Annons:
Etikett01-allmänt-om-studier
Läst 4609 ggr
[Froggiii]
2016-07-17 12:50

Skillnad på Gymnasieexamen och slutbetyg?

Hejsan! Jag skickade in en sen ansökan till en kurs på distans, det stod att jag behövde ha grundläggande behörighet. Jag gick vidare för att kolla upp vad grundläggande behörighet var eftersom jag inte läst svenska 3 ( gick yrkes linje). Jag kollade under slutbetyg 2010 och framåt och då stod det att man bara behövde ha svenska 1 & 2 , så jag sökte till kursen.

Jag gick dock tillbaka in idag och kollade under behörighet och kollade denna gången under Gymnasieexamen 2014, jag kollade inte under denna första gången eftersom det bara stod 2014 och inget annat så jag trodde det endast gällde 2014. Men väl inne på sidan står det 2014 och framåt. Där står det även att man måste ha svenska 2 & 3. Så jag undrar nu vad det är för skillnad på slutbetyg och gymnasieexamen? Jag är så förvirrad för jag har väl ändå slutbetyg?

Tycker det är konstigt att det står under slutbetyg att man inte behöver svenska 3 men under gymnasieexamen står det att man måste ha det… Jag känner mig så dum att jag sökt så är jag inte ens behörig :(

Jätte tacksam för svar!

Annons:
Åsa S
2016-07-22 09:26
#1

Ring och hör med utbildingen vad som gäller,  vad som har ingått i slutbetyg och vad som gäller för gymnasieexamen och liknande har ändrats fram och tillbaka de senaste åren så det kan vara bra att ringa till utbildningen och höra ifall den utbildningen man har räcker eller om man måste komplettera innan man söker

Velinga1984
2016-07-22 13:29
#2

Allt beror på när du läste, och tex på komvux eller gymnasiet. .  Det bästa är att prata med en studie-och yrkesvägledare, de kan förklara för dig vad som gäller för dig. 

Jag läste tex alla mina kurser på komvux , blev klar vintern 2015, och har ett slutbetyg.  Men i slutbetyget ska det vara mer kurser än svenska, så har du läst alla kurser som SKA vara med?  Jag har "bara t om svenska 2" men har grundläggande behörighet med mitt slutbetyg. Kan det vara så att du missat någon finstilt text där det står grundläggande behörig + någon kurs. Många utbildningar tex som krav grundläggande behörig + svenska 3/matematik2 etc.

Imasy
2016-09-07 21:16
#3

Nu är ju mina betyg lastgamla, tog aldrig studenten utan läste upp mina betyg på komvux eller vad det hette då, för typ 15 år sedan, så jag har väl vad man kallar för slutbetyg. Har läst en del på högskola och kommit in på kurser jag egentligen inte har betyg för, men att man har värderat in annat istället, tex arbetslivserfarenhet. Tycker du ska ringa ansvariga för kursen, för du kanske kan komma in på "undantag".

Thotis90
2016-09-16 08:38
#4

Ett slutbetyg har den som började sina studier innan det nya betygssystemet trädde i kraft. Jag tog studenten VT -12 och har då ett slutbetyg då jag har G-MVG i mina betyg, d.v.s. det gamla betygssystemet. För den som började skolan HT-12 eller senare, som bara har det nya betygssystemet i sina  betyg, erhåller en gymnasieexamen. 

Du kan läsa lite om det här http://www.eskilstuna.se/sv/Utbildning-och-barnomsorg/Vuxenutbildning-Komvux/Betyg/Betyg/

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Upp till toppen
Annons: