Annons:
Etikett08-studera-med-handikapp
Läst 2787 ggr
Forced
2009-09-24 16:46

Kan inte plugga!

Sedan skolan började nu i höstas (går tredje året på gymnasiet) så har jag gjort ca. 2 uppgifter … Jag kan verkligen inte ta tag i uppgifterna och göra dem, orkar inte, vill inte och kan inte koncentrera mig när jag väl har börjat. Det spelar liksom ingen roll om det är något kul eller tråkigt jag ska jobba med, det GÅR helt enkelt inte att jobba.
Haha, jag hör ju hur stört det låter men jag är så himla skoltrött just nu så jag förstår verkligen inte hur jag ska stå ut hela året nu.
Tips mot hur man ska kunna komma igång och göra alla uppgifter, ligger redan efter och terminen har ju just börjat. Suck.

Annons:
Egwene
2009-09-25 01:23
#1

Försök sätta upp delmål, gör lite idag-inte allt- och lite imorgon… Prioritera det allra viktigaste. Prata med dina lärare, så att de vet att något är fel… Kanske kan de hjälpa dig att bli motiverad?

Plugga ihop med någon kompis?

Lycka till!! Jag vet precis hur du känner dig… Var i din sits för bara ett år sedan. Men tog tag i det efter lite prat med lärarna. Då var det helt plötsligt inget tvång längre, och det kändes ganska bra att plugga….

svartgronabrigaden
2009-09-25 22:30
#2

Problemet är, behöver man ens "plugga"? ;)

Gör uppgifter i omgångar - försök diskutera ämnet med kamrater, via internetforum osv - sedan löser sig problemet näst intill av sig självt.

Jag gör alla hemtentor, uppgifter mm sedan grundskolan dagarna innan inlämning; såvida det inte sägs annat i uppgiftens beskrivning - gäller fokusera på det som är viktigast.

Tredje året i ring spenderade man allt annat än skolan på.. ex. fina flickor o pojkar ^^ Vilket är viktigt…

moondancer
2009-09-26 12:09
#3

#2 Att göra inlämningsuppgiftet i sista sekund och att inte plugga är inte den bästa lösningen. Man går i skolan för att man ska lära sig något.

Man kan faktiskt sköta sina studier och fortfarande ha tid med aktiviteter på fritiden.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

svartgronabrigaden
2009-09-26 19:50
#4

Från ens betyg att bedöma och kunskap; får jag nog säga den metoden lämpar sig för mig. Jag inhämtar kunskap innan som nämnt; vid tillämpning ex hemtentor, projekt, skrivsalstentor - så är det endast dagarna innan man sätter sig ned och läser - det handlar om förstå varför slutsatsen/svaret blir just så; och därmed utgår man.

Alla har olika metoder.

Forced
2009-09-29 01:30
#5

Tack för tipsen…
Det största problemet är väl inte att klara kurserna, utan att jag har stora krav på mig själv o vill ha mvg i så många kurser som möjligt.

Men det känns väldigt omöjligt nu när jag är så skoltrött…
Hur har ni andra som varit skoltrötta klarat av det?

VeNyRa
2009-09-29 19:34
#6

samma sak för mej =/ har inte gjort en enda uppgift klart, har typ tusen påbörjade.

Har varit skolless i några år nu men alltid lyckats klara mej på nått vis, men med betygen G och VG.  har ingen aning om vad man ska göra åt de, kanske gå in i väggen så att folk verkligen förstår att de är jobbigt att vara skolless.

Annons:
Forced
2009-10-02 00:30
#7

#6 Ja visst är det jobbigt!

Jag har fortfarande inte slutfört någon uppgift.. :(
Usccch, men det GÅR verkligen inte.

Sehvrin
2009-10-02 01:33
#8

För mig brukar det funka att göra listor där jag kan kryssa av det jag gjort, så jag verkligen ser det. (Skriver mina listor på en whiteboard så jag ser den hela tiden när jag är i lägenheten, men ser också hur allt minskar allt eftersom jag kryssar för klarade uppgifter)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: