Annons:
Etikett06-tentor-prov
Läst 2615 ggr
Lia
11/24/15, 4:29 PM

Nationella prov Svenska 3

Någon här som gjort det skriftliga nationella provet i Svenska 3? Var det svårt? Jag ska göra det om ca 2 veckor och får hem material en vecka innan. Vad är det för material man använder sig av? (Det var alltså 6 år sen jag gjorde ett nationellt prov senast, så jag minns inte alls hur det går till, och tar därför gärna emot tips!)

Annons:
Lia
12/8/15, 4:08 PM
#1

Har inte gjort provet än, ingen som vet?

ElinvBorg
12/8/15, 8:34 PM
#2

Jag ska skriva det imorgon, hade genomgång idag :) Du får ett texthäfte där du ska läsa igenom texterna för under provet ska du använda det och kunna referera till någon text som du valt att arbeta med. Du får också papper med betygsmatris så du vet vad som krävs. Läs igenom allting så du har koll, det finns uppgiftexempel också så du vet hur provet kommer se ut :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Lia
12/8/15, 8:44 PM
#3

Aha! Tack! Känns det svårt? Vad får du ha med dig under provet?

ElinvBorg
12/8/15, 9:39 PM
#4

Man är ju nervös men man får inte ta det så hårt. Nationella är ju till så du kanske kan höja ditt betyg så om man har fått godkänt på alla andra uppgifter men får F på nationella så blir man ändå godkänd i kursen. Jag tar med mig penna, pennvässare, sudd och texthäftet. Papper får du där och så är det bara börja skriva. Tror det är tillåtet att ta med något ät- och drickbart om man vill, fråga din lärare :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Lia
12/8/15, 11:18 PM
#5

#4 Min lärare har inte hand om det, utan det är min syo, och hon verkar inte ha så bra koll riktigt… Enligt Hermods fick man ha med sig ordlista, ordbok och synonymordbok. Tror du att det ska behövas? Skadar inte att ta med, men jag är rädd att syon ska bråka om det, och jag är inte den som gärna argumenterar för min sak.

Upp till toppen
Annons: