Annons:
Etikett03-gymnasiet
Läst 841 ggr
ViktoriaTomaszewski
4/18/17, 8:42 PM

Humanistiska programmet eller samhällsvetenskap?

Hej. Jag ska börja gymnasiet nästa termin. Det står mellan samhällsvetenskap och det humanistiska programmet. Någon som har gått i någon av dom som kan berätta mer? Vill helst ha så lite matte som möjligt, och så mycket historia som det går. Gillar att läsa och skriva historiska texter om bland annat medicinska verktyg. Älskar psykologi.

Annons:
[memoirsofaclone]
4/18/17, 8:51 PM
#1

Jag går sista året på samprogrammet, man kan välja sam eller beteendeinriktning. Sam är mer historia/samhälle, beteende mer psykologi/sociologi. Vi läste matte 1b i ettan och 2b i tvåan, 2b var mkt krånglig men hade man klarat 1b så kunde man få examen i alla fall, så det gjorde inget att jag fick F där haha. Men 1b är mer som en repetition av 9:ans matte, typ + lite nya saker, men den är iaf ok. 

Men i ettan var det ingen speciell inriktning , mer som en fortsättning av nian kan man säga. Sam/Bet valde man till tvåan och sedan ytterligare fördjupning i trean i det ämne man vill ha.

Känner en som går humanistisk, hon sa att det inte var någon matte alls, dock vet jag inte så mkt mer om humprogrammet, mer än att det handlar mkt om språk, tror man får välja ytterligare ett språk utöver engelska och andraspråk.

Om du gillar historia och psykologi borde du nog välja det som jag går, nämligen sam-beteende, mkt psykologi och man har historia i ettan samt frivilligt i tvåan.

sp0ngeb0b
4/19/17, 9:04 AM
#2

Jag gick samhäll-beteendevetenskap. Det är ju väldigt brett så man får lära sig lite av allt så att säga. Det finns ju lite olika inriktningar (2 eller 3?) och sen finns det ju chans att välja fritt när det kommer till individuella val, beroende på vad skolan har för utbud. Min skola hade väldigt bra utbud av kurser i alla fall. Men ja det är ju 2 år av matte, du har lite naturkunskap, historia, samhällskunskap, religion, kommunikation, psykologi osv. Sen fler samhällsorienterade kurser (geografi, samhäll, historia o dyl) om du väljer sam-sam och fler beteendekurser (psykologi, sociologi, o dyl) om du väljer sam-bet. 

Min vän gick humanistiska programmet. Där fanns 2 inriktningar: en med språk och en som var typ kultur eller något sånt. Hon valde kultur då hon inte är så intresserad av språk. Hon gillar också mycket historia, men även skrivande (tror dock de flesta skrivarkurserna var eget val). Hon hade någon engelsk profil så hon läste extra mycket engelska dock, men inte så mycket andra språk. Det var 1 år av matte, och det första året är enkelt precis som #1 sa. 

Tycker det låter som att humanistiska programmet är bäst för dig. Det ger ju i princip samma behörighet som samhäll också tror jag, kanske någon kurs som saknas men den kan du ju antingen lägga till själv eller läsa upp i efterhand om det skulle behövas.

Upp till toppen
Annons: