Annons:
Etikett14-övrigt-skolrelaterat
Läst 2786 ggr
Anonym.ifokus
11/17/16, 10:19 PM

Vart ska man börja?

Jag är en person som planera mina studie tid väl, eller rättare sagt, jag planera vad jag ska klara idag. Ibland skriver jag lite mycket i min kalendern och när jag tittar på det så vet jag inte vad jag ska börja på…har det hänt er? Att ni behöver göra så mycket saker så att ni inte vet vart ni ska börja? Vill typ diskutera lite :)

Annons:
NatasjaHemby
11/17/16, 10:48 PM
#1

Om jag har en väldigt lång att-göra-lista så brukar jag använda mig av någon slags system för att beta av den. Det sätt jag allra helst använder är att göra saker i "storleksordning". Först betar jag av de små punkterna som inte tar så mycket energi, så att listan snabbt blir kortare. Sist tar jag den eller de största och mest tidskrävande uppgifterna.

Har jag väldigt många teoretiska studiepunkter så brukar jag varva dem med praktiska uppgifter, som hushållsarbete o.dyl. Exempelvis 1. Läs X sidor i bok Y. 2. Diska. 3. Skriv klart utkastet till uppsatsen. 4. Städa kattlådorna. På så vis blir det som pauser för hjärnan, samtidigt som jag ändå får alla tråksysslorna gjorda 😃

SE*Simbelmynes

Anonym.ifokus
11/19/16, 8:41 AM
#2

#1 Aha! Tack för tipset, det var ganska smart att ta de i storleksordning och blanda de med hushållsarbete! Måste börja med det, tack :D

[VCG1997]
1/2/17, 9:15 PM
#3

Jag brukar varva att göra någonting jag tycker är kul med studerande. Exempelvis så kollar jag på ett avsnitt av en serie och för att få kolla på nästa avsnitt så tvingar jag mig själv att slutföra vissa delar av uppgiften.  Det gör att jag inte lika lätt blir trött och uttråkad.

Anonym.ifokus
1/13/17, 7:17 PM
#4

#3 Ganska smart :) men bli inte pausen lite för lång med en serie?

[VCG1997]
1/17/17, 1:09 AM
#5

#4

För mig så brukar jag välja humorserier som standardvis är 21-22 minuter när man slipper reklamen och för mig är det en nödvändig paus för att kunna koppla av och rensa tankarna. Min hjärna fungerar helt enkelt inte när jag sitter för länge med samma uppgift utan paus.

Anonym.ifokus
1/29/17, 12:07 PM
#6

#5 Har gjort så innan. Tog lite paus med youtube videos, märkte att jag börja tittar mer och mer och kan inte sluta XD

Annons:
sp0ngeb0b
2/2/17, 3:49 PM
#7

Jag pausar också med serier ibland, men ja det är lätt hänt att man fastnar… man får helt enkelt tvinga sig själv att det bara är ett avsnitt som gäller. 

När jag har mycket som ska göras på en dag brukar jag börja med det som är akut (om det finns något sådant) t.ex. om jag ska till en affär som stänger tidigt. Annars börjar jag med det jag tycker är roligast för annars blir jag så opepp. Ibland är jag supertaggad på att dammsuga, så då gör jag det innan jag börjar plugga. Eller tvärtom.

Anonym.ifokus
2/5/17, 9:03 AM
#8

#7 Aaa, aktuella bruka jag också göra först. Ibland gör jag det så länge att det tar hela dagen. (Tar ingen paus). Men om man tar det man tycker om först blir det inte jätte tråkig och omotiverad i slutet? :/

Upp till toppen
Annons: