Annons:
Etikett01-allmänt-om-studier
Läst 2851 ggr
shia
2017-06-01 20:51

sabbatsår efter nian?

hej, jag vill efter nian fara till frankrike och rida monté och köra. Har A och B i alla betyg (kmr få det denna termin) Jag har /haft (påväg att bli frisk nu) och har haft självskadebeteende, och en stor del att jag mått dåligt, dålig självkänsla är skolan. Även fast jag har det bättre nu, är bland de högre i klassen(inte mobbad som tidigarer, bytte skola) så är alla lektioner ointressanta, å de tror jag ritar för jag tycker att det är för lätt(sant, men är ointressant å) ¨kommer med gymnasieuppgifter osv…

mina kompisar och klass är de som stöttar mig till att bli montéryttare och kusk(å alla inom hästsporten) utom min familj. Lärarna/familjen vill att jag ska bli något "bra" yrke, koditorietor, pollitiker, minister osv. lärare- men de är tråkigt enligt mig)

Är det smart att ta sabatsår? är inte för att vara lat, men då jag anser att jag skulle lära mig mer nödvändigt, få bättre jobb inom monté travsport, mer kontakter om jag började redan efter nian. 

har velat bli montéryttare/kusk sen jag var åtta år, och fara till frankrike sedan jag var 10.

vad ska jag tänka på?

Annons:
Honestyisdead
2017-06-01 20:58
#1

Mitt råd är att vänta med det till efter gymnasiet. Då har du bättre grund och är äldre. Tror få anställer en 15-16  åring.

sp0ngeb0b
2017-06-03 12:34
#2

Håller med #1, efter gymnasiet är du myndig och mer mogen. Kan du inte gå på ridsportgymnasium? Så får du ju ännu mer kött på benen. Så ja, tror det är smartast att vänta.

Em_
2017-06-06 16:23
#3

Hur mycket franska kan du?  Skulle du kunna skriva CV, förstå ett anställningskontrakt eller hänga med när ett kompisgäng pratar? Om inte kan du satsa på det i gymnasiet. 

Är det brist på folk som vill jobba med monté i Frankrike? Är det konkurrens om jobben kan det tyvärr vara svårt för dig att få in en fot.  Det är mycket du inte har just nu, men som du kan fixa i Sverige på 3-4 år. T.ex. bli myndig, ta körkort, avslutad gymnasieutbildning, referens från heltidsarbete med hästar, spara ihop en buffert till alla kostnader kring resan, monté-meriter, internationellt känt/accepterat språkdiplom i franska och så vidare.

Det låter som att du ändå tänker gå gymnasiet och jag tror inte du kommer tycka det är roligare eller mer lockande för att du skjuter på det ett år.  Om du verkligen vill till Frankrike så kommer du ta dig dit så småningom :)


shia
2017-06-07 16:08
#4

X)

de i frankrike tar gärna in svenskar (tjejer helst av ngn anledning, och svenskar å för den delen=) ) och lär dem deras stil, osv.( de anser, att vi "svenskar" har trevlig djurhållning osv och är villiga att lära sig) Tänker mest att det kan vara bra att åka ner, få lära sig ytterligare(ser de mest som en utbildning, de jag hört som farit dit, har fått resan osv betalt, mat boende och en summa pengar som lön för deras arbete. då har de ridit ca 8-9 hästar/dag. =) 

och att sedan åka hem, gå utbildning, (ev,) och sedan ksk åka till någon(man knyter kontakter) och jobba jobba, tävla osv)

shia
2018-04-26 10:25
#5

ett år sedan jag skrev detta nu och tänker fortfarande på sabbatsår.

planerat lite mer, samt tänkt prata med min syv om detta. travtränaren jag är hos har en massa kontakter och tänk beroende på vad syven säger höra med honom, om han tror det är möjligt, om ställe finns osv. sen efter det tänkte jag höra med en montéryttare jag "känn"(inte så mkt, men lånade hennes sadel förra året när jag började rida monté på storhäst och hon fixade min montésadel åt mig.  Hon jobbade hos en fransk ett år och är väl nog från henne jag fick upp ögonen för frankrike när jag var liten. 

sedan tänkte jag prata med mamma/pappa då jag har lite mer fakta på mig, låter det bra tro?

Maria
2018-04-26 10:35
#6

Anställer man minderåriga i Frankrike? Hur har du det med försäkringar och anställningskontrakt vad det gäller säkerhet och rättigheter/skyldigheter?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
shia
2018-04-26 12:16
#7

ingen aning, men tänk höra med det med syven.  försäkringar och sådant är mamma/travtränarn expert på den biten så. 

men jag tänker att bara man kollar upp allt sådant, hör med tränan(tänk i första hand kolla efter en svensk travtränare i frankrike, annars fransk travtränare med ngn svensk anställd)

typ det enda jag vet om försäkringar är att man är försäkrad via st(svesnk travsport) i travstall, samt att travtränaren har tecknat försäkring för mig å syrran då vi är i stallet så något sådant behövs nog, men när man blir anställd gäller väl också försäkringar.  Men hör med syven osv om det, kan även höra med hon som for till frankrike och jobba ett år vad hon hade för försäkrningar osv.

Vikan
2018-05-12 19:09
#8

Kommer seriösa stall verkligen anställa en 15-16 åring lagligt på heltid? Tänker att flera kontrakt och liknande måste skrivas på av någon myndig och det är man inte vid den åldern. 

Hade först gått gymnasiet, möjligvis fått mer erfarenheter i Sverige och efter gymnasiet när man är 18, dratt till Frankrike i så fall

Upp till toppen
Annons: