Annons:
Etikett13-studera-utomlands
Läst 1465 ggr
Maja
2014-02-11 16:39

Stipendier för studier utomlands

Nu är det 99% säkert att jag försvinner till andra sidan jorden mot sommaren för att fortsätta utbilda mig inom HR. Jag kommer inte att läsa ett program, utan "bara" strökurser inom coaching/HR/personlig utveckling etc. Det blir lite svårare att söka stipendium när det "bara" gäller strökurser, men det skadar aldrig att försöka! :)

Jag kommer givetvis att söka CSN och försöka skaffa mig ett deltidsarbete på plats (finns speciella regler för hur mycket jag får arbeta som studerande), men jag är även intresserad av att se mig om efter stipendier att söka. Jag har googlat lite och läst på, men tänkte höra om någon av er har erfarenhet av att söka stipendium för utlandsstudier? Eller om ni har allmänna tips/idéer/förslag att dela med er av?

Annons:
Calcifer
2014-02-11 16:44
#1

Det beror lite på vilket land du ska till. Sen vet jag inte om du pratat med CSN, men de brukar i regel aldrig godkänna lån till studier du lika gärna kan studera på närmare håll. Med det menas alltså att du t:ex kan låna för att studera engelska i England, men de godkänner inte språkstudier i USA då deras motivation är att du inte behöver åka hela vägen dit för att studera engelska i ett engelsktalande land. Finns dina "strökurser" i Sverige får du nog motivera rejält till varför du ska plugga det på andra sidan jorden istället.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maja
2014-02-11 20:14
#2

Australien. Jodå, jag har talat med CSN tre gånger och det är inga problem. :)

Calcifer
2014-02-11 22:25
#3

Då är det väl mest att du ska se till att studera så pass mycket att du är berättigad att få visum, om du inte skaffar working holiday visum, och då är det bara att uppfylla de andra kraven och köra.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maja
2014-02-11 23:20
#4

Ja, jo, de delarna är redan klara. Det är utbildningsstipendier jag har i åtanke. :)

Upp till toppen
Annons: