Annons:
Etikett12-efter-studierna
Läst 2299 ggr
Zynell
3/13/10, 5:13 PM

Svenskstudier.

Tänkte höra om det finns någon här på forumet som läser/har läst svenska på universitetsnivå?

Jag läser svenska 1 vid sthlms universitet. Det är min tredje termin i skolan. De två första läste jag historia. Tanken är att jag ska ta en kandidat i historia, magister i förlagskunskap samt master i svenska.

Ni som läser/har läst svenska som huvudämne, vilka planer har ni/hade ni med det?

Annons:
epentes
3/8/12, 3:08 PM
#1

jag har hittills läst t.o.m. svenska III vid sthlm uni, då inom kombinationsutbildningen för master-/magister- och lärarexamen (som det hette på den tiden då jag började plugga). och tanken är väl typ som det låter. d.v.s. att göra svenskan till mitt huvudsakliga undervisningsämne (ta en master) och som andraämne ha spanska (en tilltänkt kandidat som jag läser till nu) följt av studier i didaktik samt praktik.

… men jag vetehåken. är inte så intresserad av läraryrket längre. däremot är språket fortfarande av stort intresse. jag tror att det finns mer att göra av en sådan utbildning än man inser vid första anblicken. om inte annat så har man något ganska stabilt att bygga vidare på om man vill bli exv. språkkonsult eller översättare.

tips:
http://projektathena.se/kompetensguiden/
svenska har ett eget litet avsnitt.

epentes
3/8/12, 3:09 PM
#2

hoj. insåg nu hur gammalt ursprungsinlägget är. nåväl, kanske hjälper det någon. någon gång.

Zynell
3/8/12, 3:20 PM
#3

Ja, tråden är gammal men tack ändå för ditt svar. Skrattande

Upp till toppen
Annons: