Annons:
Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 2973 ggr
Tänkandesjäl
6/12/16, 8:25 PM

Vilka högskoleutbildningar ska man satsa på?

Jag vill börja plugga på högskolan till nästa höst då jag tar studenten i Juni nästa år men jag tänker att det är dags att börja bestämma sig för vilken utbildning jag ska gå. Jag har väldigt bra betyg(20.5) så kommer in på nästan alla utbildningar vilket såklart är positivt. (Jag kommer in på allt förutom läkare och psykolog) Jag vill efter högskolan ha ett yrke som är intressant där man gärna gör en skillnad i människors liv, kan hjälpa människor och där man tjänar mycket. Jag är intresserad av socionom men tycker att man tjänar för lite. Psykolog tjänar ju betydligt mer men mina betyg räcker inte riktigt där. Vilka högskoleutbildningar skulle kunna passa när jag är mest intresserad av sociologi, psykologi och juridik? Där man kan tjäna mycket pengar? Förutom det uppenbara då som socionom, psykolog och jurist.

Annons:
Zepp
6/12/16, 8:28 PM
#1

Juristlinjen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Candela
6/12/16, 8:42 PM
#2

Vad räknar du som hög lön? Kan vara bra att veta innan man börjar spåna på yrken :)

Tänkandesjäl
6/12/16, 8:47 PM
#3

2 Lönen måste ju inte vara extrem men helst 35 000 innan skatt som lägstanivå iallafall. Många socionomer tjänar cirka 23 000 innan skatt i början och en låg löneutveckling så det känns som ett dåligt val rent ekonomiskt även om det kanske vore spännande.

Zepp
6/12/16, 8:51 PM
#4

Juristlinjen helt klart!

Gärna med inriktning på ekonomi och skatteplanering!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Candela
6/12/16, 9:19 PM
#5

Eller jurist med inriktning mot familjerätt? Möjlighet att göra skillnad i familjers liv.

Någon form av ingenjör? Det går nog att kombinera ingenjörsarbete med människor.

Tänkandesjäl
6/12/16, 9:21 PM
#6

Jag ska tillägga att jag enbart har läst upp till Matte 2 och matte är mitt enda svaga ämne så ingenjör och renodlad ekonomi är rätt kört. Juristlinjen med inriktning på ekonomi kanske räcker med matte 2.

Annons:
Tänkandesjäl
6/12/16, 9:25 PM
#7

5 Jag är intresserad av juristlinjen och vet att man kan välja många olika inriktningar. Jag har dock inte hittat vilka behörighetskrav som är gällande lästa kurser för respektive inriktning.

Thotis90
6/28/16, 12:11 PM
#8

Du kan enkelt kolla behörighetskrav genom att söka på olika utbildningar på Antagning.se. Klicka bara på utbildningsnamnet så får du upp mer information, där du bl.a. kan klicka på en länk som heter Läs om utbildningen och förkunskapskrav på universitet/högskolans webbplats.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Upp till toppen
Annons: