Annons:
Etikett11-läxhjälp
Läst 2541 ggr
Falafffel
3/4/17, 2:41 PM

Magnesiums elektroner

Heej! Jag hade behövt hjälp med en fråga jag inte kan hitta svaret på i min kemi bok och hittar inget bra på internet heller. I alla fall, frågan är; "Vad händer med elektronerna i magnesium när ämnet brinner?"

Tack i förhand :)

Annons:
Lakritsstjärna
6/9/17, 2:27 PM
#1

Antar att du menar att det brinner i luft. Luft består av 21% syre och 78% kväve. Det skapas magnesiumoxid enligt denna formel: 2 mg + O2 ---> 2MgO Samtidigt som magnesiumnitrat bildas: 3mg + N2 -> Mg3N2 Detta är totala formeln men om vi delar upp den första reaktionen så kanske du förstår vad elektronerna tar vägen. 2 Mg --> 2 Mg + 4 elektroner O2 + 4 elektroner --> 2 O Lägger vi sedan ihop dem så får vi den formeln jag skrev tidigare. Som du ser så är det inga elektorer som försvinner. 2 Mg + 2 O = 2 MgO Hoppas det var till någon hjälp!

nadilda
6/10/17, 9:16 AM
#2

När magnesium brinner tillsätts det massa energi till elektronerna, värmeenergin blir till rörelseenergi och elektronerna börjar röra sig så mycket att de till slut inte kan vara kvar i sitt skal. Då tar de ett "hopp" utåt till ett yttre skal. När den extra energin inte längre tillförs vill de tillbaka till det mest energisnåla läget och faller tillbaka till sin ursprungliga plats. När detta görs frigörs den extra energin som behövdes för att få den dit, denna energin frigörs i form av strålning/ljus. Det är därför magnesium lyser så vitt och fint när det brinner! Detta gäller alla atomer. Beroende på vilket grundämne det är tar elektronerna olika långa "hopp" och därför frigörs det olika mycket energi när de faller tillbaka. Det är därför metaller brinner i olika färger och även en metod man kan använda för att se vilka ämnen olika stjärnor innehåller. Hoppas du förstod någorlunda, annars får du fråga!

Upp till toppen
Annons: