Annons:
Etikett18-lov-och-andra-ledigheter
Läst 2568 ggr
matildapsvensson
2016-01-24 00:12

Sabbatsår

Någon här inne som har tagit ett sabbatsår under gymnasieåren? Vad sysslade ni med då?

Det är så att jag ska byta gymnasium till hösten (blir till hösten pga det krävdes en ansökan för att få komma in) och har nu valt att ta sett sabbats år denna terminen, VT16. Väljer att nite gå kvar på mitt nuvarande gymnasium då jag inte trivs, det är låtom för lång restid och jag valde helt fel linje.

Är det någon som har något förslag på vad man kan göra under detta knappa halvåret? Jag vet att de flesta jobbar men jag vill se om det finns något alternativ som kan gynna mitt intresse för fotografi och webbdesign? 

Mitt krav från mina föräldrar är att jag ska ha en lön/tjäna pengar på det jag väljer att göra under mitt sabbatsår.

Jag har inget emot att jobba men jag hade mer än gärna lagt ner denna tiden på att utveckla min "fotografikarriär". Jag har ingen möjlighet att resa eller ge mig ut någonstans förutom i Sverige då jag inte är redo för det. Att ta någon språkkurs hade varit väldigt intressant och lärorikt men finns det någon sådan nu på våren? Alltså en språkresa?

Jag har lite små tjänster som jag tar betalt för, såsom webbdesign och produktfotografering samt att jag ska ge mig ut på fler hästtävlingar och försöka tjäna en slant på det. Är det något som hade fungerat och kan man använda det som argument? Jag menar en av mina kommande produktfotograferingar inkluderar väldigt många timmar bakom kameran och sedan vid datorn för redigering så det lär jag ju tjäna några pengar på (räknar i tusenlappar)

Nu kom jag av den faktiska frågan, vad ska jag syssla med? som sagt inget emot ett riktigt jobb men hade gärna tagit vara på denna tiden till fotografi om det går.

Annons:
soetisen
2016-02-03 14:05
#1

Du kan exempelvis göra reklam för dina tjänster, fixa någon slags portfolio för dina bilder om du inte har det. Desto mer reklam, desto fler ser dina arbeten och du ökar chansen att få lite fler jobb. Du kanske kan ha någon slags praktik hos en fotograf, vet dock inte om man kan få bidrag på en praktikplats som inte skolan anordnar. Kanske går att kolla upp med arbetsförmedlingen?

Men ja, skapa en portfolio och gör reklam för dig! Du kanske samtidigt kan skriva in dig hos någon vikariepool för exempelvis äldreboende eller förskola samtidigt och jobba lite extra. Desto fler fotografering/webbdesignjobb du får, så kanske du inte behöver jobba som en vikarie lika mycket.

Men ett mellanting skulle jag säga.. Lycka till! Glöm inte att skatta på dina jobb du får in!

- Medarbetare på studier.ifokus

matildapsvensson
2016-02-11 14:57
#2

Tack för tipsen!

Både egen fotohemsida har jag sedan ett år tillbaka och där finns portfolio.

Efter många om och men så går jag nu kvar på programmet men byter dock linje ändån nästa termin. Men det är ändån bra tips jag tar med mig till framtiden!

shia
2018-01-13 18:42
#3

hur gick det för dig?

Upp till toppen
Annons: