Annons:
Etikett13-studera-utomlands
Läst 1541 ggr
JenniferFahlander
8/10/16, 2:24 PM

Någon som studerat i USA?

Hej! i Sverige har vi ju något som heter allmän utbildning om man söker till folkhögskola eller gymnasie osv. Jag har inga betyg alls ifrån gymnasiet eftersom jag aldrig gått i gymnasiet och jag undrar om det finns någon liknande kurs i USA som är ungefär som allmän kurs där det inte finns några krav på att man har några betyg. Jag vet ju att det finns språkkurser för alla oavsett hur bra eller dålig man är på engelska men jag undrar om det finns nån utbildning som har en viss inriktning som man kan komma in på utan utbildning. Någon som har pluggat i USA tidigare och vad krävdes det för dig att komma in på utbildningen? Vad var det för utbildning och hur svårt var det att bli antagen?

Annons:
Calcifer
8/10/16, 2:28 PM
#1

Det är inte riktigt så enkelt, då deras skolsystem ser helt annorlunda ut än vårt och man blir antagen på andra grunder och med andra metoder. Att skippa vårt gymnasium för att gå något liknande där lär vara nästintill omöjligt då det inte är samma sak överhuvudtaget. Däremot att studera på universitet där efter avslutade gymnasiestudier är möjligt, dock svindyrt och CSN får du inte hur som helst för att studera i USA om de anser att du borde kunna studera liknande ämnen närmare Sverige. Sedan handlar det om att få visum och liknande också, det får du absolut inte hur som helst och har du ingen speciell anledning till att vilja åka till USA för studier lär du inte få något.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

JenniferFahlander
8/10/16, 2:46 PM
#2

Jag hoppade av gymnasiet för 7 år sedan för att jag var tvungen för att jag var tvungen att flytta där ifrån pga personliga omständigheter och jag sökte in till alla skolor i hela sverige med hundsports utbildning som jag ville gå men bara 1 sa ja och det var den jag minst ville ha för det var naturbruk vilket innebar hästar osv o nu försöker ja plugga upp mina betyg o jag har kollat över 50 folkhögskolor i sverige som har någon intressant utbildning o har väl hittat några som är allmänna utbildningar men bara 1 sa ja och den inehåll ingen inriktning alls o vore en upplevelse att studera utomlands även om det är dyrt.

Calcifer
8/10/16, 2:52 PM
#3

Det har ingenting att göra med hur det ser ut i USA, där fungerar det inte på samma sätt som i Sverige och att få ett visum för att studera där och utöver det få CSN för att studera där är helt enkelt inte på kartan om du vill ta gymnasienivå. Undantag är naturligtvis om du har släkt i USA, och påbrå därifrån, t:ex föräldrar som fortfarande har Amerikanskt medborgarskap etc. Då ser reglerna nog annorlunda ut, men som det är nu har du ingen god anledning till varför du vill åka till andra sidan världen och spendera en extrem mängd pengar för att få en utbildning som du lika gärna KAN läsa i Sverige. Samt att deras utbildningssystem ser alltså inte likadant som vårt, de har inte inriktningar på samma sätt som vi har under high school.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

JenniferFahlander
8/10/16, 3:31 PM
#4

anlendningen till att ja vill bort från sverige är för att jag inte trivs här, jag vill ha värme och sommar dygnet runt året om och fina stränder osv

Calcifer
8/10/16, 3:46 PM
#5

Det förstår jag, men det är inte en anledning som CSN eller USA kommer ta hänsyn till. Mitt tips är att du får en färdig gymnasieutbildning och därefter söker till universitet i USA. De flesta länder har nämligen som krav att du ska ha ett komplett diplom från gymnasienivå, CSN har det också. Det är nyligt dessutom att CSN ens tillåter engelska språkkurser i USA, tidigare hänvisade de till England för språkkurser då det är närmare och billigare.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: