Annons:
Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 1690 ggr
smellcaramell
8/17/16, 5:23 PM

Bostad

Hur f*n får man tag i bostad när man ska börja plugga på högskola/universitet?! Jag har kommit in på en utbildning i Umeå och letat febrilt efter bostad sedan jag fick beskedet men jag är tydligen den som har kortast kötid var jag än söker, eftersom jag jobba verkar jag alltid va "sist på bollen" på alla blocket annonser och får bara svar om att rummen/lägenheten redan är uthyrd. Börjar ge upp och inse att jag kommer behöva tacka nej till utbildningen och bo på gatan i min egen hemstad då mina föräldrar visste att jag skulle börja plugga i höst och har lovat min bror min lägenhet(som jag bor i o betalar men min mamma står på) och mina föräldrar har flyttat till ett mindre hus där jag inte kan bo. Känns så hopplöst, var hittar man boende när bortsett från de lokala bostadsföretagen (lerstenen, bostaden, riksbyggen, rikshem) och blocket? plus kvalster då.. Även anmält mig till akutboende men verkar inte få napp där heller.. Har inte råd att köpa en lägenhet heller så det går bort.. Så otroligt less nu när jag börjar inse att detta kommer sluta med att jag bor på gatan..

Annons:
Aleya
8/17/16, 5:33 PM
Aleya
8/17/16, 5:35 PM
#2

Eller ännu smartare. Lägg ut annons själv att du söker boende. Så har jag fått mina boenden när jag har flyttat runt

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

smellcaramell
8/19/16, 8:23 PM
#3

#2 och #1 provat, får inte napp någonstans :( Även kollat hus/lägenheter som säljs utan att hitta något som går ihop med min ekonomi..

Huygens
8/20/16, 9:43 AM
#4

Hur är dessa bostäder? Jag letade via sökning.

Aleya
8/20/16, 9:55 AM
#5

#3 Hur har du utformat annonsen med dig själv? Jag la ut bild på mig själv och berättade lite om mig själv.
Jag fick många svar så. Men jag började i god tid då jag behövde bostad. Nästan så fort jag visste att jag kommit in.

Sen gjorde jag annonsen ganska kul. Som att jag skrev att jag föredrar att det finns katter där jag bor då jag älskar katter. 😂

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

smellcaramell
8/20/16, 5:12 PM
#6

#4 inte inflyttning fören november/december o främst nu direkt jag behöver boende.. Men kikat på dem med #5 ingen bild(kameraskygg) skrivit med info om mig, vad jag ska plugga, info om mig (lugn person, inte crazy party), skrivit att jag gärna vill ha m hund o kanin men att jag förstår om det inte går att lösa och att jag då för lösa det på annat sätt, skrivit att jag bott själv i 1,5 år redan trots att jag "bara" är 19 så är van att sköta mig själv osv, men inga napp, misstänker att det är för att det är minst 60 studenter som fortfarande söker boende o det då är lättare att lägga upp en egen annons så skriver de som söker boende istället.

Annons:
Aleya
8/20/16, 6:38 PM
#7

#6 fast bild är till fördel när man lägger ut annons om sig själv på blocket. Då kan folk få en uppfattning om vad du är för person. Därför brukar folk med bild få mer svar ofta. Så testa att lägg ut bild. Det är mitt tips.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Huygens
8/20/16, 7:27 PM
#8

Det står inflyttning 31 aug. Edit: Ser nu att det står 2014, hmm.

smellcaramell
8/20/16, 9:32 PM
#9

#8 liknande sida/samma sida har nyproducerade studentbostäder som finns tillgänglig från november/december, men då brukar det vara relativt lätt att få tag på boende ändå, det är nu första månaderna som det är svårt tyvärr.. #7 isåfall skulle det bli en bild från när jag var 6-7 år och fortfarande kunde vara med på bild ibland, numer händer det aldrig.. Och känns skumt att lägga upp en bild som är 12 år gammal.. ;)

Aleya
8/20/16, 10:01 PM
#10

#9 så du menar att du inte kan ta en ny?
Nu handlar ju detta om boende för att du ska kunna studera till det du vill, är det då inte bättre att bara ta en ny bild och lägga upp det i annonsen?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Thotis90
9/16/16, 8:41 AM
#11

Jag har stått i bostadskö på många olika orter i landet under många år för att vara säker på att jag får en bostad ifall jag skulle få för mig att flytta dit. Jag har vetat vad jag vill utbilda mig till i 10 år och ställde mig i bostadskö i de städerna (bl.a. Umeå) för 1.5 år sedan. Studentbostad är jag garanterad då jag har så höga poäng. Har man inte ställt sig i bostadskö är mitt tips att ringa runt till de olika fastighetsägarna, alternativt leta efter någon som söker inneboende.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Upp till toppen
Annons: