Annons:
Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 7398 ggr
[Malin]
2011-02-20 17:14

Hemskt med studielån?

Jag har hört många som inte har velat ta studielån, många som tittar lite halvsnett för att man väljer att ta det osv.

Vad är det som gör att man inte skulle vilja ta studielån?

Jag anser ju att jag får något sjukt värdefullt tillbaka, en utbildning, och so what om jag får betala tillbaka lånet i väldigt många år sen. Jag har förhoppningsvis fått ett bra jobb tack vare utbildningen!

Annons:
Mia
2011-02-20 19:52
#1

Jag tar studielån och inga som jag studerar med eller på min högskola har kollat snett på mig för att jag har valt att ta det. En i min klass har undansparade pengar som hon tar istället för studielånet, men hon har bidragsdelen också. Andra jobbar och då har dem också bara bidraget. I vilket fall som helst så accepterar dem andra som tar fullt studielån. Förstår inte heller varför man skulle kolla snett på folk som gör det, antagligen för att de personerna behöver känna sig bättre än andra? Jag hoppas iallafall att folk på högskolor/universitet är mognare än så Flört

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

[Malin]
2011-02-20 19:53
#2

Ja, det är inte folk på högskolan alltså utan folk som inte pluggar eller som funderar på att börja plugga men som inte gör det för att det är så "hemskt" med lån!

Mia
2011-02-20 19:56
#3

#2 Okej. Oftast är det så att människor som inte pluggar på högskolan förstår oftast inte hur det är. Jag får ofta höra av jämnåriga som inte pluggar att "det är väl sjukt soft att leva på csn" eller "din utbildning verkar inte så jobbig". Men det dem inte förstår är att det är enormt jobbigt att leva på csn och jo, min utbildning är väldigt krävande men på ett annat sätt. Det är alltid svårt att få folk att förstå hur det är och därför tror jag att dem oftast tänker att dem minsann inte ska ha lån. Men när dem väl står där så lär dem säkert tänka att lånet hade underlättat eller annat.