Annons:
Etikett01-allmänt-om-studier
Läst 2685 ggr
Anonym.ifokus
11/27/16, 5:44 PM

Om man bara pluggar...

Vad händer när man pluggar 24/7 och ''glömmer'' sin fritid? 

Bara en fråga som proppade upp i mitt huvud.  För så gjorde jag i flera veckor, kände mig motiverad även på helgerna ''pluggade'' jag. Har blivit galen antagligen.. 😃

Annons:
Tjeja
11/27/16, 6:00 PM
#1

Tja sover man aldrig kommer man att få en sömnbristpsykos så småningom.

Om man sover och tar hand om sig i övrigt så blir man en nerd!  🤓😉😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anonym.ifokus
11/27/16, 6:14 PM
#2

#1 Klara inte av att bara plugga 😭 funderade över vad meningen var med mitt liv XD

Tjeja
11/27/16, 6:16 PM
#3

Meningen med livet är strävan!  😃

Alla och allt som lever strävar efter något. Och när man tappar allt hopp och energi att sträva så dör man. 

Så meningen med ditt liv är att sträva eter att förverkliga saker i ditt liv som du längtar efter helt enkelt. 😉

Så! Nu har du fått svar så nu kan du plugga vidare!  😉😃 Med strävan att lära dig så mycket som möjligt!  😎

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anonym.ifokus
11/27/16, 6:53 PM
#4

#3 hahaha, jo jag pluggar som jag ska så det är lugn :D 

Bara en sista fråga som inte ha med den att göra. 

Hur många dagar innan prov ska man plugga? XD Räcker det med 1 vecka??

Tjeja
11/27/16, 9:28 PM
#5

Det beror ju på hur intresserad man är, vilket ämne det handlar om (hur bra man är i ämnet redan), samt hur mycket det är man ska kunna på provet!

Så att säga en viss tid generellt för alla prov är omöjligt. 

Bästa sättet att lära sig säkert är att läsa och lära sig hela tiden, dvs inte bara läsa en period innan provet för att klara provet. För det glömmer man strax efter i alla fall. Utan man skall läsa för att det är intressant att kunna på riktigt. Och då läser och memorerar man saker lite hela tiden bara för att det är intressant och man kommer ihåg det länge efteråt eller t o m för alltid ibland. Och då blir proven lätta att skriva bra på också!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anonym.ifokus
11/27/16, 10:16 PM
#6

#5 Jag brukar göra sammanfattningar lite i taget varje dag. Om man kan klar med sammanfattningen kan man ju börja repetera, tänkte att det kanske är ändå bra att man repetera 1 eller 2 veckor innan provet 😃

Annons:
Tjeja
11/27/16, 11:05 PM
#7

Absolut all repetition är bra! Låter som du har en rätt bra strategi för att lära dig på riktigt!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Thotis90
11/28/16, 4:27 PM
#8

När jag gick på gymnasiet pluggade jag varje vaken timme eftersom jag visste att det jag vill utbilda mig till på universitetet kräver höga betyg, så det var bara att ge upp allt annat och viga sina timmar till skolan. Ibland kunde jag slita mig och göra någonting annat, men då hade jag ångest över det eftersom jag kände att skolan var viktigare.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Anonym.ifokus
11/28/16, 6:07 PM
#9

#7 :D #8 Jag mådde inte riktig bra av att bara plugga, eller det var så jag kände :/

Tjeja
11/28/16, 9:14 PM
#10

Viktigt för att kunna vara klar i huvudet och kunna plugga effektivt är faktiskt fysisk aktivitet också!

Så ge er ut och spring eller sporta med något också! Gärna regelbundet typ 2 ggr/veckan eller nåt sånt. Det är nämligen vetenskapligt bevisat att man tänker klarare och bättre ju bättre kondition man har och att man tänker som bäst direkt efter ca 10 minuters intensiv löpning.

Så egentligen borde man ge sig ut och springa i tio minuter en stund före proven för att skriva som bäst resultat ha ha 😉 (själv hade jag inte kunnat tänka alls om jag var svettig direkt efter en löptur) ha ha.. Men en sväng till gymmet på morgonen innan man börjar hade nog inte varit fel. Nyduschad och fräsh, full med energi som sprudlar och klarvaken av frisk luft! 👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Thotis90
11/28/16, 9:25 PM
#11

#9 Det gjorde inte jag heller, men jag visste att jag var illa tvungen om jag skulle få bra betyg och kunna komma in på min drömutbildning. Jag försökte påminna mig om att det var för en begränsad tid, att hetspluggandet skulle ta slut en dag.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Anonym.ifokus
12/3/16, 10:05 PM
#12

#10 Låter bra, försöker med fysiks aktivitet minst 2 gånger i veckan, simmar också en gång prr veckan. Har testat springa innan provet en gång och det kändes jätte bra. Men nu åker jag tåg till skolan och att träna på morgonen….måste vakna jätte tidig isf XD #11 Pluggar lagom mycket just nu (tycker jag) men jag vet fortfarande inte vad min drömyrke är :/

Thotis90
12/5/16, 8:10 PM
#13

#12 Du behöver inte ha bråttom att lista ut vad du vill bli. Det kan ta tid. Jag hade bara tur att jag fick en uppenbarelse i åk.1, 16 år gammal.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Annons:
Anonym.ifokus
12/5/16, 10:00 PM
#14

#13 Skönt att man redan vet vad man vill bli redan vid 16 års. 

Först ville jag bli lärare när jag var liten, 1 år sen ville jag bli veterinär, den senaste tiden fundera jag på estetisk inriktning.

Ibland vill jag bara kunna jobba i många yrke hela mitt liv. 😃

shia
6/5/17, 9:46 PM
#15

Pluggar du för mkt å satsat högt finns risk att du inte orkar alls, hur korkat det än låter. Var exakt så min lärare sa första året jag hade henne, att jag inte ska ställa höga krav- lyssnade inte å här sitt jag och inte orkar med skolan(psykisk) med ätstörningar och fd självskadebeteende.

Anonym.ifokus
6/8/17, 7:54 PM
#16

#15 Nu har det gått ett tag sen jag skrev inlägget och nu har jag hittat ett sätt att plugga.

Anledning till att jag bara plugga helt galet kan bero på att jag precis kom till gymnasiet (natur inriktat) och det var mycket att ta in dessutom ganska stressig i början av matten men nu har jag hittat takten och ett sätt att plugga :). Annars hade jag blivit galet och som du sa att inte orka plugga alls.

Ställer inte stor krav på mig, gärna godkänd, helst över C men bli inte super ledsen om jag får under C det är bara att satsa lite hårdare nästa gång. Har man längre betyg så kan man utveckla som mest bruka jag säga till mig själv :). Tillslut bli man glad när läraren säger "det går bara bättre och bättre för dig" 

Jag hoppas att det går bättre för dig, att hitta ett studieteknik till att plugga och att du mår bra fysik och psykisk :)

Upp till toppen
Annons: