Annons:
Etikett01-allmänt-om-studier
Läst 4900 ggr
taylor__lambert
4/29/16, 9:29 AM

Gymnasiearbete

Ska göra ett slutarbete/gymnasiearbete nu i skolan, men jag förstår verkligen inte vad det går it på, hur mycket min lärare än förklarar och hur mycket jag än läser om det förstår jag inte. Vi får skriva om i princip vad vi vill, vill man ha behörighet i historia och samhälle 2 så måste man skriva ett arbete efter det. Jag vill skriva något om hund, men jag vet inte vad jag ska skriva om, eller hur man skriver.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
vendelay
4/29/16, 9:45 AM
#1

Jag skrev mitt gymnasiearbete för några år sedan, hade samma problem som du. Fattade verkligen ingenting men på något sätt fick jag godkänt ändå så jag testar att ge dig ett tips: jag tror att du ska skriva om hundens historia och plats i samhället. En frågeställning skulle kanske kunna vara "Hur gick människan från jakthund till chihuahua?" och då kan du skriva om att hunden varit människans följeslagare genom tiderna och varför vi istället avlade fram knähundar. Jag kan ingenting om hundar så förlåt om jag säger något fel om just det men jag tror att min frågeställning är rätt. Förstår du hur jag menar?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

taylor__lambert
4/29/16, 9:52 AM
#2

förstår delvis, ja. men jag förstår liksom inte vad det ska ha för innehåll. Hur upplägget ska vara, ändå har vi ju fått en massa exempel på uppsattser men jag förstår ju ändå ingen när jag läser dom.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

vendelay
4/29/16, 9:55 AM
#3

Usch, jag vet inte. Förstår dig verkligen. Jag började med mitt gymnasiearbete i typ slutet av april, och det skulle lämnas in i maj 🤐 Det är ett jättekonstigt upplägg och jag vet verkligen inte. Hoppas någon annan kan förklara bättre 😕

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Yehet121
4/29/16, 9:58 AM
#4

#2 Har ni inte fått en mall för arbetet som ni ska följa? Jag går i 2:an och vi har fått ett arbete som vi ska skriva ungefär som ett litet gymnasiearbete, för att se hur bra vi kan följa mallen.

taylor__lambert
4/29/16, 10:11 AM
#5

nja, ingen riktig mall så direkt. Jag går ju inte på gymnasium, utan folkhögskola, visst har vi fått någorlunda hum om hur det ska se ut, med tanke på de uppsatser vi läst och de få genomgångar vi haft, men jag förstår ju ändå inte då jag inte förstår alla ord som används och min hjärna är i dagsläget inte kapabel till att ta åt sig ny information. Vi fick ju reda på uppgiften i början av april, men det var mycket otydligt om vem som skulle hålla i det och hur vi skulle få lektions tid till det, det är inte förrän nu vi fått lektions tid att jobba med arbetet, alla andra har ju satt igång. Å andra sidan så skulle jag inte behöva göra uppgiften för alla i min klass räknas som åk 3:or medans jag är en åk 1/2:a, så lit förståeligt är det väl att jag inte fattar, men det är ju bara frustrerande att inte komma någon vart och kraven som ställs på en.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Sindri
4/29/16, 10:22 AM
#6

Utgå ifrån frågor. Frågor du själv skulle vilja ha svar på, eller frågor du tror andra vill ha svar på.

Du har fått ett bra förslag på rubrik på hela arbetet. En annan kan vara "Hunden - människans bästa vän" Med eller utan frågetecken. Eller något annat som du själv tycker passar om hundar.

Kanske bara om olika nyttohundar; ledarhundar, narkotikahundar, polishundar,  hundar på ålderdomshem och vårdhem etc.

Du kan inte skriva ALLT om hundar utan begränsa dig till endera hundens historia, avelsarbete, brukshundar (alltså hundar man använder i jobb), jakthundar, sällskapshundar etc

Efter rubriken kommer en kort inledning. Där skriver du kortfattat om vad ditt arbete innehåller. Den kan du mycket väl skriva sist, när du vet mer om vad ditt arbete mynnar ut i.

Arbetet skall vara indelat i olika avsnitt med rubriker. Rubrikerna kan vara i form av frågor eller påståenden. EX

Är hunden en varg? eller Hundens härstamning

Hunden som arbetsredskap

Hunden som jaktkamrat

Hunden som terapi

Kanske du vet om en speciell hund, ledarhund, polishund etc? Då kan du skriva ett porträtt av den hunden. Intervjua hundföraren/ägaren om hundens historia, liv, utbildning.

Inled alltid med en kortfattad text om hundens historia i människans sällskap.
Sedan hur länge man använt polishundar/ledarhundar. Hur utbildas de? Hur väljs de ut? När är den färdig? Hur ser en arbetsdag ut? Är hunden "ledig" ibland?
Kan en polishund vara en familjehund?

Tack och lov för datorer. Det gör att du kan hoppa hur som helst, börja med att skriva om olika saker under olika rubriker. Sedan kan du strukturera om, flytta texter hur som helst.

Var noga med att INTE skriva av några som helst meningar någonstans ifrån. Om du använder webben, så var noga med vilka sidor du hämtar uppgifter ifrån.
Ett gott råd innan du lämnar in; skriv arbetet klart i god tid, låt det vila ett par dagar och läs igenom med nya ögon och kolla hur du själv tycker att texten fungerar.

Ta gärna hjälp av någon i familjen att få lite feed-back av. Du kan också gå till din lärare med ditt osorterade material och säga att du behöver hjälp med att lära dig strukturera och sammanfatta.

Enda sättet att lära sig skriva är att skriva, skriva, skriva……..

Annons:
taylor__lambert
4/29/16, 10:32 AM
#7

#6 som vanligt kommer du med topp kommentarer! Men en fundering, om vi säger att jag skulle skriva om brukshundar (hundar somarbetar i samhället) kan jag då skriva kort om historia hur vi tidigare använt hunden i vrdagen, tänker tex vall, vakt och jakt osv?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Sindri
4/29/16, 10:37 AM
#8

Absolut! Hunden som arbetsredskap i allmänhet och genom tiderna, och så den aktuella situationen.

Det kommer nog bli bra och intressant.
Lycka till!

taylor__lambert
4/29/16, 10:46 AM
#9

nu har jag kommit igång lite graniallafall. Men kan man intevjua personer? Ska man då kanske jämföra tex ledarhund vs tjänstehund? Vad ska man ha för under rubriker? Ska man skriva korta rubriker, tex "Historia" eller "Hundens historia som arbetande hund", vilket är bäst?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

taylor__lambert
4/29/16, 11:12 AM
#10

blä för lärare som förstör ens tankar. Min lärare vill att jag ska smala ned området ännu mer. Men jag vill ju ha mycket att jobba med och mer klarhet i vad jag ska söka efter. Så nytt nu då, tjänstehund i sverige mot tjänstehund i usa, skulle det funka? Om man fick tag på någon som jobbar som hundförare i usa dvs…. och så ska man hitta forskning… finns det ens?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

taylor__lambert
4/29/16, 11:13 AM
#11

eller ska jag smala ned det ännu mer till bara narkotika söks hundar x.x

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Sindri
4/29/16, 2:59 PM
#12

Jag tror att du kommer att vara glad i slutet att din lärare vill att du skall smala ner.

Har själv jättelätt för att samla på mig för mycket fakta, och det ställer verkligen till det ibland.

Sätt dig och fundera vad du vill ha fram med arbetet och vad du vill fokusera på.

Rubriker kan du alltid ändra - bara sätt en som en ledstjärna. När avsnittet är klart kanske du "ser" en helt annan rubrik.

Åsa S
4/30/16, 7:47 PM
#13

Har varit lärare och antar att gymnasiearbetet är lite annorlunda än det som kallades projektarbete tidigare. Men jag säger LÄS betygskriterierna och ta dem på allvar. I projektarbetet stod det att man fortlöpande skulle visa och ha kontakt med sin handledare i betygskriterierna för att handledaren skulle kunna följa processen för den betygsattes också, det var dock få av mina elever som brydde sig om att visa nån process det spelade ingen roll ifall man påminde dem om det (vilket man inte ska behöva göra ifall eleven har ansvar för eget arbete). Sedan blev de förvånade då de inte fick godkänt när de lämnade in när slutdatumet kom.

Kan lägga till att  nån slags högskolearbete, gymnaiearbete, universitetsuppsats finns på i stort sett ALLA utbildningar som är högre än grundskola så oavsett om man går på universitet, KY-utbildning, komvuxutbildning så är det inte helt ovanligt med ett stort eget arbete. Arbetet i gymnasiet är ett arbete i nybörjarformat så man ska kunna göra mera avancerade såna sedan då man pluggar vidare.

Annons:
taylor__lambert
4/30/16, 8:24 PM
#14

#13 ja alltså jag har ju som jag skrev försökt att läsa mig till hur detta arbete ska se ut, vad som ska finnas med osv.

Och talat med min lärare har jag ju gjort. Men jag har grova problem vad gäller kommunikation med lärare så det var ju en väldigt kamp inom mig när jag pratade med min lärare om detta arbete, som dessutom slutade med ett snack efter skolan om att jag borde prata mer med honom om detta arbete.

Men jag fick nog veta lite grann iallafall och kom väl igång något. Nu gäller det dock att faktiskt sätta sig ned och kicka igång arbetet, vilket jag absolut inte är bra på det vet jag ju själv, men jag vet inte heller hur jag ska fixa det.

Jag har dock fortfarande svårt med att komma på hur jag ska lägga upp arbetet. Jag skulle ju behöva göra undersökningar, men jag vet ändå inte hur jag ska få in det i arbetet, min lärare skrev upp "Teoretisk bakgr. (Hundpsykologi?)" "Skillnader Praktik" "Likheter praktik" "Förklaringar" och ju mer jag försöker göra något utav detta så blir det ju jätte svårt! Det gäller verkligen att de personer jag tar kontakt med känner till tex teoretiska bakgrunden, vems filosofi följer dom osv. Sen vet jag ändå inte vad jag ska göra med arbetet, jag funderar på att jämföra, men jag vet inte om det är smart. Jag vet inte riktigt 100% vad jag vill få ut av arbetet heller.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Sindri
5/1/16, 12:16 AM
#15

De personer du tar kontakt med behöver kanske inte alls kunna hela den teoretiska bakgrunden. Du kan läsa dig till en del. En synskadad och en hundförare (polis) utbildar inte sina egna hundar, en polis tränar däremot sin hund, men det måste ske enligt vissa regler, och en synskadad måste lära sig vissa regler för att ledarhunden skall kunna sköta sitt jobb.

Teoretisk bakgrund: Ex; Hur har man resonerat när man bestämt att t ex labradorer passar bra som ledarhundar, schäfrar som polishundar? Olika önskvärda egenskaper.

Likheter praktik: Vilka gemensamma egenskaper är önskvärda för en polishund resp. ledarhund? Vilka likheter har deras arbete?

Skillnader praktik: Vilka egenskaper hos den ena sortens hund är icke önskvärda/ behövs inte för polis- resp ledarhund? Hur skiljer sig deras arbete åt? (Vad skall t ex en ledarhund klara av som en polishund inte behöver, och tvärtom)

Att göra jämförelser mellan två sorters arbetande hundar låter väl bra.

Om du sätter sig ner och tänker på olika sorters arbetande hundar kommer du säkert på saker du undrar. Skriv ner allt du tänker på. Se också till att du kan slänga ner en anteckning om du kommer på nåt medan du gör annat.

Om du börjar läsa och söka kunskap så kommer det kanske mer frågor.

När du bestäm dig för vilka frågor du vill jobba med, hur du vill indela arbetet, och i vilken ordning du vill ta upp saker har du en struktur. Då tar du kontakt med handledaren igen och diskuterar om det verkar vara en bra struktur.
Skriv också upp vilka källor du vill använda.

Och - VIKTIGT - du skall i slutet av arbetet ange vilka källor du använt, gäller såväl böcker som tidningar och websidor + ev andra media som radio- eller tv-klipp. Så skriv noga upp allt du hämtar uppgifter ifrån.

Åsa S
5/1/16, 8:15 AM
#16

Antar att din lärare måste se processen eftersom han sa att du måste prata mer med honom, kontakt med läraren måste dock oftast inte vara muntlig utan man kan visa processen och ha kontakt med läraren via mail. Ex. skicka arbetet fortlöpande till läraren och kolla att rubriker sitter rätt, att frågeställningen är bra, teser etc. Ju oftare du skickar och frågar desto bättre då kan ju verkligen läraren se processen. Det är INGEN merit att bara jobba själv och sedan lämna in nått i slutet (som kanske är helt fel och som kunde styrts upp ifall handledaren/läraren fått se det i god tid)

Tycker dock det låter som du antingen är på tok för sent ute ifall det är nu till våren det ska vara klart eller så har ni verkligen kort om tid, projektarbetet som fanns tidigare gjordes ju under 1år och då skulle väldigt mycket vara klart redan på hösten och sedan var det mest bara sammanfogningen av allt man gjort under våren. Och det fanns vissa deadlines som skulle följas så vad arbetet skulle handla om och frågeställning var mina elever tvungna att bestämma minst 9-10mån innan slutdatum. Och att inte hålla deadlines drog ju ner omdömet eftersom det ju var en del av processen.

taylor__lambert
5/1/16, 7:00 PM
#17

Som jag skrev i #5 så fick vi reda på arbetet i början av April, men det var så luddigt att ingen förstod vad vi skulle göra, eller när. Då ena läraren blandade in både slutarbetet, "extra" arbetet för högre behörighet som man också kunde bunta in i slutarbetet, samt essän vi ska ha i svenskan att ingen verkade komma igång förrän nu de senaste två veckorna. Essän fick vi nyss tror jag och det var ju då det hela klarnade upp.

Vi får ju jobba med detta fram tills ca 2v innan vi slutar då man ska sen ge arbetet till någon annan i klassen som ska få läsa den. Så ja, två veckor ska jag nu få fram ett arbete, kommer absolut inte bli klar och tycker inte att jag borde ha detta krav på mig egentligen, men men.

Har också gjort om min uppgift och endast valt Utbildning av narkotikahundar, för att det ska bli så litet område som möjligt. Sverige vs USA, men vet inte om jag ska ha det eller ej, blir helt slut bara av att tänka på det här arbetet. 🤦‍♂️

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Sindri
5/2/16, 4:35 PM
#18

Bestäm dig helt enkelt. Det spelar inge roll vilken vinkling du har. Allvarligt - just nu är det allt, men om bara 10 år har du glömt det mesta.

Så fort du har bestämt dig blir allt lättare, för då är det bara att ta ut riktning och köra på.

Kom ihåg att din lärare främst är intresserad av själva processen, han vill veta att du kan och hur du tänker. Det är som Åsa S säger en förberedelse för att kunna skriva större arbeten  vid högre utbildningar.
Du skall naturligtvis göra ditt bästa, men slutresultat är inte avgörande för ditt liv.

Använd ett ordbehandlingsprogram med stavningskontroll, du har inte svårt att uttrycka dig annars efter vad jag ser i dina inlägg här.

Tro på dig själv och sätt igång helt enkelt. Det kommer att gå BRA!

Thotis90
5/2/16, 5:31 PM
#19

Jag studerade vid ett hälsa- och idrottsprogram och mitt projektarbete blev att prova två dieter under 5 veckor vardera och sedan recensera dem. Jag tycker att det är lättare att göra sitt arbete baserat på det program man går. Läser man idrott är det en god idé att koppla det till idrott, läser man musik är det en god idé att koppla det till musik osv. Man väljer såklart själv.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

taylor__lambert
5/2/16, 5:45 PM
#20

 ja det var ju det där med att bestämma sig. Skit svårt tycker jag! Samtidigt så känner jag att jag inte kommer få så mycket tid med detta arbete som jag tror jag skulle behöva. Jag funderar fortfarande på att byta, men jag vet ju inte heller vad arbetet ska innehålla, alltså vad för delar, jag läste ut en bok min lärare hade, där det faktiskt står hur arbetet kan se ut, men jag förstod verkligen ingenting. Hundar är ju min passion, men av någon anledning så kommer jag inte igång.

Jag önskar delvis att jag bara kunde få skriva ett enklare arbete, ett arbete som är enkelt för mig, men som enligt min lärare inte alls blir enkelt för det kommer bli för stort och diffust. Och visst har han kanske rätt att det blir diffust, men jag känner sån stor press på mig just nu att det säkerligen är en orsak till varför jag inte kommer igång. Sen när jag pratar med honom, jag känner mig så pantad, jag förstår kanske 1/3 av vad han säger till mig.

Har pratat med några av mina vänner som gjort slutarbete när dom gick i gymnasiet, det verkar så enkelt när de förklarar, för de gjort ett arbete baserat på deras praktik. Men jag förstår ändå inte hur deras arbeten sett ut.

Samtidigt skulle jag vilja göra ett arbete så jag får Samhälle och Historia 2, men de ämnena är jag inte alls duktig inom.

Jag tror väl också att mycket av mitt mående just nu hindrar mig från att verkligen kunna fokusera på skolan, jag förstår inte ens de enklaste uppgifterna jag får, alltså matten som jag suttit och kunnat räkna i höstas utan problem, tar mig ingen vart i dagsläget.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Sindri
5/11/16, 4:43 PM
#21

Hej - jag tänker på dig ibland och undrar hur det går?

Jag hoppas verkligen du kan komma över den där spärren som gör att du tycker det är svårt att komma igång.

taylor__lambert
5/11/16, 6:32 PM
#22

#21 fin du är. Dessvärre hår det inte så bra. Jag har lyckats få ned lite grann men trots samråd med lärare, och han har haft väldigt bra och mycket att säga, så får jag inte ihop något.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Sindri
5/11/16, 8:16 PM
#23

Jo, men kom igen! Vad skriver du om?

taylor__lambert
5/11/16, 9:25 PM
#24

Min stora frågeställning är "hur utbildas narkotikahundar Sverige VS USA"

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

taylor__lambert
5/16/16, 1:57 PM
#25

Okej, jag ger nu upp om narkotika hundar. Arbetet ska vara klart nästa vecka, jag känner att kan jag inte skriva om något annat? Så jag funderade på, kan man skriva om kärlek? Ska ta upp detta med min handledare, men tänkte kolla här, kan man göra ett arbete om kärlek?

Min frågeställning skulle då vara "vad är kärlek". Jag vet inte, men jag tycker att jag lyckts fått ihop en väldigt bra text på två sidor om kärlek och vad den betyder för mig (från en svensk uppgift). Kan man då göra likadant fast man kanske går mer in på forskning och undersöker vad andra tycker kärlek är?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Sindri
5/16/16, 2:34 PM
#26

Lägg ut en enkät här - det gör många.

taylor__lambert
5/17/16, 9:38 AM
#27

absolut :) har tom kommit igång nu bättre än det förra, men undrar vad mer man kan ha med i enkäten, än så länge: Kön (kvinna/man/annat) Ålder (från 15 och uppåt) (ja/nej frågor) Kan det finnas kärlek mellan två människor av motsatt kön? Kan det finnas kärlek mellan två människor av samma kön? Kan det finnas kärlek mellan en förälder och ett barn? Kan det finnas kärlek mellan en människa och ett djur? Kan det finnas kärlek mellan en människa och ett objekt? Kan det finnas kärlek i ett monogamt förhållande? Kan det finnas kärlek i ett polygamiskt förhållande? Skriv kortfattat vad kärlek är för dig:

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
taylor__lambert
5/17/16, 11:34 AM
#28

la till en fråga Är sex kärlek?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Sindri
5/17/16, 6:07 PM
#29

Ålder, dela in i olika åldersspann. För mig kändes det som om det fanns en brytpunkt vid 30, en vid 40 och en vid 60.

En intressant fråga; Tror du att det finns kärlek som kan hålla hela livet (oavsett egen erfarenhet)?

Och; Kan kärlek mellan samma två personer se olika ut i olika faser i livet?

taylor__lambert
5/17/16, 8:46 PM
#30

#29 ja åldersspann har jag gjort :) dock från 15 år och uppåt

Skulle det då vara en ja nej fråga?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Sindri
5/17/16, 11:45 PM
#31

Hur menar du? Om man är yngre eller äldre än 15?

Ja, kanske med en kommentar. Du kan ju välja att bara återge ngn eller ngra kommentarer.

taylor__lambert
5/17/16, 11:51 PM
#32

#31 nej alltså det står så här:
15-20

21-25

26-30

31-45

46-59

60+

Vet inte hur man får in att de kan skriva en kommentar samtidigt som man ska kryssa ja eller nej, använder mig av det som finns inne på google drive

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Sindri
5/18/16, 7:05 AM
#33

OK!
Har inte iFokus en egen funktion för att lägga upp enkäter?

taylor__lambert
5/18/16, 8:28 PM
#34

#3 har dom säkert, men jag vill ha allas svar samlade på ett ställe då jag även kommer lägga ut den på facebook och kanske på flera iFokus sajter :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
taylor__lambert
5/22/16, 6:52 PM
#35

Om någon har lust så kan man gärna läsa så långt jag kommit, jag skriver på den hela tiden och sitter ca 5h/ dag med den och jobbar, men jag vet inte alls om den är bra eller inte, så lite feedback mottages tacksamt! Mycket stavningsfel och Meningsbyggnads fel har jag säkerligen! Det jag funderar på just nu är om man måste ha en enkät med i ett sånt här arbete? Tänker den ska vara inne imorron och jag tror väl inte jag kommer få ihop mycket svar och sedan skriva en text om den.

https://docs.google.com/document/d/1ElnJtzOVLjFX3WbJ9S7QeMJy9_h65qhMQ1CsPUNoVGA/edit?usp=sharing

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Sindri
5/22/16, 10:44 PM
#36

Här kommer tuff kritik:

Jag har läst och stycket under 4 ser tyvärr till en del ut som en googleöversättning av en engelsk text. Det kommer din lärare absolut att tycka också. Det är inte alls samma språk som i övrig text.

Du måste läsa igenom den noga, det är för mycket att kommentera, men där finns särskrivningar, felsyftningar, fel böjningsfomer. På svenska finns t ex inget som heter "att lusta efter", man kan "känna lust till".  Små stavfel är inget mot detta - tror inte din lärare godkänner den delen.

Under 5 är språket ett helt annat, det känns mer äkta. Intressant och tänkvärt.

Det är annars ett intressant ämne, bra upplagt, men som sagt, under 4 måste du omarbeta mycket för att det skall bli svenska.

taylor__lambert
5/23/16, 11:25 AM
#37

Jag kan ta lite tuff kritik då jag ändå vet att texten är helt åt helvetet :) ja, jag vet att det är helt koko i 4. Men jag försöker jobba med den enskilt för att försöka forma mina egna ord, men det är svårt, än så länge har jag bara översatt, ja, men jag jobbar med den. Men själva layouten är okej?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Sindri
5/23/16, 12:53 PM
#38

PUH! Var lite rädd att du skulle bli knäckt! Då är jag med.

Ja, jag tycker ditt upplägg ser bra ut. Nu är jag ju inte gymnasielärare och har inte gått i gymnasiet på väääldigt många år, men för mig ser det bra ut.

taylor__lambert
5/23/16, 1:07 PM
#39

Tycker all respons är bra, tuff eller lätt! Allting för att jag ska utvecklas :) 

Jag går ju inte i gymnasiet :p så vi har nog annorlunda kriterier, men vi ska typ gå efter skolverket, tror jag, har ingen aning. Än så länge har jag nu lyckats skriva om första stycket av 4, nu ska jag bara göra resten! Har ännu inte fått respons av min lärare men kanske ska tala med honom när lektionen börjar närma sig sitt slut.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: