Annons:
Etikett19-studieflykt-off-topic
Läst 2748 ggr
dragonstar
10/26/12, 4:42 PM

El ?

Vad kostar er el per månad?

Jag har hittat en lägnenhet jag fundera på men måste betala elen och är orolig att det blir mycket dyrare.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
[westerlind]
10/28/12, 8:50 AM
#1

Det beror på hur mycket el du drar (såklart), men bor du ensam och tänker på att kanske inte låta TVn stå på hela tiden, släcka lampor och liknande grejer så tror jag att du med lätthet runt 200 kronor per månad. Jag har en 40kvadratare (utan diverse maskiner såsom tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin - de slukar el) och min räkning (har EOn, detta kan också sklija sig åt) brukar hamna på 200-250 kronor per månad.

dragonstar
10/28/12, 11:43 AM
#2

Okej =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Åsa S
10/29/12, 7:32 AM
#3

Jag brukar få en räkning på runt 200kr i månaden och jag har en tvåa, brukar ha mycket lampor tända, tvättar ofta i min tvättmaskin, har radio och tv ofta på. Brukar inte göra speciellt många kronor skillnad per år ifall man springer runt och släcker och stänger av.

[Moa-]
10/29/12, 9:07 PM
#4

Det beror givetvis på din förbrukning, men för en liten lägenhet är 150 - 300 kr normalt.

Åsa S har rätt i att just lampor sällan ger någon stor besparing (byte till lågenergilampor ger det dock på sikt), däremot så påverkar det miljön och det borde vara självklart att inte ha lampor på för att du "glömt" att släcka dem… (Stänga av ger oftare en större effekt, då gällande diverse eldrivna produkter.)

[RadioMG]
11/26/12, 5:53 PM
#5

#3 Två hundra kronor? Då har du lyx!

Jag har precis skivit på ett elavtal för att få ner kostnaden. Jag och min sambo bor i en två, hyreslägenhet och ligger på mellan 600-800 kr. Vi lever som vanligt, lagar mat och har ca 4 lampor tända från kl 11-00 varje dag (lågenergi). Vi har inte ens tvättmaskin vilket borde dra betydligt mer ström. Du ska vara dig lyckligt skattad :)

Jag hade räknat 500 kr/mån för el, då lurar du varken dig själv eller någon annan. Sedan beror det på vilken leverantör du har, om du binder ditt avtal m.m.

Så här har vi det:
En dator som alltid är på.
4 lampor som tänds mellan 11-00 (25 watt lågenergi)
En bärbar som är på ibland (max 2 timmar/dag)
2 akvariepumpar, max 50watt
En spis/ugn som används dagligen, ca 1tim/dag

Senaste räkningen vi fick var på 872 kr för en månad. Vi har Skånska Energi som leverantör.

[Moa-]
11/26/12, 6:15 PM
#6

RadioMG; vad hade du tidigare för fast avgift för elhandeln? Hade du tillsvidarepriset?

Detta är de två saker som du alltid skall försöka undvika som boende i lägenhet med måttlig förbrukning, detta då den fasta avgiften blir mycket högra procentuellt när du har en låg förbrukning.

Annons:
[RadioMG]
11/26/12, 6:21 PM
#7

Moa: Vi betalade 75 öre innan, nu är det sänkt till 45 öre fast pris. Sedan tillkommer ju alla fasta avgifter.

Är du duktig på detta? För jag känner mig faktiskt lite lurad, det kändes inte som kostnaderna försvann speciellt. Är du guru på detta så ber jag gärna sambon scanna in och skickar räkningen per e-post så du kan se :)

[Moa-]
11/26/12, 6:47 PM
#8

RadioMG; före moms, skatt och (elcertifikatsavgift) antar jag då att du avser? Eller har du momsen inräknad? (Svårt att avgöra helt säkert när jag ej vet vilken tid ni bundit er på.)

Guru är jag inte, men lagom insatt, har bland annat arbetat med att sälja elavtal tidigare. Det enklaste är att jämföra olika bolag och se vad som blir billigast i just ert område med er förbrukning, viktigt dock är att nyttja verklig förbrukning och ej schablonbeloppen från tidigare år, då personen som bott innan er i bostaden kan ha haft stora skillnader i förbrukning från er. Vad har ni för ungefärlig årlig förbrukning? Sedan är det som sagt ovan ofta gynnsamt för de med låg förbrukning att undvika fasta avgifter på elhandelsavtalet.

Har ni nu ett bundet avtal på viss tid så bör ni ej ändra detta då ni i sådana fall skulle få betala höga avgifter för att lösa avtalet.

annia1
11/27/12, 3:31 AM
#9

RadioMg för mig låter det som du har hög räkninig. Vad jag kommer ihåg nu så min mamma och pappa (bor var för sig) har sina räkningar på runt 200-300.

När det gäller värmen i lägenheten som normalt ingår i hyran. Har ni bara vattenburna element. Min pappa har vattenburet överallt förutom i badrummet. Där sitter ett direktverkande el-element och slår han på det så får han betala strömmen för just det.

Har du bra kontakt med grannar så fråga dom vad dom har. För en annan sak som min pappa råka ut för var att en sak som inte hörde till hans lägenhet hade råkat bli kopplat till han. Som tur upptäcktes det så det togs bort och han fick tillbaka pengar då från hyresvärden.

Det finns ju mätare man kan avända och mäta på varje sak så man ser hur mycket dom faktiskt drar. Enda man inte kan mäta är väl taklampor, men allt som sitter med en kontakt i väggen kan man kolla. Vet inte vart man hittar sån om man kan få låna sån mätare från elbolag eller om man själv måste köpa en.

Har du kollat vilken temperatur du har i kyl- och frysskåp så att det inte blivit nåt fel på nåt av dom. Jag själv brukar använda sån där vanlig termometer som man mäter utomhustempen med. Alltså lägger in givaren i skåpen och sen ser jag under några dar högsta och lägsta temp. Och hur gamla är dom, kanske är så att dom behöver bytas ut.

.

[Moa-]
11/27/12, 8:15 AM
#10

annia1 och RadioMG; när ni nu talar om elkostnad räknar ni in nätavgifterna då? (Nätavgifterna är den delen av elkostnaden som du ej kan påverka, till skillnad från elhandeln som du själv väljer.)

annia1
11/27/12, 5:54 PM
#11

Moa- jag ringde och kollade med min mamma och för henne ligger ett snitt nånstans på 250 kr per månad och det är totalt. Hon kommer aldrig upp i 300. Sommartid är det lite lägre för då är det ju mindre lampor på.

Det som hon hela tiden har är ju kyl/frys, spis och tv. Sen varierar det hur många gånger hon använder tvättmaskin och sen som sagt hur många lampor hon har på och när hon slår på dom. Min mamma bor i en tvåa på ca 60 kvm.

Jag har inte kollat med min pappa, men han ligger på ungefär samma nivå. Något högre vintertid för han har även tillgång till motorvärmare som då läggs på hans räkning.

.

[RadioMG]
11/27/12, 6:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag vet inte hur bra ni ser bilderna. Men det är från senaste räkningen. Tydligen använder vi hela 600 vilket är lite smått skumt. Enligt elbolaget så ska det vara rätt mättare eftersom jag i förra lägenheten betalade grannens räkning, så jag är snabb och kollar upp det.

[RadioMG]
11/27/12, 6:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Och andra sidan

Annons:
[RadioMG]
11/27/12, 6:12 PM
#14

Detta är avtalet. Jag har för mig att jag satte det på 1 år a 45 öre.

http://skanska-energi.se/Privat/El/Elhandel/Fast-elpris

[Moa-]
11/27/12, 6:37 PM
#15

RadioMG; och när det står avläst så skall det vara den verkliga förbrukningen och ej en uppskattning från föregående år?

Det är inte det bästa tillgängliga priset som du har tecknat, men inte heller det högsta. Årsavgiften är däremot hög, och höjer upp jämförelsepriserna, så jag skulle rekommendera byte till annat bolag nästa gång. Sedan är jag skeptisk till 1 årspriserna som oftast resulterar i de högsta kostnaderna på längre sikt. Det som teoretiskt sett bör vara det med lägst pris är ett rörligt elpris, detta då du som konsument bär hela risken för förändringar i elpriset. Personligen föredrar jag treårsavtal med ombindningsrätt om priset skulle gå ned. Dessa är bra dels när du har en högre förbrukning och därmed blir mer känslig för svängningar i priset och dels när du är relativt ointresserad och inte vill lägga så mycket tid på ditt elavtal…

Er förbrukning anser dock som hög för en lägenhet, jag skulle begära statistik från tidigare år och tidigare boende i lägenheten för att se att inget har gått fel.

Ert tidigare pris var ett tillsvidarepris som fås om inget val görs och det är något som skall undvikas så långt som möjligt… =)

annia1
11/27/12, 7:24 PM
#16

RadioMG här är en länk till clas olsson där det finns elmätare man köpa så man kan mäta vad olika saker drar. Finns nog även på andra ställen, men denna var den första träff som dök upp på google.

Sen om jag tittar på din räkning. Vad hände i sept och nu i okt då din förbrukning gick upp. Sept gick upp med ca 70 och okt tog ett rejält skutt jämfört med tidigare nästan på 200.

Har ni precis fått nya elmätare som läser av den faktiska förbrukningen. Annars tycker jag det är konstigt med så stort hopp.

.

Honestyisdead
12/17/12, 12:32 AM
#17

Bor i en etta, har TV på hela kvällar och halva nätter, datorn hela tiden då jag är hemma. Lampor tända både i kök, rum och badrum när jag är hemma. Blir ca 700kr för 3 månader.

Upp till toppen
Annons: