Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

01 Allmänt om studier 02 Grundskolan 03 Gymnasiet 03.5 Komvux 04 Eftergymnasiala utbildningar 05 Studieteknik 06 Tentor & prov 07 Muntliga & skriftliga redovisningar 08 Studera med handikapp 09 Pedagogik 10 Litteratur 11 Läxhjälp 12 Efter studierna 13 Studera utomlands 14 Övrigt skolrelaterat 15 CSN 16 Köpa/Sälja skolböcker 17 Bostad sökes & finnes 18 Lov och andra ledigheter 19 Studieflykt - Off Topic 20 Om sajten
01 Allmänt om studier

Om man bara pluggar...

2016-11-27 17:44 #0 av: Anonym.ifokus

Vad händer när man pluggar 24/7 och ''glömmer'' sin fritid? 

Bara en fråga som proppade upp i mitt huvud.  För så gjorde jag i flera veckor, kände mig motiverad även på helgerna ''pluggade'' jag. Har blivit galen antagligen.. Skrattar 

Anmäl
2016-11-27 18:00 #1 av: Tjeja

Tja sover man aldrig kommer man att få en sömnbristpsykos så småningom.

Om man sover och tar hand om sig i övrigt så blir man en nerd!  NördSkämtarSkrattar

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2016-11-27 18:14 #2 av: Anonym.ifokus

#1 Klara inte av att bara plugga Storgråter funderade över vad meningen var med mitt liv XD 

Anmäl
2016-11-27 18:16 #3 av: Tjeja

Meningen med livet är strävan!  Skrattar

Alla och allt som lever strävar efter något. Och när man tappar allt hopp och energi att sträva så dör man. 

Så meningen med ditt liv är att sträva eter att förverkliga saker i ditt liv som du längtar efter helt enkelt. Skämtar

Så! Nu har du fått svar så nu kan du plugga vidare!  SkämtarSkrattar Med strävan att lära dig så mycket som möjligt!  Cool

Anmäl
2016-11-27 18:53 #4 av: Anonym.ifokus

#3 hahaha, jo jag pluggar som jag ska så det är lugn :D 

Bara en sista fråga som inte ha med den att göra. 

Hur många dagar innan prov ska man plugga? XD Räcker det med 1 vecka?? 

Anmäl
2016-11-27 21:28 #5 av: Tjeja

Det beror ju på hur intresserad man är, vilket ämne det handlar om (hur bra man är i ämnet redan), samt hur mycket det är man ska kunna på provet!

Så att säga en viss tid generellt för alla prov är omöjligt. 

Bästa sättet att lära sig säkert är att läsa och lära sig hela tiden, dvs inte bara läsa en period innan provet för att klara provet. För det glömmer man strax efter i alla fall. Utan man skall läsa för att det är intressant att kunna på riktigt. Och då läser och memorerar man saker lite hela tiden bara för att det är intressant och man kommer ihåg det länge efteråt eller t o m för alltid ibland. Och då blir proven lätta att skriva bra på också! 

Anmäl
2016-11-27 22:16 #6 av: Anonym.ifokus

#5 Jag brukar göra sammanfattningar lite i taget varje dag. Om man kan klar med sammanfattningen kan man ju börja repetera, tänkte att det kanske är ändå bra att man repetera 1 eller 2 veckor innan provet Skrattar

Anmäl
2016-11-27 23:05 #7 av: Tjeja

Absolut all repetition är bra! Låter som du har en rätt bra strategi för att lära dig på riktigt!

Anmäl
2016-11-28 16:27 #8 av: Thotis90

När jag gick på gymnasiet pluggade jag varje vaken timme eftersom jag visste att det jag vill utbilda mig till på universitetet kräver höga betyg, så det var bara att ge upp allt annat och viga sina timmar till skolan. Ibland kunde jag slita mig och göra någonting annat, men då hade jag ångest över det eftersom jag kände att skolan var viktigare.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Anmäl
2016-11-28 18:07 #9 av: Anonym.ifokus

#7 :D
#8 Jag mådde inte riktig bra av att bara plugga, eller det var så jag kände :/

Anmäl
2016-11-28 21:14 #10 av: Tjeja

Viktigt för att kunna vara klar i huvudet och kunna plugga effektivt är faktiskt fysisk aktivitet också!

Så ge er ut och spring eller sporta med något också! Gärna regelbundet typ 2 ggr/veckan eller nåt sånt. Det är nämligen vetenskapligt bevisat att man tänker klarare och bättre ju bättre kondition man har och att man tänker som bäst direkt efter ca 10 minuters intensiv löpning.

Så egentligen borde man ge sig ut och springa i tio minuter en stund före proven för att skriva som bäst resultat ha ha Skämtar (själv hade jag inte kunnat tänka alls om jag var svettig direkt efter en löptur) ha ha.. Men en sväng till gymmet på morgonen innan man börjar hade nog inte varit fel. Nyduschad och fräsh, full med energi som sprudlar och klarvaken av frisk luft! Tummen upp

Anmäl
2016-11-28 21:25 #11 av: Thotis90

#9 Det gjorde inte jag heller, men jag visste att jag var illa tvungen om jag skulle få bra betyg och kunna komma in på min drömutbildning. Jag försökte påminna mig om att det var för en begränsad tid, att hetspluggandet skulle ta slut en dag.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.