Annons:
Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 1116 ggr
Anonym
Anonym
11/29/15, 4:36 PM

Hantera att bli underkänd?

Usch, jag har så svårt att hantera underkända kurser. Det beror väl på ovana gissar jag..  min första underkända tenta (högskola)  var historia och jag fick sådan ångest att jag öppnade boken, men sen lade mig ner och grät innan jag ens hunnit läsa något. Jag begrep inte alls hur jag skulle klara det och mådde bara jättedåligt och var superstressad. Sen klarade jag omtentan (salstenta på 8 timmar) trots allt på något vis, men självförtroendet var sänkt och när jag blev godkänd på nästa tenta så stirrade jag bara på examinatorn och frågade om hon var säker på att hon rättat rätt prov.
Det var några år sedan och sedan dess har det gått bra. Inga höga betyg men i varje fall godkända.

Nu blev jag underkänd på senaste delprovet i en kurs. Denna gången har jag ingen ångest, jag känner mig bara trött, lite frustrerad och konfunderad.. Jag fick mycket feedback och förstår vissa saker som blev fel och som kräver en omtenta. Absolut, jag är väl inte helt förvånad, det blev att skriva på kort tid.

Det som jagar mig är däremot att mycket av feedbacken.. jag förstår den inte? Det står att jag missat att ta med saker men när jag läser texten så är de sakerna där, tydligt definierade i samma stycke som feedbacken hänvisar till…  Det finns flera sådana bitar och jag blir väldigt osäker.

Nu har jag börjat skriva om den (det var ett fel i själva grunden så jag måste skriva om hela ändå. Det felet ser jag dock nu) men det känns som att den här läraren inte alls förstår mitt sätt att skriva, och jag vet inte hur jag ska skriva så att hen förstår det.. jag får inte skriva långa meningar för det är otydligt, samtidigt ska jag definiera allting men om där är en punkt mellan två kortare meningar så känns det som att hen inte kan se att de meningarna hör ihop, även om jag skriver till exempel ''.(…)vissa värderingar. Därför har…" eller "XX säger att (….). Vidare menar hen(…)"… för det är i de fallen som examinatorn missat att jag tex inte har hittat på något själv utan hänvisar till en annan text… Förtydliganden har också gått helt förbi, jag får en av mina meningar som exempel på en detalj jag behöver förtydliga. Men i min text vet jag att meningen efter den börjar med ett förtydligande: "Exempelvis genom att…"

Så någonstans finns här ju missförstånd, och nu vet jag inte hur jag ska lösa det. Jag har mailat examinatorn och frågat om dessa saker.. och nu är jag nästan rädd att öppna mailen och känner obehag inför det för jag är rädd att hen blir sur för att jag stör. Inte för att jag har någon grund till att tro det eftersom hen är en resonabel människa, men jag avskyr att känna mig jobbig och krångla…

Jag har svårt att sova och har helt tappat aptiten, vaknar med mardrömmar och känner mig omotiverad och frustrerad.  Det hjälper inte att själva kursen känns helt meningslös heller.

Jag skriver anonymt eftersom jag inte vill att det ska spåras tillbaka till någon annan. Någonstans finns det ett missförstånd i kommunikationen, och om jag kunnat spåra det och tyda ut det från min sits så hade jag ju inte känt såhär.

Hur hanterar man att bli underkänd när man bara  förstår en bråkdel av feedbacken?

Annons:
VildaVittra
11/29/15, 4:42 PM
#1

När du skriver" XX säger att" skriver du då att "Kalle Karlsson skriver i sin avhandling (2009; Cantarelluscanerogenisis i Akalla) om kantarellcancer att….

Ett tips är att titta på språk och upplägg på avhandlingar och försök att uttrycka dig på samma sätt, lika detaljerat samt i samma ordning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anonym
Anonym
11/29/15, 5:38 PM
#2

#1 Ja det gör jag.

Men även om det skulle vara felaktigt  refererat så bör väl en läsare kunna se att det finns med? Och då skriva att det är felaktigt refererat istället för att det inte finns?

VildaVittra
11/29/15, 5:43 PM
#3

Be en annan lärare att läsa igenom det, och se vad denne säger.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anonym
Anonym
11/29/15, 5:49 PM
#4

Jag väntar på mailsvar först :) Det är som nämnt en resonabel människa och vi bör kunna prata om det.

Jag skrev mest för att få tips på hur jag kan hantera misslyckanden.. och lite för att ventilera kanske.

Em_
11/30/15, 10:19 PM
#5

Jag ser det som att jag måste förstå vad som är fel för att lära mig att göra rätt. Och läraren har betalt för att lära ut 😛 Är man ärligt intresserad och vill lära sig brukar det inte vara några problem. Har klasskompisar som bara mejlat och skrivit typ "du har fel, rätta upp mig". Det har inte gått så bra 😉


Anonym
Anonym
11/30/15, 11:12 PM
#6

Jag har pratat med examinatorn och vi har rett ut det :) det var inte så illa. Jag bara tolkade det annorlunda än han menat.

Annons:
Anonym
Anonym
11/30/15, 11:14 PM
#7

Tack för ert stöd :)

Upp till toppen
Annons: