Annons:
Etikett17-bostad-sökes-finnes
Läst 1649 ggr
Daehyun_cheesecake
8/5/15, 11:42 AM

Köpa lägenhet

Snart börjar högskolan och jag och min pojkvän har ännu inte fått tag i någon lägenhet.  Våra tankar har börjat lite smått att gå över till att istället köpa en lägenhet. (Mellan 3 - 4 hundratusen)

Tycker själv det skulle kännas lättare och säkrare att köpa en lägenhet så slipper man allt om andra hand m.m..
Det ända som håller mig tillbaka är att bestämmer vi oss för att köpa, kommer vi behöva att få ta lån. Plus att vi kommer redan att ha lån från csn.  Så känner mig ganska orolig över för hur lång tid det kommer att ta att betala tillbaka allt.

Är det någon här som har erfarenhet och själv har köpt en lägenhet som student, eller har andra tips?

Blogg: http://nouw.com/KpopLove

Annons:
Sindri
8/5/15, 12:06 PM
#1

Köpa lägenhet eller inte beror helt på hur bostadsmarknaden ser ut där ni skall studera.
I det långa loppet har det alltid lönat sig att köpa fastigheter i Sverige. Det finns några undantag med avfolkningsbygder och där folk har köpt i en uppgång.

Bor man på en studieort och det finns relativt goda jobbchanser där så är det säkerligen en bra investering. Men inga garantier finns. Det ni bör göra är att försöka hitta statistik på hur hur kostnaderna för att köpa bostad på orten har utvecklat sig de sista åren. Är det en stabil, rimlig uppgång finns kanske skäl att tro att det skall fortsätta. Har det plötsligt rakat i höjden sista två-tre åren kan det finnas risk för en "bostadsbubbla".

En annan sak att ta hänsyn till är hur den faktiska bostadskostnaden blir. Lägg ihop månadsavgift med räntekostnader och jämför med att hyra.
Har ni inte stora inkomster vid sidan av studierna kan ni får bostadsbidrag, även för räntekostnaderna. På Försäkringskassans hemsida kan man gå in och fylla i sina uppgifter för att få en uppfattning om vad man kan förvänta sig i bostadsbidrag.

Men…jag undrar om ni kan få ett bostadslån till hela kostnaden om ni båda studerar. Det känns inte troligt. Om inte någon (förälder t ex)  med stadig inkomst kan gå in och borga eller ev. stå för lånet.

Fats visst är det alltid säkrare och roligare att äga sin bostad. Tycker det kan vara väl värt att undersöka.

Tjeja
8/15/15, 2:34 PM
#2

um…. som student är det inte lätt att få lån.. börja hos banken och kolla vad dem säger.

De flesta unga studenter som köper egen lägenhet har antingen sparade pengar, fast jobb dem fortsätter med under studietiden eller föräldrar/anhöriga som köper lägenheten åt dem.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Em_
8/23/15, 9:22 PM
#3

Jag känner ett par som precis har köpt lägenhet. Ena personen pluggar och andra har fast jobb. Om båda stod på lånet skulle de bara få en fjärdedel av vad de fick nu när partnern som arbetar står själv på lånet…


Upp till toppen
Annons: