Annons:
Etikett15-csn
Läst 3197 ggr
Gibzon
1/22/16, 6:44 PM

Saknar 50 poäng

Hej på er, är oerhört tacksam för lite hjälp!

Jag började studera på komvux nu den 11/1-16 (plugga upp gymnasiebetyg)
Fick svar från min ansökan till CSN att jag inte kan få studiebidrag/lån förrns jag har pluggat upp 50 poäng som saknas.

De kurser jag går nu är två stycken 100-poängs kurser i ca 3 månader, 11/1-18/3

Betyder det här att jag inte kan få ett öre på 3 månader?? :O

Hur ska jag överleva det? Jag har ju räkningar som ska betalas….snälla säg att jag har fel.

Annons:
leemland
1/22/16, 7:02 PM
#1

Man måste ha ett visst antal poäng för att få CSN. Sen beror det på om det är heltids eller halvtidsstuder också. 

Finns där inte en kurs på 50 poäng som du kan lägga till så att du får CSN?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Gibzon
1/22/16, 7:05 PM
#2

Jo jag förstår att jag måste ta igen dom här 50 poängen.

Men det är ju inte rimligt för mig att studera med 0:- inkomst i 3 månader.

Jag får varken lägga till/ta bort/eller byta kurser :-(

leemland
1/22/16, 7:10 PM
#3

#2 Okej. Varför kan du inte lägga till en kurs? (om jag får fråga) 
Om du inte kan få in dom 50 poängen nu så lär du nog inte få något CSN. 

Lättast är nog om du hör av dig till CSN och frågar dom . Men jag tror inte du kommer få några pengar om du inte får in dom sista poängen .

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Gibzon
1/22/16, 7:13 PM
#4

Man får bara söka kurser på utsatta datum i min kommun, för denna period har de passerat för länge sen…:/ Tycker det är så sjukt. Jag kan omöjligt studera utan inkomst i 3 månader…har panik.

horribleatnames
1/22/16, 7:21 PM
#5

Du kan inte söka nån kurs på NTI distans? Eller gäller restriktionen även där?

Vet att nti har kurser på 50p som kan läsas på helfart (2 veckor) eller halvfart (4 veckor).

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

Gibzon
1/22/16, 7:23 PM
#6

Det är NTI jag går hos nu, men spelar  lixom ingen roll vilken skola jag går då alla kurser söks hos "komvuxcentrum"

Annons:
horribleatnames
1/22/16, 7:26 PM
#7

Skrot då :/ 

Ett annat alternativ är om du kan få ett intyg från lärarna (om csn går med på det) där det står att du gjort X antal poäng. Vet att jag fick lov att göra det när csn inte godtog mitt personliga brev.

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

Gibzon
1/22/16, 7:44 PM
#8

Ja livet känns rätt bra skit just nu :-(((

Aha, du menar när jag studerat 50 poäng av dessa 200 jag nu håller på med? det hade ju varit värt ett försök iallafall!

horribleatnames
1/22/16, 8:50 PM
#9

Precis så jag menar 🙂ring och fråga csn om nåt sånt skulle funka för dom.  Gör det inte det så har dom nog ändrat på det sen jag gick på komvux/nti (gick där 2012).

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

Gibzon
1/22/16, 10:13 PM
#10

Tack, ska absolut höra mig för!

Har du koll på hur det fungerar annars, ifall de säger nej och jag pluggar in mina 50 poäng + 150 poäng. får jag lån/bidrag för dem 150 i efterhand då?

horribleatnames
1/22/16, 10:27 PM
#11

Dom betalar inte ut i efterhand , men du får rätt att söka bidrag för nya kurser efter det. Iallafall så förstod jag det som när jag var i samma sits i somras.

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

horribleatnames
1/22/16, 10:28 PM
#12

Fråga dom dock är alltid säkrast 🙂

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

Gibzon
1/25/16, 10:06 AM
#13

Nu var jag i kontakt med CSN igen för att fråga om det fanns någon som helst möjlighet att få bidrag/lån innan mina kurser är slut i mitten av mars. Fick ett riktigt drygt bemötande (som vanligt av csn) och nej de fanns absolut ingen minsta möjlighet….suck :-((((

Annons:
soetisen
2/2/16, 11:13 PM
#14

Men vad konstigt att du bara får söka på utsatta datum trots att det gäller NTI. För på hemsidan står det att man kan börja året runt och inte är begränsad till traditionella terminsstarter. Du kanske kan höra med både din hemkommun och NTI så kanske du får lägga till en 50 poängs kurs? Så kanske du kan ta något ämne du har fallenhet för som du kan läsa in snabbt.

Borde inte vara helt omöjligt tycker jag.. Framförallt inte när det står som det gör på NTI:s hemsida, lite missvisande reklam annars..

- Medarbetare på studier.ifokus

[Caamilla1224]
2/19/16, 2:43 PM
#15

Kanske lite sent svar men kanske hjälper någon annan i samma sits som läser detta. Jag pluggar på distans hos Hermods genom min Vuxenutbildning. När jag har haft för lite poäng för att läsa på 100 % = 20 poäng/vecka, så har vi kortat ner studietiden. Säg att jag planerat läsa 20 v men bara har 350 poäng. Då har vi antingen gjort så att jag la till ett 50p ämne, gick inte det så kortade vi ned studietiden så att jag läste minst 20p/vecka. Detta ordnade jag med Vuxenutbildningen och inte CSN eller Hermods. Så det kan vara värt att kontakta Komvux och försöka lösa det på något sätt. Att korta ned en studietid krävs ju inte så mycket.  :)

[H1Z1]
3/30/16, 5:14 PM
#16

Sent svar här med men Kolla gärna Nti skolan, är mycket bra. En kurs på 100% 100 poäng läser du på fem veckor. 100% 50 poäng 3 veckor. Om ni saknar poäng för att bli behörig att söka högskola och liknande är Nti skolan varmt rekommenderande från mig. Jag saknade poäng för min syo hade räknat fel så fick läsa 5 ämnen alla på 167% 100 poängskurser..visade sig sen att hon hade fel men det var bra kurser så gjorde väl inget. Dock har inte alla kommuner det, ni kan kolla på nti skolans hemsida och se om er kommun finns där, allt detta gör man via komvux i sin kommun, de sammarbetar så att säga. Jag har läst barn och fritids ämnen där och just nu läser jag tyska1-3

Upp till toppen
Annons: