Annons:
Etikett14-övrigt-skolrelaterat
Läst 950 ggr
Litenloppa
2015-12-01 21:27

Shakespeare på svenska?

Jag behöver få tag i citat från en specifik scen i Shakespeares Macbeth. Men vart hittar man det? Har givetvis sökt via Google men hittar inget användbart då allt är på engelska alternativt källorna är väldigt osäkra…

Annons:
Kallaterrier
2015-12-01 21:30
#1

Biblioteket har säkert en kopia av Shakespears samlade verk eller liknande.

Maria
2015-12-01 21:32
#2

Macbeth finns ju på nätet på engelska men det kanske fungerar med google översättning?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tarantass
2015-12-01 21:38
#3

Här finns i alla fall Hagbergs klassiska översättning:

http://runeberg.org/hagberg/

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[GråHäxa]
2015-12-01 21:38
#4

OrdfrontPocket finns i  de flesta bokaffärer. De har Macbeth på svenska, tror den kostade 50 kr. Har den här och kan kolla upp citatet om det hjälper dig :)

Litenloppa
2015-12-01 21:46
#5

Då får det bli en tur till biblioteket, att jag inte tänkte på det själv. De engelska varianterna hittade jag och modern engelska kan jag översätta själv bra mycket bättre än google ^^ Det är alla gamla ord och uttryck, 1600 tals engelska är inte min starka sida och google translate klarar det definitivt inte. Hittade den gamla översättningen av Hagberg med men njae… Styr mot bibblan imorgon som sagt, känns som bästa lösningen

Upp till toppen
Annons: