Annons:
Etikett035-komvux
Läst 2600 ggr
Odd
2016-06-26 13:13

Hjälp med val av skola

Hej alla, jag sitter här och har kommit in på två utbildningar i höst men kan inte riktigt bestämma mig för vilken jag ska välja, så jag tänkte höra här om någon har några åsikter baserat på studieinformationen eller egen erfarenhet.

Det handlar ju mycket om att hitta ett boende, men samtidigt vill jag försöka välja den kurs som ger mest och det är inte jättemycket jag förstår av informationen på hemsidorna ang. skillnaden av studieplan och upplägg. 

Så som det ser ut nu har jag antagligen en billig och bra boendemöjlighet i Varberg hos bekanta där både jag och min hund kan bo tills jag studerat färdigt, och jag tycker utbildningen verkar jättebra. Men enligt deras studieplan kan man vara tvungen att söka praktik på en annan ort och då kanske det slutar upp med att jag måste hitta ett annat boende där iallafall?

Hemsida

Studieplan

Upplägg

Den andra utbildningen ligger i Östra Göinge, för tillfället bor jag hos min mor i Tollarp och eftersom det ligger rättså nära är det en smidigare lösning om hon måste vara hundvakt. Kursen har färre gymnasiepoäng (900 vs 1100, men det står Skötsel utemiljöer två gånger på studieplanen, så jag vet inte om det stämmer). Men man har chans att studera till yrkesbevis, vilket låter bra i mina öron men jag är inte säker på hur det fungerar och om det är värt mer än studieplanen i Varberg? Man studerar även mest på distans och är på skolan endast måndag och onsdag, vilket jag har lite delad entusiasm för… Det ger mig mer frihet att ta hand om hunden, men samtidigt skulle strukturen med en konstant skolgång nog vara bra för mig för tillfället. Båda utbildningarna sker självklart mest på praktik, så jag antar att det kanske inte spelar någon större roll?

Hemsida

Studieplan

När det gäller boende är det jättesvårt att hitta något i båda kommunerna, så om det inte vore för våra bekanta i Varberg vet jag inte hur jag ska lösa det där, men när det gäller Göinge så är det kanske inte ett lika stort problem eftersom man bara går två gånger i veckan i Sibbhult, så då skulle man ju kunna pendla från en närliggande stad?

Ja, jag vet varken bak eller fram för tillfället och skulle verkligen uppskatta lite råd, även om det bara är en åsikt baserat på det man kan läsa på hemsidorna. Vilken kurs tycker du verkar bäst?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
RödPanda
2016-06-28 11:35
#1

Du verkar gilla den första bäst tycker jag det låter som. Det där med praktiken löser sig nog, det kan behöva bli på annan ort men det måste inte det. Och den "andra orten" kan kanske vara tillräckligt nära antingen där du bor nu eller där du eventuellt har boende sen för att kunna pendla. Får erkänna att jag hittar absolut inte i dina trakter så jag kan ha helt fel. Och jag är inte alls insatt i utbildningsområdet och vad som kan vara bra där heller. Så mina tankar är kanske inte så välgrundade. När jag tittar lite på länkarna du visade så får jag ett bättre intryck av den första. Men jag tror att ingen av dom är dålig så det blir säkert bra vilken du än väljer!

Åsa S
2016-06-28 14:53
#2

Jag skulle ta den som har mest praktik och den skolan som gärna låter en göra praktik på mer än en arbetsplats. Man har större chans få jobb via praktiken än betyget enligt min erfarenhet, jobbet jag har nu fick jag genom praktikplats nr 1 som jag hade på en KY utbildning. Utbildning på skolan är ofta bra så där kan man nog välja vilken som helst om det inte skiljer i praktik så hade ju jag hellre varit på skolan det är urtråkigt plugga på distans tycker jag.

Odd
2016-06-28 16:20
#3

#1 Jag vet inte alls vilken jag gillar bäst 😂 Men kan väl säga att jag dras mer mot den i Varberg endast pga boende är ganska garanterat där, men det beror ju på var jag får praktik… Du har helt rätt med att praktiken kanske hamnar inom pendelavstånd, är bara orolig för hur hunden kommer trivas om jag har långa restider. I Östra Göinge har jag redan haft kontakt med ett stenföretag där jag eventuellt kan få praktik+jobb i framtiden (ingenting garanterat), men allt är så jäkla "kanske" och jag hatar att göra beslut utan att veta utgången 🤐 

#2 Ja praktikplanen är densamma på båda utbildningarna, och jag håller med dig om att studera på distans är pest, kommer dessutom bli svårt att hitta motivationen till att plugga när man inte har någon riktigt vardagsstruktur (vilket jag har problem med) och då skulle skoltider som man måste passa definitivt hjälpa.

Jag håller med om att Varbergs hemsida känns lite mer seriös och inbjudande, men jag tyckte Östra Göinge människorna lät trevligare när jag talade med dem över telefon, fast det kan nog ha och göra med mina fördomar mot Varbergsdialekten också, haha😂

Är väldigt tacksam för att ni tagit er tid att svara! 

Tittar jag igen på studieplanerna verkar nog Varbergs utbildning ha mer att erbjuda gällande kurser, Östra Göinges tror jag dessutom har skrivfel 🤐, men vet ni vad det innebär att ha yrkesbevis och hur stor roll det spelar i framtiden angående utbildningar och på arbetsmarknaden?

Jag kanske ska dela med mig lite om mina planer på framtiden också, jag skulle gärna vilja vidarutbilda mig till trädgårdsmästare och eventuellt gå på universitet med inriktning landskapsvetare senare i livet, men eftersom det är lite krångligare att studera vidare mot universitet när man är 22 år och inte har någon gymnasieutbildning sedan tidigare (om jag har förstått min syo rätt, var någonting med CSN och bidrag eller något sådant) antar jag att det är bättre att välja utbildningar med högre poäng för att få ut mer per kursår, eftersom det krävs ett visst antal poäng för att komma in på universitet eller högskola? 

Sen är kanske Varbergs kurser bättre när det gäller senare utbildning till trädgårdsmästare också eftersom den innefattar entreprenörskap, odling och trädgårdsanläggning 2?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
2016-06-28 16:20
#4

Varför ska det vara så krångligt 🤦‍♂️

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

RödPanda
2016-07-05 09:31
#5

Det är krångligt :) Men jag tycker du tänker bra. Jag har ingen aning om yrkesbevis och det där, finns det kanske någon du kan ringa/maila och fråga om det? Åh, jag glömde tänka hund när jag tänkte på pendling… Men om det finns några ställen nära ditt eventuella boende så kanske du kan höra dig för hur chanserna är att få praktik där? Om du vill/vågar/orkar alltså. Då får du en aning om hur stor risk det är för praktik längre bort tänker jag… När behöver du ha bestämt dig?

Odd
2016-07-05 10:09
#6

#5 Igår, haha. Nä, men så snart som möjligt, kurserna börjar i augusti och det är mycket att fixa innan dess 🤐

Jag tror att jag har bestämt mig för Varberg, det verkar som den har mest att erbjuda och får jag problem med att hitta boende kan jag iallafall bo hos bekanta till december.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
RödPanda
2016-07-06 21:10
#7

Aha :) Det låter bra tycker jag. Lycka till :)

Upp till toppen
Annons: