Annons:
Etikett01-allmänt-om-studier
Läst 2105 ggr
Naathaliiiie
7/14/17, 3:46 PM

Ska jag komplettera matten?

Hej, jag tog studenten förra året från samhällsprogrammet och gjorde det tyvärr med ett F i matte 2b. Det är det enda jag har F i, annars har jag betygen E, D och C. Alltså inte särskilt bra betyg egentligen, men jag vill hur som helst läsa vidare till förskollärare. Jag funderar nu på om jag ska komplettera mitt F i matte 2, även fast det egentligen inte behövs för förskollärarprogrammet eller om jag ska strunta i det. Jag undrar därför om någon vet om det är bättre eller faktiskt sämre att komplettera det? Om jag gör det så kommer jag hamna i urvalsgrupp BII sen när jag söker till högskolan. Är det inte svårare nästan att komma in om man är i den gruppen? :/ kommer jag få meritpoäng om jag klarar matte 2b, även fast jag läst upp det i efterhand? Vad är egentligen bäst att göra? Jag ska även göra högskoleprovet såklart! Men där har jag inte så mycket hopp heller tyvärr. Hoppas någon vet och kan hjälpa mig, vill verkligen läsa till förskollärare i Kristianstad men är så rädd för att aldrig lyckas komma in :(( haha


Annons:
[H1Z1]
7/16/17, 11:01 PM
#1

Fler grupper du är med i, fler chanser att komma in på. Gör högskoleprovet. Märkt att det är färre som söker lärare utbildningar även i Kristianstad. Jämfört med många utbildningar är inte krav på betyg etc lika högt som socionom till exempel. Plus hoppar många av (som jag gjorde ^^') Kom in på ämneslärare nu :) Förskollärarutbildningen är populär, ser att det är 297 första hand sökare denna termin och enbart 74 första hand sökare i förskollärare 1-3 så kanske överväga läsa den? Inget är omöjligt :) Jag sökte i 3 år innan jag kom in sen kom jag in på båda..och så hoppar jag av ^^' Men du borde fått första beskedet om du sökt i år? Eller du siktar in på vårterminen i och med du skrev att du ska göra högskoleprovet? :)

lizton
8/5/17, 11:13 AM
#2

Ett alternativ är att söka till VALprojektet efter att du först har vikarierat som förskollärare i minst 2 år. Du måste ha ett förordnande för åtminstone en termin i taget. Timvikarie gäller inte för att söka in på valprojektet.

 Att läsa inom VALprojektet är fördelaktigt,  eftersom du får en förkortad utbildning till förskollärare (eller lärare). Tanken är att man studerar 50 % och jobbar 50 %.  Så här var det t o m i höst. Kolla för säkerhets skull vad som gäller när du ska söka/om du ska det.

Oavsett så är det bra att vikariera för att få en hum om hur jobbet är och om du kommer att gilla det. Bra att få jobbreferenser också. Det är stor brist på förskollärare, så det borde inte vara så svårt att hitta vik. Börja som timvikarie,  så har du större chans att få ett förordnande sen.

"VAL-projektet

VAL-projektet vänder sig till dig som är verksam som lärare eller förskollärare men saknar examen för den skolform som du är verksam i. Inom VAL-projektet kan du bli antagen till ett program och komplettera dina tidigare studier för att få en examen för skola eller förskola. Om du blir antagen till VAL-projektet hjälper vi dig att lägga upp en studieplan så att du kan nå önskad lärarexamen. Du bygger vidare på dina tidigare högskolestudier och dina lärarerfarenheter. När du är klar med din studieplan ansöker du om examen."

http://www.lh.umu.se/utbildning/fortbildning-for-larare/valprojektet

Upp till toppen
Annons: