Annons:
Etikett08-studera-med-handikapp
Läst 4894 ggr
dragonstar
4/4/13, 8:27 PM

Bipolär och studera

Hej

Jag har fått diagnosen Bipolär för några månader sen. Har börjat behandling och blir bättre hela tiden. Nu går jag en keramikutbildning och i höst tänker jag göra ett försök att börja på högskolan.

Nu undrar jag om någon här har haft denna diagnos eller något annat och hur det har funkar?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Humsi
8/22/13, 6:08 PM
#1

Jag är Bipolär typ 2 och har Borderlinediagnos i kombo med panikångestsyndrom. Jag gick in i väggen i höstas och fick avbryta mina studier tidigt på våren och då hade jag redan i princip sabbat hela hösten. Så nu ska jag läsa om programmet från början med start i höst. Jag håller på att sätta in medicinering och blir stabilare för varje ökning så jag har hopp om att klara av det i höst, med terapi och läkarkontakt och så ska jag ansöka om pedagogiskt stöd från studenthälsan. Det innebär att jag kan få sitta extra länge på tentor, får sitta ensam och skriva tentan och eventuellt få extra tid, plats och så vidare på föreläsningar så att inte panikångesten går igång. Se efter vad du har för möjligheter till stöd i skolan och så vidare så att du känner att du har ett stöd och skyddsnät när humörsvängningar kör igång. Vet inte hur ditt sjukdomsmönster ser ut, men jag har till 75-80 % depressiva perioder och däremellan går jag in i intensiva hypomanier som varar cirka en vecka plus minus någon dag. Därtill har jag under dagen extrema svängningar ögonblicksvis. Jag har gott hopp om att jag kommer klara hösten med det stöd jag har, men vem vet, humöret och stämningsläget svänger ju otroligt så det går inte att garantera något, men man kan förbereda sig på så många olika händelser som möjligt, och då har man en bra start. Lycka till!

dragonstar
9/15/13, 1:28 PM
#2

Mina perjoder är nog mest blandperjoder. Är hypersträssad ledsen arg och mitt i alt de så får jag fix ideer, de mäsa är återkommande.

Jag är en sammlare och går på loppis, pysslar och älskar djur. Så en manisk perjod för mig brukar innefatta något av ovanstående.

Har inte lst mig mitt mönster ennu men börjar kunna se vissa saker. Min sambo vet om allt och hjälper till så att jag inte drar iväg allt för mycket.

Jag har ett möte nästa vecka och ska diskutera vad dom kan göra för mig. har fått ett läkarintyg utskrivet att ta med och har diskuterat med sambon vad jag skulle kunna be om för hjälp.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Candela
3/19/15, 9:25 AM
#3

Undrar hur det har gått för dig sen du skrev?

dragonstar
7/22/15, 3:11 PM
#4

Hej har inte varit inlåggad här på länge. Jag klarade en halv termin sen rasade jag. Nu är jag långtidsjukskriven. Har gått i en hjälpgrupp om bipolaritet, provat olika medeciner och de börjar bli rätt nu. Vardagen funkar ennu inte bra men har nyligne fått hem ett hjälpmedel som är en elektronisk kalender, Ser ut som en läsplatta.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Upp till toppen
Annons: