Annons:
Etikett10-litteratur
Läst 2072 ggr
FannyGoldfish
4/22/14, 1:42 PM

Djingis Khan

Hej, sökte mig hit för att förhoppningsvis få lite hjälp med trovärdiga källor 🙂 Jag ska skriva ett större arbete om Djingis Khans liv och hans framgångar.

Jag söker källor som anses trovärdiga i skolans ögon, allt från böcker, texter online, dokumentärer och etc!

Tack så mycket i förhand! 🙂

Annons:
ru4real
5/8/14, 10:18 PM
#1

wikipedia är väl hyfsat trovärdigt? Vet inte hur skolan ställer sig till det. Annars, här är lite tips från Libris, dessa böcker borde ditt bibliotek kunna ta in om de inte har dem hemma: http://libris.kb.se/hitlist?d=libris&q=djingis+khan&f=simp&spell=true&hist=true&p=1

Alla är dock inte faktaböcker.

PrincessMelpomene
5/12/14, 1:32 PM
#2

Nu brast mitt bibliotekarie hjärta väldigt mycket. Wikipedia är en hemsida där vilken människa som helst kan göra ett inlägg. Många av inläggen på denna hemsida är inte granskade även om hemsidan försöker vara så professionel som möjligt. 

Skulle rekommendera att du först går till biblioteket och frågar om hjälp där. Bibliotekarier brukar ha väldigt god koll på både böcker, artiklar, databaser och andra uppslagsverk baserade på trovärdiga källor. 

Man kan även förstås göra en "quick and dirty" sökning på google, men detta kräver att man då själva kritiskt kan granska dem källor man får upp. T.ex. Är en blogg trovärdig? kan du lita på vad en person skriver bara för att det råkar vara publicerat i en tidning? har författaren skrivit om liknande ämnen och blir därför en trofast källa?

Det finns mycket att tänka på då man gör en uppsats och ska välja sina källor. Men jag skulle avråda ALLA från att använda sig av hemsidor osom Wikipedia. svårt för mig att rekommendera specifika källor just nu med tanke på att jag inte vet vilken årskull uppsatsen är ämnad för. Men jag rekommenderar starkt att du tar kontakt med en bibliotekarier.

Lycka till!

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

fulifuli
5/12/14, 1:33 PM
#3

Wikipedia är en öppen sida för alla att skriva in och därför krävs extra noggrann koll av källanvändning samt kritiskt tänkande angående användande av detta.

Vet ej vilken skolnivå du skriver på (gymnasie, högstadie eller högre) men wikipedia är som sagt inte trovärdigt i den mån att det är ogranskad fakta.

Bäst är att gå till biblioteket och be de om hjälp, sök i uppslagsböcker för att hitta saker du speciellt vill skriva om samt använd gärna databaser där man kan hitta granskad (även kallad peer review) och valid fakta. 

Men som sagt, beroende på vilken nivå du skriver på så fråga din lärare vad som är okej att använda. Vissa lärare har höga krav på vilka texter man hänvisar till och andra mindre.

Slänger även in här en mycket bra genomgång hur man källhänvisar som jag själv använder till mina arbeten (går på högskola, bibliotek- och informationsvetenskap, där mina examintorer är extremt ilskna om källanvändningen och wikipedia är absolut förbjudet);

http://www.ub.umu.se/skriva/skriva-referenser

ru4real
5/12/14, 4:50 PM
#4

Det stämmer att vem som helst kan skriva på wikipedia (du måste iofs regga dig). Men, oftast om ngt är helt tokigt så kommer det att rättas och redigeras av andra med mer kunskap inom aktuellt område.

Men, så klart, man skall inte lita blint på det, men det gäller även i "vanliga" böcker och källor.

fulifuli
5/12/14, 5:26 PM
#5

Sant att det redigeras men ej faktagranskas av forskare eller proffesurer inom ämnet däremot kan man alltid använda wikipedia som inkörsport. Böcker är mera pålitliga, dock ska man även där kritiskt granska och jämföra, helt rätt! Men böcker är i jämförelse med exempelvis webbsidor som wikipedia oftast skriva av kompetenta personer såsom forskare och professorer. Man vet även vem som ligger bakom informationen vid en bok och kan därmed kolla upp författaren och få en inblick i pålitligheten av texten. Däremot ska man ju såklart inte använda vilka böcker som helst såsom populär historiskt kan vara lite vacklande pålitlighet. bäst är att alltid kolla primärkällan, alltså källorna som hänvisas i en text. Om en text använder många sekundär eller tritär-källor ska man absolut kritisera texten.

Upp till toppen
Annons: