Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

01 Allmänt om studier 02 Grundskolan 03 Gymnasiet 03.5 Komvux 04 Eftergymnasiala utbildningar 05 Studieteknik 06 Tentor & prov 07 Muntliga & skriftliga redovisningar 08 Studera med handikapp 09 Pedagogik 10 Litteratur 11 Läxhjälp 12 Efter studierna 13 Studera utomlands 14 Övrigt skolrelaterat 15 CSN 16 Köpa/Sälja skolböcker 17 Bostad sökes & finnes 18 Lov och andra ledigheter 19 Studieflykt - Off Topic 20 Om sajten
11 Läxhjälp

Kraftvärmesystem

2016-08-26 14:56 #0 av: Zimplet

Tjena!

Jag undrar om det finns någon som har koll på kraftvärmesystem, sitter och pluggar just nu och det är en fråga som jag fastnat på. Frågan lyder:

Rita en enkel figur över ångcykeln för ett kraftvärmeverk med dubbla fjärrvärmekondensorer. Förklara även varför verkningsgraden hos ett kraftvärmeverk ökar om man har två seriekopplade fjärrvärmekondensorer.

Jag tror att jag har lyckats med figuren, men andra delen är jag osäker på.

Hoppas att det finns någon med lite bättre koll än vad jag har Glad

=[ Medarbetare: Minecraft, DatorspelSydkorea, Minecraft & Film ]=

Anmäl
2016-08-27 11:30 #1 av: Huygens

Det är en lurig fråga, för om värmesystemet fungerar perfekt, ska det inte finnas särskilt mycket värme kvar att ta till vara på efter första kondensatorn.

Kan det vara så att överskottsvärmen som leds bort har ett litet värde, om den initiala värmen är hög. Om man placerar kärnkraftverk mitt i städer kan det varma kylvattnet användas för att värma bostäder istället för att värma havet.

Eller har det att göra med transportsträcka, så den andra kondensatorn läggs nära uppvärmingsplatsen?

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.