Annons:
Etikett13-studera-utomlands
Läst 1549 ggr
Zolah
9/3/13, 8:18 PM

Studera utomlands- i sverige

Jag har en god vän i England som skulle vilja studera här i sverige, hon har inga bas kunskaper i svenska och skulle vilja studera konst här.

hur gör hon för att göra detta möjligt? Både hon och jag har lite problem med att få fram information, man vet liksom inte var man ska söka.

Jag tar emot all hjälp jag kan få, om studiebidrag ( om hon kan få det ?), om man kan studera svenska medan man studerar annat ( konst i hennes fall ), och andra bra saker.

Tack på förhand :)

Annons:
leemland
9/7/13, 5:39 PM
#1

Har ni kollat inne på studera.nu(tror sidan heter de) eller direkt inne hos CSN? 

Det är de jag kan komma att tänka på direkt. Eller så hör med skolan/skolorna hon är intresserad av direkt! Dom hjälper nog mer än gärna till. :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Zolah
9/7/13, 6:15 PM
#2

har kollat lite överallt, migrationsverket, arbetsförmedlingen, komunen, csn etc etc. är bara svårt att veta vad som gäller ._.

vi har kontaktat syon på min skola, och hon skulle återkomma.

leemland
9/7/13, 6:24 PM
#3

Okej. Har ni/hon kollat in en speciell skola? I så fall så är de nog bäst att höra av sig till dom. :) 

Har ni varit inne på euresportalen ? Där bör finnas info. Annars se om hon kanske kan kontakta någon på af i england (vet inte riktigt vad de heter där) eller någon vid sidan jag skicka. 

Om hon går i skolan själv nu bör hon kunna få hjälp av hennes syo . 

Lycka till!

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Zolah
9/7/13, 6:28 PM
#4

hon är intresserad av den skola jag går på ^^ folkhögskola ( konst ) 

det jag ser direkt som blir problem är att det är bara på svenska

och hon är inte i skola, just nu arbetslös ( söker jobb nu ev ett här i sverige )

leemland
9/7/13, 6:33 PM
#5

Okej. Men då råder jag er/henne att hon bör kontakta AF i England, dom bör ha någon som är utbildningsansvarig så som i sverige på af) eller en från euresportalen, dom är trevliga!, Eller en Syo inom vuxenutbildning , om de finns i england eller på hennes förra skola.

Eures-rådgivare . 

Jo de kan bli ett problem om hon inte har några kunskaper i svenska.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Upp till toppen
Annons: