Annons:
Etikett03-gymnasiet
Läst 1490 ggr
siaames
4/7/17, 6:39 PM

Lärare vill ge mig F pga frånvaro

Jag läser kursen engelska 7 i gymnasiet och jag undrar vad som krävs för att klara kursen. Det är nämligen så att jag har mått psykiskt dåligt och varit deprimerad därav har jag ej kunnat närvara på lektionerna men har dock närvarat på varenda prov vi har haft för jag vill verkligen få ett godkänt betyg på denna kurs. Har klarat alla prov. Vi hade även de receptiva och skriftliga delproven den 30 mars som jag är ganska säker på att jag har fått godkänt på. Problemet enligt min lärare är att hon säger att jag behövde ha varit närvarande på lektionstid för att få ett godkänt betyg (för att testa min talförmåga). Men är det inte så att om jag får ett godkänt betyg på det muntliga delprovet vi snart ska ha att jag har ett E på engelska 7?

Annons:
mangemani4
4/7/17, 6:48 PM
#1

luddig förklaring. ge mer bakgrunds fakta tack.

tex, har du, eventuella läkare som ställt din depression  diagnos, lärare och föräldrar satt er ned och pratat ut om detta och kommit fram till att du inte kan närvara på lektionerna eller har du bara skitit i att gå dit, typ bara sagt att du är deprimerad och trott att det ska vara ok att inte gå dit sen?

är det det sistnämnda så ja, då är det ju självklart att du blir underkänd då närvaro i skolan är ett måste om det inte finns på papper och att det är fastställt att du inte kan det.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Honestyisdead
4/7/17, 6:51 PM
#2

Som ovan skriver. Om ni inte kommit överens om din frånvaro drar tyvärr frånvaro ned betyget eftersom man ska närvara.

Scorpio97
4/7/17, 6:56 PM
#3

När jag gick den kursen hade jag också mycket frånvaro (pga kronisk huvudvärk, jag har läkarintyg) och enligt min lärare räckte inte godkända prov för att få E, utan man var tvungen att vara med aktivt på ett antal lektioner också. Så jag fick tänka på att vara extra aktiv och delaktig i diskussioner osv på dom lektionerna jag var närvarande på. 

Min lärare var medveten om varför jag var borta och vi hade en dialog under hela kursen, så jag visste hela tiden vad jag behövde tänka på och vad jag skulle prioritera. Något moment missade jag, och fick göra utanför lektionstid med bara läraren senare.


//Jessie

siaames
4/7/17, 7:01 PM
#4

#1 Jag har skickat ett meddelande till henne förut och förklarat situationen. Jag är 18 år gammal och jag anser inte att vi behöver ha ett möte med mina föräldrar.

Om man har fått godkänt på de nationella proven samt alla andra övriga prov under kursens gång anser jag att man bör få det i betyg också?

Hennes argument är att, eftersom jag inte har närvarat på lektionstid har jag inte haft chansen att visa min talförmåga. Har frågat henne om det går att lösa på något annat sätt, om jag kan göra någon redovisning samt det muntliga provet och så vidare men hon tycker inte det är tillträckligt. Har frågat henne hur jag ska gå tillväga för att få ett godkänt betyg men hon säger att jag inte kan få det på grund av min frånvaro.

Fridaaaa
4/7/17, 7:02 PM
#5

De brukar kräva även muntligt ja
Så har ni inte kommit överrens innan - så  får de göra så.
Vissa kritirerier är muntligt med

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tötenöten
4/7/17, 7:08 PM
#6

Jag har haft otroligt hög frånvaro till och från pga psykisk sjukdom men ändå lyckats få godkänt. Men det krävs som sagt att du har intyg på att det finns en riktig bakomliggande orsak till att du inte kan vara på lektionerna. Lyckas du få ett intyg som täcker retroaktivt kanske det kan fungera, men sånt här är viktigt att det tas upp med läkare osv för att du ska kunna få intyg i tid.

Jag hoppas ni kan hitta någon lösning, men var beredd på att det inte kommer kunna gå. 😕

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Annons:
mangemani4
4/7/17, 8:02 PM
#7

#4 tyvärr, även fast du är 18 och myndig, s krävs det mer än att du säger till för att det ska vara en godkänd frånvaro. allt måste finnas på papper, ett papper som visar anledningen till varför du inte kan närvara och för det så krävs först en diagnos ställd utav en psykolog och sedan en massa prat mellan lärare, dig och psykologen och hans uttalande.

men det finns ju ingen poäng i att gråta över spilld mjölk iofs. vet inte riktigt hur du ska ta dig ur detta. du får helt enkelt försöka få din lärare att förstå din situation och om så behövs som bevis så får du väl prata med en psykolog med som kan fastställa att du varit deprimerad.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

leemland
4/7/17, 9:30 PM
#8

Närvaro har inget med betyg att göra . Så länge du klarar av kursmålen - som du hittar på skolverkets hemsida så kan hen inte ge dig F. (nu har jag inte läst alla kommentarer) Har du varit "aktiv" på de lektioner genom att prata där? Du kan kanske komma överrens med läraren om att ha en "lektion" med henne och prata engelska och så.. 
Men som sagt så har närvaron inget att göra med betyg.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

mangemani4
4/7/17, 9:38 PM
#9

uppenbarligen så har det det…..

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Calcifer
4/9/17, 9:44 PM
#10

Just inom ett ämne som t:ex engelska så är det viktigt att ha närvaro då som din lärare nämner bör man kunna uppvisa god muntligt deltagande. Att hålla t:ex föredrag eller ett tal för att visa vad du kan är inte samma sak som att ha spontana diskussioner eller ställa frågor under lektionstid. Om du inte har officiella papper från läkare på diagnoser och annat som styrker varför du varit borta förstår jag din lärares resonemang. Jag var borta mycket under gymnasiet pga mental ohälsa men eftersom jag då inte hade någon färdig diagnos så var det naturligtvis i deras papper ogiltig frånvaro. Det hade kunnat kosta mig betyg.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[memoirsofaclone]
4/10/17, 8:09 PM
#11

Ja som tidigare säger så krävs läkarintyg för godkänd långvarig frånvaro. Dock har jag en känsla av att det handlar mer om själva principen att du ska vara närvarande. Nu har jag bara läst upp till engelska 6, vet att 7 är mkt svårare, men jag sa i princip aldrig nåt på lektionerna och fick ändå C. De enda gångerna jag pratade var just på de muntliga testen så tror att det rent praktiskt inte är jätteviktigt med närvaro på lektionerna om man klarar testen. Men som sagt, eng 7 kanske kräver det, och hur som helst så krävs det läkarintyg. Mitt tips är att prata med typ studievägledaren, mentorn eller liknande, kanske kan ni lösa det då.

Upp till toppen
Annons: