Annons:
Etikett18-lov-och-andra-ledigheter
Läst 1814 ggr
KastKatt
7/17/12, 11:37 PM

Tips på att klara sommaren som student.

Hej.

Jag har en fråga till alla som läser eller har läst på högskolan.

Det är nämligen så att jag börjar på högskolan nu till hösten, och ska även flytta hemifrån om ett par månader, men jag förstår ju att nästa sommar kan bli väldigt knepig.

Har ni några bra tips?

Tänkte lägga undan så mycket pengar jag kan varje månad, men vet ite hur mycket man ska lägga undan?

Hur många månader är man utan Csn per år?

Med tips menar jag saker som inte är "skaffa sommarjobb" eller "sommarkurser" :)

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Annons:
[westerlind]
7/18/12, 7:19 PM
#1

Du får ett halvt CSN lån/bidrag (om du tar fullt, vilket jag här antar) i maj, ingenting i juni, juli, augusti (har jag för mig). Däremot får du extra mycket i januari, samt ett och ett halvt i september, tror jag mig minnas (kolla deras hemsida, det står där någonstans efter att du har ansökt). Hur mycket du ska spara undan beror givetvis på vad du har för hyra och andra utgifter (bor du i studentlägenhet så behöver man inte alltid betala för sommarmånaderna exempelvis). Men MINST 1000 kronor i månaden skulle jag säga, då har du en buffert på 9000 kronor för sommaren. Men det bästa är såklart att skaffa ett sommarjobb eller att läsa sommarkurser ;)

KastKatt
7/19/12, 11:43 PM
#2

Min lägenhet kommer ligga på (om jag får den jag vill ha) 3100.

Jag tänka att jag ska lägga undan minst 1000, gärna 1500 om jag kan.

Så det är alltså 3 månader utan något bidrag alls? Tack för svar :)

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

[westerlind]
7/20/12, 7:34 AM
#3

Ja, hittills har det varit så om jag inte helt missminner mig. Men när du har blivit antagen, registrerad och skickat in studieförsäkran så kan du gå in på Mina sidor på CSN så ser du exakt hur mycket du får varje månad (ett tips, kolla inte hur mycket du är skyldig…)

KastKatt
7/22/12, 12:51 PM
#4

#3 Okej, så får man helt enklet försöka spara in så man i alla fall kan betala hyran de månaderna.

Nej jag kan tänka mig att man inte ens vill veta! Har aldrig tagit lån innan, men nu har jag inte mycket till val.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

[westerlind]
7/22/12, 1:30 PM
#5

#4 Jag brukar säga till folk som tappar hakan när jag säger hur mycket jag har i lån att det är min nya BMW, som kommer hålla hela livet. Finns ingen bättre investering än en utbildning :)

KastKatt
7/22/12, 2:14 PM
#6

Nej det ju sant :) Men kan ändå föreställa mig att det känns överväldigande när man ser det.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Annons:
Upp till toppen
Annons: