Annons:
Etikett06-tentor-prov
Läst 2331 ggr
[Älskamig]
2016-01-16 08:58

Högskoleprovet!

Jag har ingen möjlighet att komma in på programmet för förskollärare, då mitt snittpoäng är 12.33 och för det så behövs det betydligt högre. På högskoleprovet behöver man bara 0.45, men i och med att jag varken har tid eller motivation till att plugga på det, lär jag inte ens nå så högt.. 

Jag har jättesvårt för matte och engelska. Vet inte hur jag ska göra.

Annons:
Åsa S
2016-01-18 07:40
#1

Hur kan du veta att du inte kommer så högt på högskoleprovet? Har du provat? det kan ju gå riktigt bra. Har bara skrivit högskoleprovet en gång och det gick riktigt bra även om jag inte pluggat något, +jag hade inte gått i nån skola på 10år så jag hade ju ingen vana göra prov heller + mina betyg från gymnasiet var medelmåttiga. Skrev mest för att se var jag hamnade men sedan använde jag resultatet när jag sökte till universitetet.

NatasjaHemby
2016-01-18 14:24
#2

Man behöver inte plugga inför högskoleprovet, det är bara att gå dit att skriva. 0,45 är väldigt lågt och har man lite tur så kan man få högre resultat än så även om man chansar på många av frågorna. Dessutom skriver man oftast bättre när man gjort det någon gång innan, så se första gången som en testrunda och ha som mål att skriva det åtminstone två gånger.

Ett annat alternativ kanske kan vara att göra prövningar för att kunna höja de betyg du har. Det går att göra via Komvux, men kostar en slant och kräver förmodligen att man pluggar en del innan.

SE*Simbelmynes

[Älskamig]
2016-01-20 10:49
#3

Det är bara det att jag blev knappt godkänd i varken matte eller engelska.. 😕 Så jag har panik över att jag inte ska klara det. Går jag igenom tidigare högskoleprov kan jag ingenting.. Det är det som gör mig orolig.

Katarina97
2016-01-21 23:22
#4

Du förlorar ju inget på att göra det (förutom 450 kronor då, men jag tycker det är så värt det) Och du får ju svars alternativ så du kan ju alltid gissa på de du inte kan. Jag tycker du ska testa, jag fick mycket mer på högskoleprovet än vad jag trodde att jag skulle få!

TjockaBerta
2016-01-22 18:50
#5

Det var inte så svårt faktiskt. Prov man inte kan plugga till är de bästa.

>>>Malum domesticum<<<

Fridaaaa
2016-01-25 18:50
#6

Jag gjorde högskoleprovet, kass på matte, och engelska med, kom in på förskollärarprogrammet sen :) 

Ett tips: Ha med dig bra mat och dricka! Man behöver all energi man kan få :)
Det är matte A och B frågor, ialla fall när jag gjorde det. 

Bra att öva på gamla prov för att se ungefär hur det fungerar :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Huygens
2016-01-29 08:47
#7

Jag har för mej att om man svarar slumpmässigt på alla frågor kommer man i genomsnitt att få 0,40.

taylor__lambert
2016-02-03 10:10
#8

Gör gamla högskoleprov. Jag går på folkhögskola med inriktning högskoleförberedande. Då har vi fått göra gamla högskoleprov som övningar. Jag har svårt för både matte och svenska men jag klarade proven väldigt bra! Stolt över mig själv faktiskt + att jag hade huvudvärk den dagen så det vart mycket gissningar i matte delen klarade mig ändå väldigt bra. Dessutom så kan man ju skriva HP fler ggr och man säger att man höjer sig ganska mycket på omgång två för man har fått in tankesättet.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: