Annons:
Etikett07-muntliga-skriftliga-redovisningar
Läst 1379 ggr
Fridaaaa
2016-09-21 08:24

Muntlig redovisning

Jag har lätt för att bli nervös vid redovisningar, alltid haft.Blir illamående och yr.

Ska ha redovisning 1/11, för enbart personer jag inte känner dessutom = ännu värre.

Någon som har tips på hur man ska kunna hantera detta på ett bra sätt? Såklart vara väl förberedde men vad mer? Kolla över huvuden tex hjälper ingenting.

Försöker att inte tänka på det innan men slår ner som en blixt från klar himmel ändå :( Illamåendet är det absolut jobbigaste.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Huygens
2016-09-21 08:48
#1

Övning hjälper, men är man ung kan det krävas mycket övning. Tro på sej själv underlättar.

Men jag skulle hålla föreläsningen för några jag känner några gånger, som träning.

Fridaaaa
2016-09-21 08:54
#2

#1 Svårt att öva när man har få tillfällen att öva.
Och är 25,  alltid haft svårt för detta genom helamin skoltid :( 

Tyvärr har jag inte möjlighet till att göra det :/ Och folk jag känner, och hemma är inga problem.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Rulander]
2016-09-21 13:48
#3

O du är ensam. Jag tycker inte alls om det.

Jag har tvingats till det i mitt jobb. Inför företagsledningar och kunder.

Mitt enda tips är att välja en plats där du är ensam och göra föredraget högt för dig själv som om du har publiken framför dig. Det är lite konstigt men är det bästa sättet. jag har gjort det och hoppats att ingen hör mig när jag pratar för mig själv.

När man väl har kommit in i talet fungerar det, det svåra är början.

Fridaaaa
2016-09-21 19:44
#4

#3 Träna hemma och läsa högt är inga problem, kruxet är när man ska göra det inför främmande sen :( 
Men kan pröva :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

lunaticIam
2016-09-21 20:17
#5

Precis innan du ska hålla redovisningen (ett par minuter innan) så gå in på toaletten och skaka på kroppen. Hoppa upp och ner lite och lyft armarna över huvudet. Kanske ta några danssteg eller liknande. Det hjälper för att lätta på spänningen du har byggt upp i kroppen. Det blir som att kroppen "glömmer" nervositeten och eftersom du gör det precis innan så hinner inte en lika kraftig nervositet byggas upp igen. Lärde mig det under en av retorik-kurserna på högskolan och det har hjälpt mig mycket! 

Det hjälper också att välja ut ett par ansikten i gruppen som du fokuserar lite extra på med dina blickar under redovisningen. Då lurar du kroppen att det faktiskt bara är en eller två stycken i publiken - inte lika farligt! 

Du kan också prova att ha något litet föremål i handen under redovisningen. Varje gång du känner av nervositeten så klämmer du lite på föremålet och alstrar över nervositeten till den.

Fridaaaa
2016-09-21 21:11
#6

#5 Precis innan jag går in kan jag göra det men sedan kan det dröja allt från 10 min upp till en timme innan det är min tur :( 

Titta på folk, gör det värre :/ 

Ska se om jag får ha det :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
lunaticIam
2016-09-21 21:35
#7

Om ni har ett schema på när vem uppträder så kan du ju försöka utgå ifrån det? 
Eller slumpas det fullkomligt? 
I så fall kan du ju gå ifrån med korta mellanrum och skaka av dig - för att vara beredd utifall att :)

Fridaaaa
2016-09-21 21:46
#8

#7 Nej det har vi inte, det slumpas på plats.  Och måste lyssna på dem andra, så kan inte gå ut :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

landsbygdsbo
2016-09-24 12:10
#9

Ha en talisman, en penna eller ngt annat i fickan. När du sedan går upp så stoppar du ner handen i fickan, kramar talismanen.

På det viset kan du fokusera bättre och som talare men en hand i fickan ser du självsäker o stark ut. Titta gärna på föreläsare, hur ofta de håller ngt i handen, något de egentligen inte behöver använda under föreläsningen.

Finn sedan 2, 3 punkter i salens bortre väggen. En aning över dem som sitter där.

Titta växelvis på dessa punkter

Publiken tror du har ögonkontakt med dem och du slipper titta dem i ögonen…

eeriksson65
2016-10-09 08:37
#10

Ett stort tips är att inte titta på personerna utan ovanför huvudena eller något så du slipper titta de rakt i ögonen som #9 sa! Man blir lätt nervös och man kan tappa bort sig om man bara står och stirrar in i ögonen på någon.

❤️

Upp till toppen
Annons: