Annons:
Etikett19-studieflykt-off-topic
Läst 2227 ggr
tonååring
2017-03-20 14:44

Uppsala studentboende?

Jag vill plugga i Uppsala och har ingen aning om hur jag ska gå tillväga för att få ett boende.

Kan man hyra en lägenhet? Vill helst bo ensam! Jag ska plugga i Uppsala i 5 år.

Hur gör man?? Har ingen aning. Hjälp tack!

Annons:
lunaticIam
2017-03-20 20:37
#1
  • Ställ dig i bostadskö. Nyckeln till att idag få lägenhet är att ha kö-poäng. 

  • Kolla upp ifall universitetet hjälper till med studentrum. 

  • Leta på Blocket och i Facebook-grupper. 

  • Lägg upp annons om att du söker lägenhet på både Blocket och i Facebook-grupper. 

  • Kolla med kontakter. 

Typ så :P

reckon
2017-03-21 11:07
#2

Jag fick tag i min lägenhet via en annons på studentboet.se. Kolla också Blockets annonser och skriv en egen. Var noga med att skriva en BRA annons och svar på annonser. Jag skrev två mail som svar på två annonser, och den ena lägenheten fick jag andra tjing på och den andra fick jag. Jag fick kommentaren att det syntes att jag lagt ner tid på mitt mail, och skrivit det just till den annonsen. De sållade ut sådana som skrev "rummet" istället för "lägenheten" direkt, just eftersom det såg ut som de bara kopierat och skickat samma mail till 10 stycken på samma gång och inte ens lagt tid på att ändra vad det var för typ av boende de svarade på. Så det är mitt bästa tips - lägg hellre tid på att skriva ett riktigt bra mail till en annons än att göra massutskick till 10. Ett tips är också att inte sålla bort områden som ligger lite utanför Uppsala. Bussar går ofta, så man kan absolut bo någon mil utanför stan åtminstone till en början. Lycka till!

reckon
2017-03-21 11:07
#3
tonååring
2017-03-22 00:45
#4

Borde jag ställa mig i bostadskö hos Uppsala bostadsförmedling?

tonååring
2017-03-22 00:48
#5

Min plan är att börja plugga i Uppsala om 1 år, är det värt att ställa sig i bostadskö då? Finns väl folk som har köat mycket längre..

mikkan01
2017-03-29 08:35
#6

Skulle inte säga att det är värt att ställa sig i bostadskö i förhoppning om att få en bostad inom 1 år i uppsala. Vill du däremot bo kvar efteråt så är det bra att stå så länge som möjligt. Det bästa är att följa de tips som #2 gav. Kolla efter lägenheter som hyrs ut i andra hand.

~mikkan

Annons:
tonååring
2017-03-29 16:38
#7

Det är väl inte många som hyr ut i andra hand i 5 år, måste jag isåfall flytta då och då?

reckon
2017-04-07 06:17
#8

#7 Det finns privatpersoner som hyr ut lägenheter med förstahandskontrakt så det är inte slöseri med tid att scanna av sidorna även om man inte vill bo i andrahand.

Upp till toppen
Annons: