Annons:
Etikett05-studieteknik
Läst 791 ggr
[candy_suki]
2016-05-22 08:45

Hur används eran sammanfattning?

Hej! Jag undrar om ni brukar göra sammanfattning när ni pluggar? 

Jag har en problem är att jag gör sammanfattningar men efteråt så vet jag inte riktig hur jag ska använda de. Läser hjälper mig inte så mycket så hur brukar ni göra? Jag brukar också göra frågor men det hjälper bara ibland.

Tacksam för svar! :)

Annons:
nadilda
2016-05-22 10:04
#1

Jag skriver väldigt ofta sammanfattningar när jag pluggar till exempelvis prov, jag har många sammanfattningar över hela läroböcker. Jag gör det för att åtminstone lär jag  mig betydligt mer när jag läser en text om jag hela tiden måste vara fokuserad på att plocka ut det viktigaste och faktiskt bearbeta texten, annars blir det lätt att man slöläser. Dessutom så får man ett kvitto på om man verkligen har förstått det, för annars blir det väldigt svårt att kunna formulera nya meningar om det och kunna se vad som är det mest väsentliga. Det kan vara rätt så svårt att sammanfatta kort och bra ibland!

Jag använder knappt mina sammanfattningar när de väl är klara, men lär mig otroligt mycket under tiden jag gör dem.   Det är ju också så att när du skriver saker för hand så lär sig hjärnan mycket bättre då du får ett visst muskelminne av det. Det är därför jag alltid antecknar i princip allt lärarna säger på lektionerna, för att jag kommer ihåg det mycket bättre om jag har skrivit det.

Em_
2016-05-22 13:02
#2

Jag gör också sammanfattningar jag inte läser 😛 Lär mig mest av att göra de. Ritar mycket om det går, skriver eller gör mind maps, beror lite på ämnet. Jag brukar byta sammanfattningar med kompisar också, ibland får man lite aha-upplevelser när det är skrivet på ett annat sätt. Det är också lättare att läsa fokuserat när man inte vet exakt vad det står.


Upp till toppen
Annons: