Annons:
Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 2826 ggr
sp0ngeb0b
2017-03-15 16:58

Yrkeshögskola?

Hej allihopa! Tänkte kolla om det är någon som har erfarenhet av yrkeshögskola? Funderar nämligen på att söka in till en utbildning inom redovisningsekonomi på YH till hösten, men är lite tveksam om det är vad jag söker, och även nyfiken. Jag känner nämligen ingen som går eller har gått på YH. Jag vet redan att utbildningen är kostnadsfri och att det ofta kommer röra sig om halvdagar med föreläsningar, med självstudier resterande tid. Det har jag frågat programansvarig om.

Men är nyfiken på om någon vet hur YH är i jämförelse med t.ex. gymnasiet eller universitet/högskola? När det kommer till arbetsbelastning, tentor/prov/inlämningar, sociala grejer, ungefärlig ålder på kursdeltagare osv. Jag har läst samhäll på gymnasiet och ekonomprogrammet på högskola, men hoppade av för det var inte rätt för mig. Men är fortfarande intresserad av ekonomi och eftersom YH-utbildningar är mer nischade och endast består av relevanta kurser för just det yrket tror jag det passar mig bättre. 

Hoppas någon kan hjälpa mig 🙂

Annons:
[colors_]
2017-03-15 17:23
#1

Hejsan!

Jag gick färdigt en tvåårig YH-utbildning till verkstadstekniker förra sommaren. Det var väl ungefär hälften teori, och hälften praktik på den skolan. Vi hade rätt mycket teoretiska prov, och även praktiska prov. Har provat på vanliga högskoleutbildningar också, och tycker att det är rätt mycket mer teori där och kanske "svårare" (mer) teoretiska prov där.

Skulle väl säga att "svårighetsgraden", och utbildningen i överlag, är mitt emellan gymnasie och ren högskoleutbildning.

Men är man väldigt teoretiskt lagd och kanske vill typ forska senare passar nog en högskoleutbildning bättre… Är man mer inriktad mot arbete senare och är i alla fall lika bra praktiskt som teoretiskt passar nog en YH-utbildning bättre. (har fått för mig att YH-utbildningar är lite kortare också??)

Jag är nöjd med mitt val av utbildning i alla fall så här i efterhand.

sp0ngeb0b
2017-03-16 17:31
#2

#1 Kul att du är nöjd! Ja, jag tänker också att de flesta nog är inriktade på just jobb, det är väl det som är meningen med dem. Jag är inte intressrad av forskning och tycker att högskolan var väldigt högt tempo med alldeles för stora och jobbiga tentor för att jag ska klara av det. Det ska ju också vara lätt att få jobb efteråt. Jag är dock lite orolig för att man ska konkurrera med de som läst till samma yrke på högskola - det känns som att de för större fördel/högre status just på grund av att högskola/uni är mer prestigefyllt. Och det skulle vara tråkigt om det påverkade lönen också. Men det kanske inte spelar någon roll?

[colors_]
2017-03-16 19:14
#3

Ja, har för mig att YH-utbildningen inte får finnas om det inte finns arbetsmarknad för den, så det ska väl vara stor chans till jobb efter. Vi hade exempelvis över 20 veckor praktik under utbildningen, och jag fick jobb efter den sista, men tyvärr bara över sommaren då det började gå dåligt för företaget… Men vore det inte för det hade jag nog jobbat kvar än. Angående lönen vet jag faktiskt inte skillnaden, men lönen inom mitt yrke är relativt hög när man jobbat ett tag i alla fall.

Åsa S
2017-03-20 11:10
#4

Tycker det är lättare få jobb när man gått på YH vi hade flera olika perioder praktik på företag. Jag hade redan ett jobb som jag inte trivdes med när jag gick YH jag var tjänstledig men när jag var tvungen gå tillbaka till mitt gamla jobb så behöll jag kontakten med ett företag där jag hade extrajobb och sedan när chansen infann sig sökte jag ett vikariat som jag fick och sedan blev jag kvar där eftersom personen jag vikarierade för inte kom tillbaka. Har gått på universitetet med men man hade ju inga kontakter när man kom ut så det var inte lätt hitta nått jobb alls det mesta kräver ju kontakter och företag vill gärna prova på en person ex. via praktik innan de anställer idag. Betygen + vilken skola man gått på är inte allt idag.

sp0ngeb0b
2017-03-20 14:37
#5

#5 Nej vad tråkigt att du var tvungen att sluta. Men det är ju ett gott tecken att du fick jobb så snabbt oavsett!

#4 Det var skönt att höra att du upplever det så. Tänker också att praktiken hjälper jättemycket, det är ju en av fördelarna med YH!

[Lilyz]1
2017-03-26 15:52
#6

Jag tycker YH är jättebra, en hel del praktik så man får mycket kontakter därigenom. Jag blev erbjuden två extrajobb och två fasta tjänster via mina praktikperioder så jag jobbade lite extra under studietiden och började sedan på en fast tjänst direkt efter examen. Jag älskar mitt nya jobb. 🙂

Nivån på studierna tycker jag är lite mittemellan gymnasie- och högskolenivå, det var inte helt enkelt alla gånger men helt klart överkomligt. Alla kurser vi hade var helt teoretiska med skriftliga tentor och inlämningsuppgifter. Överlag är jag iaf nöjd eftersom det ledde till jobb vilket var meningen med alltihop. 👍

Annons:
[colors_]
2017-04-20 23:41
#7

#5: Här har jag inte svarat på ett tag. Men jag har nu fått ett nytt jobb via bemanningsföretag. Jag har även fått flera sommarjobbserbjudanden, och behövt tackat nej till flera eftersom jag redan har fulltidsjobb. Skulle säga att alla dessa jobbmöjligheter har dykt upp på grund av min utbildning. :)

Upp till toppen
Annons: