jag tror inte heller att så är fallet. Tror egentligen att läraren tycker att det är kul att eleven visar stort engagemang och en stark vilja att lära mig.

Anonym.ifokus
1/4/17, 9:35 PM
#9

#8 ska försöka fråga om hjälp mer :) Tack för alla tips!!

Anonym.ifokus
1/13/17, 7:22 PM
#10

Ville bara säga en sak, märkte att anledning till att jag inte fattar de största delen av 1c var för att jag inte förståd min lärare. Måste säga att hennes undervisning förvirrade många (Inte bara mig) och uppgifter hon gav oss var väldigt svåra, mycket mycket svårare än NP provet! 1 kille i klassen fick ändå ganska högt betyg, måste säga att han är mycket smartare. Nu läser jag 2c och med en ny lärare. Måste säga att han var mycket bättre och nu tycker jag faktiskt att 2c är mycket lättare än 1c….. Antar att lärare också spela en stor roll! :)

Maleficum
1/25/17, 7:04 PM
#11

Lärare spelar stor roll hur lätt man har att lära! Det är iaf min erfarenhet. En riktigt bra lärare är engagerad, är lättförstådd och har möjlighet att förklara saker på flera olika sätt tills alla fattar vad som sägs. Har haft superbra lärare som är super på att förklara så man förstår och som har sån svada att man inte kan låta bli att lyssna och bli engagerad själv men har samtidigt haft lärare där det är omöjligt att hålla sig vaken på lektionen (personer som skulle passa bättre att spela in avslappningsband i min mening) och som inte kan förklara saker så man förstår utan säger exakt samma sak om och om igen som om det skulle hjälpa.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Anonym.ifokus
1/26/17, 10:27 PM
#12

#11 HAHAHA XD personer som skulle passa bättre att spela in avslappningsövning, det kan jag verkligen hålla med om. Känner igen min gamla lärare när du sa "förklarar samma sak om och om igen" kan verkligen relatera, som tur hade min lärare sagt upp sig till ett annan jobb annars är det nästan kört för mig för kommande 2 åren… :)

Upp till toppen
Annons: