Annons:
Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 6487 ggr
Thotis90
2016-03-28 10:24

Studier till hösten

Har du sökt eller tänker söka till högskola/universitet till hösten? Om ja, vilket program?

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Annons:
Scorpio97
2016-03-28 11:25
#1

Jag tar studenten nu i vår, men känner att jag inte orkar börja med en ny utbildning direkt i höst. Dessutom vet jag inte vad jag vill läsa än. Däremot funderar jag på att söka någon distanskurs bara för kuls skull, gärna på halvfart. Men jag har inte kollat om jag hittar någon rolig kurs än.


//Jessie

Wony
2016-03-28 11:33
#2

Jag läser redan på universitet, men kommer eventuellt söka en extra kurs på distans utöver det, då på kvartsfart. Har sökt en massa kurser till sommaren däremot (bl a kreativt skrivande, programmering, logistik och lite annat).

oddahviing
2016-03-28 12:41
#3

Jag har sökt utomlands (UK) till 3D Animation, men jag tror jag kanske kommer söka till samma/liknande program någonstans i Sverige istället =)

'-Headlights on the highway-'

[H1Z1]
2016-03-30 17:09
#4

Tredje gången nu jag söker till lärarlinjen ._. känner mig helt paff… kommer ingenstans och jag vet vad jag vill bli det som är jobbigt, att jag vet, har motivationen och är behörig att läsa det programmet men nej, allt för många som söker ._. det struliga är att jag inte vet exakt i vilken ålder jag vill undervisa för.

Har sökt f-3 och 4-6 men vet ej vad jag ska ta som första val ^^' kan också tänka mig undervisa i åk 7-9 samt gymnasium men en känsla säger att det är nog "mysigare" att undervisa för yngre för de är så nyfikna att vilja lära sig men samtidigt känner jag "inte allt för små" för har ju inte egna barn om ni förstår vad jag menar med det, det här med högskolan sliter verkligen ut mig för jag lyckas aldrig komma in :/ Jag läste på 3 skolor samtidigt sammanlagt 11 ämnen på två terminer (komvux, nti skolan och två ämnen på gymnasium ) varav många på distans och 167% studietakt för att få ett fullständig gymnasiekompetens och när jag lyckades med det jag trodde var omöjligt blev det ett stort slag i ansiktet när jag inte kom in på högskolan som jag stressade ihjäl mig för att bli behörig i  ^^'
Ännu en sommar att vänta igenom för antagningsbesked vilket jag vet kommer vara negativt.
Under tiden utbildar jag mig till gruppbefäl sjukvårdare i hemvärnet

Thotis90
2016-03-30 18:56
#5

Jag har skickat in en ansökan till dietistprogrammet i Göteborg. Jag blev behörig redan förra året, men har spenderat det senaste året till att få meritpoäng att använda nu till hösten (eller kommande terminer då jag söker). Det här har varit min dröm i 10 år och det är först nu som jag söker (är 26 år).

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

smellcaramell
2016-04-04 15:44
#6

Jag ska söka i höst, men fortfarande inte bestämt mig för om det blir civilingenjör i teknisk fysik eller lärare (och isåfall lärare i gymnasiet eller 7-9?!) Total beslutsångest, speciellt när lärare 7-9 inte finns på universitetet där jag vill gå..

Annons:
Inaarah
2016-04-04 21:39
#7

Jag har sökt till juristprogrammet i Lund och statsvetenskap i Lund. Är dock inte alls säker på om jag vill börja plugga redan i höst… Men i så fall får jag hellre tacka nej till en eventuell plats än ångra att jag inte sökte. Har även sökt lite kurser på Göteborgs universitet, i fall jag väljer att bo hemma ännu ett år men vill plugga något vid sidan av mitt nuvarande jobb. Vi får se, helt enkelt!

Thotis90
2016-04-19 09:32
#8

Nu kan man se om man är behörig till den utbildning man har sökt, hur många poäng man har och hur många som har sökt till utbildningen. Har ni kikat? 😃

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Scorpio97
2016-04-19 09:38
#9

#8 Vart kan man se det? 

----

För mig blev det förresten dessa fyra:
Introduktion till etologi (7.5 hp)
Hälsa, mat och etik (7.5 hp)
Myter, riter och symboler (15 hp)
Föreställningsvärldar: magi, religion och folklig läkekonst (7.5 hp)

Alla på distans. Dock är det bara den första jag är helt säker på att jag vill läsa, så jag får väl se vilka jag kommer in på och vilka jag vill läsa då (:


//Jessie

Thotis90
2016-04-19 09:39
#10

#9 För att se om man är behörig och hur många poäng man har kan man gå in på antagning.se, förutsatt att det är där du har skickat in din ansökan. Hur många som har sökt till utbildningen kan man se på http://statistik.uhr.se/

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Scorpio97
2016-04-19 09:41
#11

Jag gick in på antagning, men jag hittar inte vart jag ska gå sen?


//Jessie

Thotis90
2016-04-19 09:43
#12

#11 När du loggar in på antagning.se så ska du direkt kunna se vad du har sökt. Bredvid kurserna/utbildningarna finns det ett utropstecken. Klicka på det. Där står det hur många poäng du har. Om man har sökt en utbildning ska det ovanför utropstecknet stå om man är behörig eller ej. Hur det är med kurser minns jag inte.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Scorpio97
2016-04-19 09:45
#13

#12 För mig finns inget utropstecken, det finns bara ett "i" där det står att "Handläggning pågår". Så den infon kanske inte finns för mina kurser än?


//Jessie

Annons:
Thotis90
2016-04-19 09:49
#14

#13 Det är mycket möjligt. Har man däremot sökt utbildningar ska man kunna se om man är behörig, hur många poäng man har och hur många som har sökt. Jag såg själv härom dagen att jag är behörig, har fler poäng än jag trodde och att det är 296 färre sökande i år till den utbildning jag har sökt.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

NatasjaHemby
2016-04-19 22:28
#15

Har sökt "Ledarskap och organisation III" på 30 hp till hösten. Första gången jag endast söker en kurs och inte har några alternativ ifall jag inte skulle komma in, men jag har inte direkt något annat jag vare sig vill eller behöver läsa just nu. 

Såg på UHR att det är 92 sökande varav 67 som sökt den kursen som förstahandsval.

SE*Simbelmynes

lunaticIam
2016-04-20 22:59
#16

Jag har sökt Litteraturvetenskap C (30 HP) både i Umeå och Västerås. Hoppas mest på Umeå för miljöombyte! Jag sökte också kurserna som gäller för termin 5 på det programmet jag läser i Västerås - mest som säkerhet bara. Vill nämligen ta studieuppehåll från programmet och istället satsa på litteraturen ^^

amandatherese
2016-07-03 21:03
#17

Slänger in en kommentar här ^^, Har sökt Lantmäteriingenjör och Högskoleingenjörsprogrammet i lantmäteriteknik och geografisk IT, är behörig till bägge så hoppad att jag kommer in på någon av dem :D

Thotis90
2016-07-04 10:36
#18

#17 Får du också ditt besked den 12/7?

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

amandatherese
2016-07-04 16:33
#19

#18 Yes det får jag :D Så sjukt jobbigt att vänta >.<

RödPanda
2016-07-05 09:34
#20

Jag väntar också på besked den tolfte… Det börjar bli läskigt. Har bara sökt en sak och kommer jag in flyttar jag ungefär 100 km och läser till lågstadielärare.

Annons:
Thotis90
2016-07-05 13:11
#21

#19 Jag skickade in min ansökan samma dag som slussarna öppnade, så jag har väntat i 4 månader. En vecka till klarar jag. Dock börjar det bli riktigt skitnervöst nu! 

#20 Jag har också bara sökt till en utbildning och om jag blir antagen måste jag flytta 47 mil.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

oddahviing
2016-07-05 18:16
#22

#21 jag måste också flytta en lång sträcka. Så jag börjar undra hur jag ska få med mig allt. Måste nog köpa en del när jag väl är framme.

'-Headlights on the highway-'

amandatherese
2016-07-05 21:44
#23

#21 Haha det är samma här,samma dag som dom öppnade var ansökan inne ;) Hoppas det går som vi vill denna gång, förra året blev jag reserv ^^, #20 Spännande med flytt! Jag har ju sökt två utbildningar men blir flytt vilken som :P Den ena 14 mil bort men där har jag koll på stan och den andra 28 mil bort och där har jag noll koll >.<

Thotis90
2016-07-06 12:22
#24

#22 Jag kommer få en eget studentrum (om jag blir antagen, vill säga), men dela kök med andra studenter så jag kommer inte behöva köpa porslin m.m. vilket är skönt. Jag har tänkt sälja av en del jag har idag och bara ta med det allra viktigaste.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Thotis90
2016-07-12 10:55
#25

Hur har det gått för er? Har ni fått era besked?

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

amandatherese
2016-07-12 18:29
#26

#25 Jag blev reserv nummer två till första valet och antagen till andra :D Valde att tacka ja till den jag blev antagen till och börjar nu att söka lägenheter för att ha tak över huvudet när man börjar plugga ^^, Hur har det gått för er? :D

Thotis90
2016-07-12 21:13
#27

Jag fick en reservplats (placering 15). Jag var helt säker på att jag skulle komma in då antalet sökande minskade med 300 st, för i vanliga fall brukar ansökningspoängen gå ner då men i år gick höjdes den… Jag sökte bara ett program, så nu tänker jag ägna det kommande året till att fortsätta samla meritpoäng för då kommer jag med största sannolikhet in till hösten -17.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Annons:
amandatherese
2016-07-12 22:03
#28

Oj! Konstigt att det gick upp trotts färre sökande :o Men 15 är fortfarande inte helt omöjligt att du kommer in på andra valet va? :) Håller tummarna för dig klart du ska komma in på din drömutbildning så småningom!

lunaticIam
2016-07-13 02:45
#29

Jag kom in på det jag sökt - både det uppe i Umeå och i Västerås. Får se vilket jag väljer för jag är rätt kluven nämligen 🤓

Thotis90
2016-07-13 08:51
#30

#28 Jag förstod det inte, för tidigare så har poängen gått ner när sökandena har blivit färre. Jag gissar på att de som sökte i år helt enkelt har högre poäng än de som har sökt tidigare år. Någon annan förklaring ser jag inte. Poängen hade behövt gå ner 0.56 för att jag skulle komma in, istället gick den upp 1.03. Så typiskt.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

amandatherese
2016-07-13 13:17
#31

#30 Oj, den gick upp mycket ju! :( #29 Grattis! Gå på det som känns bäst :D

[H1Z1]
2016-07-13 20:41
#32

kom inte in på någonting.. sökt tre gånger nu..jag blir så less på det! Jag har studerat och kompletterat men inget händer :/ Får nog ge upp min dröm som grundskollärare och komma på något annat,  jag åldras plus måste ju som alla andra ha inkomst..mycket deprimerande.. är på mitt andra hands val reserv 21 BII, 7 antagna :/ Närmsta jag kommit men vet ju samtidigt att det är kört endå!

Thotis90
2016-07-13 23:12
#33

#32 I min urvalsgrupp (BII) var det också bara 7 st som blev antagna. Jag vet att jag kommer bli antagen till programmet förr eller senare, frågan är bara när och i vilken stad (finns på tre orter i Sverige. Den ena har antagning på hösten och de andra två på våren. Jag är dock fast besluten att komma in på skolan som tar in på hösten. Det är också den populäraste…).

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

oddahviing
2016-07-16 22:34
#34

Jag kom in.  Nu får jag flytta några timmar bort.

'-Headlights on the highway-'

Annons:
Inaarah
2016-07-17 11:10
#35

Kom in som reserv 25 med 39 antagna i min grupp (BIEX). Bestämde mig för att behålla reservplatsen då det verkar som att det finns god chans att komma in sett till förra årets statistik och förändring mellan urval 1 och 2. :) blev dock antagen på programmet i en annan stad, men tackade nej. Vill se om jag kan komma in där jag vill.

RödPanda
2016-07-18 13:59
#36

Jag kom in :) så nu blir det packa och flytta och senare komma iordning i en ny stad och komma in i pluggandet igen.

Marieangelica
2016-08-11 06:58
#37

Intressant tråd, kul att läsa alla era framtidsplaner.  :-)

 Jag har sökt till sjuksköterskeutbildningen i Stockholm samt  Mälardalenshögskola. Blev antagen till Mälardalens (Nyköping) som jag tackat ja till. Bor i Stockholm så kommer pendla men det känns verkligen värt det, sjuksköterskeyrket är något jag brinner för! Dock har jag, i andra urvalet, reservplats 4 till Stockholm så hoppas på att några inte dyker upp på introduktionsdagarna och att jag får en plats där. Ska bli hur kul som helst vart jag än hamnar! :-)

amandatherese
2016-08-11 11:45
#38

#37 Kul att du kommit in ^^,

Thotis90
2016-08-21 21:09
#39

Jag hamnade på reservplats 9 vid andra urvalet. Jag blev såklart besviken, men dagen efter fick jag ett samtal och fick jobb så det slutade lite gott i alla fall :-)

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

amandatherese
2016-08-23 19:20
#40

#39 Men så skönt, då har du en tid framöver säkrad iallafall :)

reckon
2016-08-28 18:29
#41

Jag sitter och är lite nervös inför första skoldagen imorgon. Jag börjar på fysioterapeutprogrammet och jag ska veckopendla då jag har min lilla familj bestående av pojkvän och två hundar kvar på hemorten. Lite ont i hjärtat gör det men jag tänker att det bara är att göra det bästa av det och jag tänker att tre år går snabbt bara man kommer igång med plugget. Jag tänker också att det är en fördel att inte "störas" av något under veckorna, så att jag på så vis kan koncentrera mig till 100 % på skolan under veckorna och kan vara ledig på helgen och bara umgås.

Vill väldigt gärna att morgondagen kan vara över nu så att första dagen är avklarad. 😐

Annons:
Thotis90
2017-02-23 08:09
#42

Nu börjar det dra ihop sig till att man kan söka till universitet och högskolor till hösten! Jag kom inte in på önskad utbildning förra året och har tänkt söka i år igen. Den här gången har jag studerat på Komvux och fått 1 meritpoäng mer än sist, så nu har jag förhoppningsvis större chanser.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

nadilda
2017-02-23 10:24
#43

Ja nu börjar det bli dags att söka! Jag går sista året på gymnasiet, så har i princip ingen erfarenhet av att läsa på universitetet. Ska bli jätte spännande! Efter mycket velande har jag nu nästan helt säkert bestämt mig för att söka till läkarprogrammet i Lund. Borde inte ha några problem med att komma in, men vill ändå göra smarta andrahandsval. Med dem velar jag fortfarande mycket! Är inte redo att lämna Lund, så vågar inte söka läkarprogrammet någon annanstans. Blir nog snarare att jag läser någon termin matematik för skoj skull.

Cola&Bacardi
2017-02-25 19:41
#44

Funderar på att söka till Husdjursagronom vid SLU men tvivlar på att jag kommer komma in. Men antar att det inte skadar att söka iaf…

Mvh Linnea 

Thotis90
2017-02-25 20:36
#45

#44 Det skadar inte att söka! Kommer du inte in får du en inblick i hur du ligger till på ett ungefär. Det fick jag förra året och sedan dess har jag pluggat på Komvux för att öka mina chanser att komma in i år.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Upp till toppen
Annons: