Annons:
Etikett05-studieteknik
Läst 2520 ggr
[candy_suki]
2016-02-08 18:05

Att plugga till religion, hur?

Jag tycker att SO är tråkig  förutom när vi läser samhällsekonomi förstås.

Hur kan jag plugga till SO prov? Vi ska ha prov om 2 veckor. Jag läst massa tips på nätet och det har gått bra i början men  sen vet jag inte hur jag ska göra.

Det första och viktigaste jag vet är att man ska planera, det har jag gjort. Det är studietekniken som ta dö på mig. 

Jag vet inte hur jag ska plugga till religion när det är så många sidor man kan läsa. 

Jag hatar att det finns personer som säger ''jag pluggar inte'' och har det bästa betyg i skolan, hur gör de? När jag fråga en av de säger h*n ''jag pluggar inte, jag lyssnar på lektioner''…ja visst…jag vet inte om jag ska tror på den där eller inte….Är så avundsjuka på dem

Studieteknik…..hjälp

Annons:
Calcifer
2016-02-08 18:07
#1

En del har lättare att ta in information via lärares instruktioner på lektionerna och behöver inte plugga vid sidan om. Jag gjorde inte det i rätt många ämnen och fick ändå bra betyd. Det är inte mitt "fel", alla är olika. Det du bör göra är att hitta en metod som fungerar för dig. När du läser igenom texten, kan du skriva ner frågor vid sidan om som du senare ska kunna svara på utan att kolla svaren? Som ett exempel.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[candy_suki]
2016-02-08 18:14
#2

#1 Jag har testat många studiemetoder. När jag t.e.x använder denna metod i NO så fungera det jätte bra för jag är motivera att plugga till ämne jag tycker om. Men när jag kör samma metod på SO så bli det inte bra. Jag sitter där jag inte gör något. 

Vi får instuderingsfrågor av våran SO lärare men hon ger oss så många frågor att jag tillslut inte vill svara på de. 

Räknade och vi hade fått 41 frågor av henne. Så här många frågor ger hon oss när provet bara innehåller ungefär 10 st frågor…

Calcifer
2016-02-08 19:21
#3

Jo men det är nog bara att bita ihop och göra dem. Gör 10 om dagen så är det inte så farligt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[candy_suki]
2016-02-08 19:39
#4

#3 Aa, det ja. Jag tror att jag oftast sitter med en ämne förlänge och börja tillslut tröttnat! :) Jag kan sitta och plugga / svara på frågorna på kanske 2 timmar utan vila….hehe, det ska jag förbättra på.

Calcifer
2016-02-08 20:01
#5

För vissa är det en bra idé att sitta länge och bara nöta. För andra fungerar det bäst att plugga intensivt men med pauser. Man behöver ju inte ta en paus på sex timmar, det kan ju räcka med att man gör något annat i en halvtimme eller så.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Em_
2016-02-08 22:18
#6

Jag minns text mycket bättre om jag har bilder till. Om jag hade gott om tid hade jag
1. Svarat på frågorna med text
2. Ritat en liten bild eller figur till varje svar på ett eget papper.
3. Läst frågan, tittat på bilden och försökt minnas svaret.
4. Läst frågan, minns bilden utan att tjuvkolla, minns svaret.

Är det komplicerat kan jag rita om samma bild flera gånger medans jag pluggar. På tentorna finns det alltid kladdpapper så då kan jag rita bilden igen och minnas mycket lättare.


Annons:
[candy_suki]
2016-02-09 15:13
#7

#5 Jag har testat ta pauser, sätter timer på typ 30min men när det ringer så tycker jag bara ''nejjj, jag har precis påbörja svara på frågan, tänker inte gå och vila nu'' så fortsätter jag och typ glömmer… 

När jag ska ta pauser går jag runt i huset och vet inte riktigt vad jag ska göra…ibland stretchar jag mig.. :D 

#6 Vilken bra metod! Det ska jag testa! :)

[julia&marsvin]
2016-03-13 22:33
#8

Sök efter det du ska lära dig på youtube också! Ofta har någon lärare lagt ut förklarande Powerpoint-presentationer som kan vara lärorika att lyssna på.

[candy_suki]
2016-03-14 18:50
#9

#8 Tack! Jag har försökt göra en sådant ''egen grej'' att öva på men jag påbörja de och avsluta inte de :/. Jag kan starta ett project och den aldrig bli klar :/

Upp till toppen
Annons: