Annons:
Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 7398 ggr
[Malin]
2011-02-20 17:14

Hemskt med studielån?

Jag har hört många som inte har velat ta studielån, många som tittar lite halvsnett för att man väljer att ta det osv.

Vad är det som gör att man inte skulle vilja ta studielån?

Jag anser ju att jag får något sjukt värdefullt tillbaka, en utbildning, och so what om jag får betala tillbaka lånet i väldigt många år sen. Jag har förhoppningsvis fått ett bra jobb tack vare utbildningen!

Annons:
Mia
2011-02-20 19:52
#1

Jag tar studielån och inga som jag studerar med eller på min högskola har kollat snett på mig för att jag har valt att ta det. En i min klass har undansparade pengar som hon tar istället för studielånet, men hon har bidragsdelen också. Andra jobbar och då har dem också bara bidraget. I vilket fall som helst så accepterar dem andra som tar fullt studielån. Förstår inte heller varför man skulle kolla snett på folk som gör det, antagligen för att de personerna behöver känna sig bättre än andra? Jag hoppas iallafall att folk på högskolor/universitet är mognare än så Flört

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

[Malin]
2011-02-20 19:53
#2

Ja, det är inte folk på högskolan alltså utan folk som inte pluggar eller som funderar på att börja plugga men som inte gör det för att det är så "hemskt" med lån!

Mia
2011-02-20 19:56
#3

#2 Okej. Oftast är det så att människor som inte pluggar på högskolan förstår oftast inte hur det är. Jag får ofta höra av jämnåriga som inte pluggar att "det är väl sjukt soft att leva på csn" eller "din utbildning verkar inte så jobbig". Men det dem inte förstår är att det är enormt jobbigt att leva på csn och jo, min utbildning är väldigt krävande men på ett annat sätt. Det är alltid svårt att få folk att förstå hur det är och därför tror jag att dem oftast tänker att dem minsann inte ska ha lån. Men när dem väl står där så lär dem säkert tänka att lånet hade underlättat eller annat.

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

[Malin]
2011-02-20 20:02
#4

#3 Jo, det har du väl rätt i! men fler hade säkert skaffat sig en utbildning om de hade fått veta lite mer om just den biten.

Hur länge har du pluggat?

Mia
2011-02-20 20:07
#5

#4  Det tror jag med! CSN är ganska dåliga på att informera om studielån och annat, jag fick t ex leta upp all information själv och maila dem om jag hade fler frågor och annat.. Dem borde satsa mer på marknadsföring! En annan grej jag läste i en studenttidning är att dem funderar på att skriva av ens CSN-lån om man tar examen före 25års åldern. Det kanske hade varit något?

Jag har bara pluggat sen i somras, jag går termin två nu Glad Dudå?

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

[Malin]
2011-02-20 20:09
#6

Ja, fast de kanske inte strävar efter att få fler låntagare heller, vad vet jag :) Ja, det har jag också hört och det vore ju riktigt bra! Synd om oss bara som hinner gå utbildningen innan de ens kommit längre i processen..

Aha, började hösten 2008!

Annons:
Mia
2011-02-20 20:12
#7

#6 Ja, jag tror också att det vore bra. Dock är det ganska synd om civilarna eftersom de oftast tar examen senare än 25.. Och kanske de som läser master/magister. Ja, det är ju också lite orättvist.. Men sen kanske det inte blir så iheller, man vet ju aldrig vad de beslutar sig för.

Åh okej, vad är det du läser då? Glad

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

[Malin]
2011-02-20 20:20
#8

#7 Ja, det blir ju lite orättvist, ja, men man kan ju alltid hoppas att de löser det på något vis.

Jag pluggar till interaktions- och kommunikationsdesigner, du då?

Mia
2011-02-20 20:24
#9

#8 Precis Glad

Det lät spännande! Jag läser samhällsvetaprogrammet för lärande, utveckling och kommunikation. Psykologi och pedagogik är ämnena för programmet. Min titel blir beteendevetare och samhällsvetare, spännande med två arbetstitlar sedan! Glad

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

[Malin]
2011-02-20 20:25
#10

#9 Det låter ju också väldigt spännande :D

Honestyisdead
2011-03-13 18:26
#11

Har inte stött på någon som ser ner på någon för att dom tar eller har studielån. Det är ju det vanliga.

Lån för mig är något jag undviker i det längsta, för hur kul är det att betala av flera år efter.

modus.operandi
2011-03-14 18:25
#12

Jag undviker också studielånet in i det längsta, rent räntemässigt är det ett rån, och det enda det skulle hjälpa mig med under tiden är att jag ligger på latsidan. Nä, här kör man arbetsmoral! (ibland Oskyldig)

För att beskriva situationen mer realistiskt så jobbar jag när jag kan, och klarar mig på bidragsdelen. Min sambo har ett hjärta av guld som drar det största stået till stacken, men jag betalar iallafall min egen och mina råttors mat :)

Edit* Och min poäng med det hela är att alla har olika livssituationer, och studielånet är jättebra för många :) Bättre att man pluggar och följer sin dröm än att vara fast på ett jobb som man inte gillar och man inte behöver utbildning för - som dessutom har mer konkurrens i och med låga löner och arbetskraftsutnyttjande.

Ceciliaolucifer
2011-03-16 13:37
#13

Man ska inte bry sig så mkt om vad andra tycker.

För mig är en universitetsutbildning väldigt värdefull, och krävs det att jag tar studielån för att kunna studera så är det värt det!

Jag läser medicin och har inte tid över till att jobba, så är det bara och för mig är lånet värdefullt. Tom så värdefullt att jag gladligen betalar den räntan sen. För utan lånet har jag inte kunnat plugga! Skrattande

Annons:
[westerlind]
2011-03-16 14:42
#14

Jag brukar säga till folk som himlar med ögonen och suckar och stånkar över att ta lån att min utbildning kommer att kosta lika mycket som en ny BMW, men skillnaden är att min utbildning kommer hålla i cirka 40 år medan bilen bara håller i cirka 10. Det brukar ge dem något att tänka på :)

Honestyisdead
2011-03-18 23:35
#15

#14 HElt ot, men nog håller en bra bil mer än 10 år ;)

Frida
2011-03-21 11:20
#16

#15 Fortsätter på OT: Men hur mycket extra kommer du inte behöva lägga på bilen också: drivmedel, försäkring, besiktning, skatt, underhåll med mera? Flört

Jag har nog aldrig stött på någon som tycker det är "fel" med studielån. En del utbildningar kanske det går bra att jobba vid sidan av så man slipper lånet. Men många andra utbildnignar är krävande och det finns inte utrymme för att jobba om man vill klara alla kurserna. För mig är studielånet ett sätt att slippa oroa mig för hur jag ska hinna plugga OCH jobba ihop pengar till mat och hyra. Den tid som finns över från skolan vill jag ju gärna lägga på min familj/vänner och lite andra intressen istället för att pendla mellan skola, jobb och sängen varje dag.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Stephanie
2011-03-22 13:45
#17

Jag tycker att det är en jättebra möjlighet, men samtidigt tycker jag att man bör hålla sig borta så länge som möjligt. Det är ändå ett lån och man kommer att få betala tillbaka på det i mååånga år.

Sen beror det också lite på vad man ska studera. Är det ett riktigt tungt civilingenjörsprogram, läkare eller något sånt, så är det förstås rimligt att ta studielån. Men jag själv till exempel, som läser lite webbdesignkurser mest för "skojs skull" skulle aldrig få för mig att ta ett studielån för det!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Åsa S
2011-03-29 17:53
#18

+Får man jobb efter studierna kan man faktiskt betala av på lånet snabbare, jag betalade av mina på bara några år då slapp jag ju betala massor av ränta i måååååååånga år.

Honestyisdead
2011-03-29 17:57
#19

#18 Ja, OM man får jobb.
Det är där kruxet sitter.

sahar08
2011-04-02 00:03
#20

Alla har inte möjligheten att leva på bidragsdelen, eller få räkningarna betalda av sin sambo/mamma/pappa och då är lån den enda utvägen om man vill ha en utbildning. Utbildning är en mycket stor säkerhet speciellt nu när konkurensen på arbetsmarknaden är så hård.

Självklart om man har den lyxen att man inte måste så bör man inte ta men dom flesta som bor ensamma har inget val. Det är en investering för livet och värt varenda krona.

Annons:
Honestyisdead
2011-04-02 00:40
#21

#20 Fast just nu är inte ens utbildning någon säkerhet :(

sahar08
2011-04-02 08:35
#22

Jag vet inte riktigt vad du menar för jag har aldrig varit arbetslös i hela mitt liv. När ett vik har gått ut så har jag sökt ca 50-70 jobb i veckan och detta har resulterat i att jag aldrig varit arbetslös. Jobb finns dock beror det på vilken branch man utbildar sig inom. Just nu har jag fast tjänst men är tjänstledig för att läsa upp gamla betyg för att sedan skaffa mig en akademisk utbildning.

Och bara för att det är lågkonjuktur är det ingen anledning till att inte utbilda sig. Kunskap är makt! Om inte annat är det väl det bästa att plugga om det nu är svårt att få jobb de e ju perfekt. Då väntar man ut de dåliga tiderna. Álla lån som handlar om seriösa studier är så värt pengarna. TS plugga på och låt inte någon annan tala om för dig att du gör fel :) o lycka till med studierna Skrattande

Honestyisdead
2011-04-02 13:48
#23

Ja, jag har inte sagt att man inte sa plugga.
Däremot är det långt ifrån en garanti för att få jobb.

Känner många högutbildade som inte får jobb. NI kan ju tänka er frustrationen hos dom.

sahar08
2011-04-04 19:45
#24

Jo absolut är det frustrerande att inte få jobb det har jag full förståelse för. Men man kan välja att läsa något som det är stor efterfrågan på i jobbfronten. Att plugga kan självklart inte vara garranti att få jobb men chanserna ökar betydligt mer att få jobb om man har en akademisk utbildning. Om man inte pluggar däremot är chanserna att få jobb otroligt små.

filuring
2011-04-06 19:58
#25

Jag har fullt studielån och jag skulle säkert kunna klara mig på mindre men jag vill kunna köpa det jag behöver utan att känna pengastress!

Jag betalar hellre tillbaka lånet sen! annars kanske jag inte skulle palla med att plugga om jag hela tiden måste fundera på om man klarar sig rent ekonomiskt!

Dessutom om man är smart så tar man ett banklån och betalar av csn lånet oftast mycke bättre ränta!

Fånga inte dagen släpp den fri!

Att vara modig är inte att vara orädd utan att trots sin rädsla ändå stå kvar!

sahar08
2011-04-07 15:59
#26

#25 Håller med dig! Det där med banklån har jag också funderat över :) känns som en bra ide måste bara kolla upp vad räntan ligger på.

Ska också ta studielån from nästa termin

filuring
2011-04-08 08:49
#27

#26 jaa det låter bra det ;)

Fånga inte dagen släpp den fri!

Att vara modig är inte att vara orädd utan att trots sin rädsla ändå stå kvar!

Annons:
Mia
2011-04-08 12:46
#28

Är inte csn lånet den bästa räntan man kan ha?

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

sahar08
2011-04-08 17:08
#29

#28 jag vet faktiskt inte har bara hört att räntan är otroligt hög. Ska kolla upp det där o jämföra med andra banker.

QueenPenelope
2011-04-14 10:27
#30

Jag försökte undvika lånedelen  när jag började plugga till sjuksköterska, men jag gav ganska snart upp det. Så himla kul var det inte att vara tvungen att jobba oavsett hur mkt jag hade att göra i skolan och leva på fattigmansmat (jag spädde t.o.m. ut spenatsoppan för spara på den frysta spenaten!). När jag väl är helt klar kommer jag förmodligen ha utnyttjat alla mina 240 veckor, men det får det vara värt!Flört

filuring
2011-04-16 12:45
#31

#30 Haha jaa vi ska leva också inte bara genomlida utbildningen! Utan mat i magen är det inte så lätt att lära sig ;)

Fånga inte dagen släpp den fri!

Att vara modig är inte att vara orädd utan att trots sin rädsla ändå stå kvar!

[Saiva]
2011-07-03 19:45
#32

Jag har aldrig varit med om att någon har kollat snett på någon för att man tar fullt studielån. Alla i min klass gjorde det utom jag och en till tjej. Vi hade jobbat tidigare och plockade av sparade pengar för att fylla ut "lånedelen". Båda tog bidragsdelen. Det var snarare att folk blev förvnade och intresserade när vi berättade att vi INTE tog lånedelen. :)

Självklart så kan ju inte alla göra så, det beror ju på ens livssituation. Kanske måste jag också ta lånedelen till slut när sparpengarna tryter men det har jag ändå sluppit en stor del av lånet. :) Det vore härligt att ha en examen och vara skuldfri!

RuiXue
2011-07-26 20:49
#33

Jag har tagit studielån under ett år. Och ska snart ta studielån för 4 år till. Ser inget konstigt med det, lånet ger ju alla möjligheten till en utbildning och det är inte alla som klarar att arbeta under tiden man studerar antingen pga. intesiteten på studierna eller hur mycket tid man själv behöver lägga på sina studier. Jag vet redan nu att jag inte kommer kunna jobba en minut ens under mina framtida studier eftersom jag ämnar läsa Teoretisk Fysik.

Jennie


Upp till toppen
Annons: