Annons:
Etikett11-läxhjälp
Läst 733 ggr
tötenöten
5/9/17, 8:43 AM

Diagram i excel

Hejsan!
Försöker göra ett linjediagram i excel med följande uppgifter men jag får det inte att fungera.. För varje dag så "plussar" de bara på gradtalet.. Så i december ligger vi på runt -300 grader för varje dag istället.. Dessutom på grund av att månaderna är olika långa blir det väldigt konstigt i slutet av månaderna och de tar med det i diagramet trots att det inte är några siffror där.. Skulle vara väldigt tacksam för hjälp! (kan skicka excelfilen till någon om det behövs)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Annons:
_Fisken
5/9/17, 9:48 AM
#1

Ska du ha en kurva per månad? (Man ser inte så bra på bilden)

Ska du ha vanligt linjediagram så märker du upp hela tabellen med rubrikerna (månadsnamnen). Du behöver inte ta med kolumnen längst till vänster som ser ut som X-axeln. När du märkt upp allt så väljer du Infoga/diagramtyp Linje.

Sen, beroende på Excel, så kan du få månadernas namn/färg till höger om diagrammet. Högerklicka lite o testa. På min excel väljer jag upptill Diagramverktyg/Design/Snabblayout.

tötenöten
5/9/17, 10:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Joo precis, jag skulle vilja ha en linje per månad. Har testat att göra som du säger, saken är den att diagrammet blir väldigt fel. 

Januari är den enda månad som är rätt. I December blir det så illa så att det står att det är -300 grader, vilket det ju aldrig är. Bifogar bild på hur diagrammet blir.

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

_Fisken
5/9/17, 10:55 AM
#3

Ok. Men väljer du rätt typ av linjediagram då? Du verkar välja "staplad linje" istället för vanlig "linje". Då blir det som du säger, första månaden rätt. De andra blir helt fel.

tötenöten
5/9/17, 11:35 AM
#4

Åh, där har vi felet. Tack så väldigt mycket! Trodde inte det var någon skillnad, har aldrig använt excel förut.

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

_Fisken
5/9/17, 11:36 AM
#5

Excel är bland de mest kraftfyllda program jag vet. Ett imponerande verktyg.

Upp till toppen
Annons: