Annons:
Etikett03-gymnasiet
Läst 2117 ggr
Potatisbarn
2016-06-30 23:15

Tror ni jag skulle klara IB?

Hejsan! Slutade sjuan nu i våras, och har funderat lite på olika gymnasieprogram, även om jag är ute i tidigaste laget. Hittade IB, och eftersom att jag redan går i en engelskspråkig klass och  gärna vill studera utomlands efter gymnasiet så tyckte jag det verkade intressant! Dock är jag osäker på om jag skulle klara av utbildningen, så tänkte fråga här på studier iFokus!

Här är mina betyg för årskurs sju, vårtermin: 

Kemi: E
Idrott: E
Fysik: D
Bild: D
Slöjd: D
Musik: D
Matematik: D
Biologi: C
Teknik: C
Hemkunskap: C
Svenska: B
Engelska: B
Historia: B
Geografi: B
Religion: B
Samhällskunskap: B
Franska: A

Som sagt så går jag i en engelskspråkig klass, som jag började i i höstas, så ha gärna lite överseende då jag inte helt och hållet hade hunnit anpassa mig till detta samt de helt nya betygskriterierna. Jag avser höja mig nu i åttan och nian då jag har fått bättre koll på hur betygskriterierna funkar samt det engelska skolspråket. För övrigt, tror ni jag skulle klara IB, om man ser på de betyg jag har nu, i årskurs sju?

Annons:
Äppelsnäckan
2016-06-30 23:26
#1

Vad jag vet så är IB en vanlig gymnasieutbildning fast på engelska. Du kommer ha kursmaterial på engelska och genomgångar kommer vara på engelska. Därför är det engelskan som är viktig. Mitt råd är att du läser engelska böcker, då övar du verkligen din känsla för språket. I övrigt måste du också vara bra på engelska och känna att du begriper det allra mesta, men ingen är ju fulländad.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

nadilda
2016-07-02 16:07
#2

De som går IB på min skola pluggar jätte mycket och har väldigt långa dagar, hela deras utbildningssystem ser helt annorlunda ut. Men är du beredd på det så ser inte jag några hinder till att du skulle klara av det. Tror du kommer ha stor nytta av att ha gått i en engelskspråkig klass under högstadiet. Men du kommer få gott om tillfällen i nian att studera programmet djupare och se om det är något som passar dig.

Inaarah
2016-07-10 16:28
#3

Om jag har förstått det rätt så har IB ett helt annat system än en "vanlig" gymnasieutbildning. Jag tror också att de har ett annat betygssystem. För att du ska få en rättvis bild om hur det är att plugga IB rekommenderar jag dig att besöka dem på öppet hus eller något liknande (du kommer bli inbjuden till sådant när du går i nian, men du kan självklart leta upp datumen och kolla på det redan i höst). Enligt vad jag har hört är IB krävande med mycket plugg. Med tanke på att de har ett annat betygssystem känns det inte helt rimligt att jämföra dina betyg mot hur bra du skulle klara utbildningen. Jag tror att det mesta handlar om viljan och ambitionen, och så länge du har den är det nog inga problem med IB! Att du redan nu går i en engelskspråkig klass är en stor fördel. :)

[julia&marsvin]
2016-07-30 23:16
#4

Det tror jag verkligen, bara du själv tror på dig och håller lusten! :)

ifoundnemo
2016-09-01 21:07
#5

Jag gick ut nian med VG i snitt och gick ut IB med 6a i snitt (IB har 1-7, 6 = MVG, 4 = G). Jag skulle rekommendera att du s.k. skuggar en elev (du följer med en elev under en skoldag som läser de ämnen du är intresserad av). Du väljer 3 ämnen så Standard Level (gymnasienivå) och sedan 3 på Higher Level (mer högskolenivå). Dock, under första året (PDP, pre-diploma programme) läser du alla ämnen och måste bli godkänd i alla för att få gå vidare till år två. 

Kan tyvärr inte säga om du kommer klara det eller inte, vet många som gick ut nian med mycket bättre betyg än mig som inte klarade första året på IB. IB är mycket för att du ska själv kunna dra slutsatser, vara väldigt kritisk (även till dig själv) och verkligen förstå (inte bara plugga in massa definitioner). Men, är du bara motiverad och beredd att lägga ner den tid just du behöver för att få de betyg du vill ha så tycker jag du ska satsa på det. Jag har inte pluggat utomlands men jag är hur nöjd som helst med valet. När jag senare läste högskola hade jag väldigt stor glädje av IB, det är mycket strängare med vissa saker (t.ex. referenshantering) som högskolor/universitet också är. 

Har du några frågor om IB får du gärna skicka ett PM så ska jag svara så gott jag kan :)

Upp till toppen
Annons: