Annons:
Etikett11-läxhjälp
Läst 15352 ggr
taylor__lambert
11/2/15, 7:28 PM

Skriva och hålla ett hyllningstal

Vi ska skriva och hålla ett tal i skolan. Fick välja mellan argumenterande tal och hyllningstal, har egentligen inte valt vilken än så länge men funderar väl på hyllningstal men känner att jag inte kommer nån vart. Ska jag hålla ett hyllningstal vill jag nog hålla ett om min hund. Vad jag förstått kan man använda denna mall:

Första tanken när jag såg honom:

Relation:

Speciella minnen:

Egenskaper

Utseende:

Men jag har ingen aning om hur…. skulle vilja ha lite hjälp och när jag nämnde för min lärare att jag inte kommit nånvart (har legat sjuk och sängliggandes i 2v) så sa hon bara "ja men då är det väl dags att börja då" och gick sen iväg. Talet ska vara klart tills på fredag och jag vet inte vart jag ska börja, hur det ska vara eller nånting.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Scorpio97
11/2/15, 9:18 PM
#1

En bra start kan ju vara att berätta vem du har valt och varför. Varför är din hund så speciell för dig att du vill göra ett hyllningstal till honom/henne? Man kan även börja med ett minne, typ när du fick hunden eller när hunden har gjort något speciellt (:


//Jessie

dementia
11/3/15, 1:14 AM
#2

Jag skrev ett hyllningstal när jag läste svenska c i gymnasiet, och jag vet att de tal som uppskattades bäst var de som både väckte känslor och skratt. De som var 100% allvarliga blev nästan jobbiga att lyssna på eftersom det är i skolan och kanske helt enkelt inte rätt forum att stå med tårarna i ögonen och hylla en avliden släkting… Så försök att få med båda delarna. Börja lättsamt och gå djupare och djupare, och avsluta på ett sätt som får alla att ha kvar känslan och minnas ditt tal.

Kan ju vara kul som Scorpio97 säger att börja med ett minne, istället för att börja som alla andra som förmodligen säger "jag har valt att hylla denna person eftersom att….blabla..".  
Kanske säga att , "Första gången jag såg honom, var han han var hårig och luktade blöt hund, men ack så fin han var. Jag föll pladask direkt och insåg att ja.. det är dig jag vill ha. Så jag tänkte att, man lever ju bara en gång. Och så köpte jag honom"
Om man säger det med en humoristisk ton och det sista med ett låtsas-allvar kan det bli en kul början som väcker folks intresse, för att sedan gå in djupare på varför du älskar din hund så mycket. Och så någon rolig anekdot därimellan :)

taylor__lambert
11/3/15, 10:20 AM
#3

tack för era svar! :) har lite att bolla med i huvudet nu

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

taylor__lambert
11/3/15, 10:43 AM
#4

Kan man typ börja så här "Hyllningstal Micke Jag ligger i min säng, mina andetag blir snabbt tungare, jag kippade efter andan, den svarta glänsande päls med sin nos framför mig, blöt och varm. Hans vänliga ögon såg så distra ut, en smula hopp hade han, det var det sista jag såg innan allt mörknade för mig. Det finns ett talesätt, Man brukar säga att hunden är människans bästa vän. Micke är mer än så." och sedan skriva om vår relation eller blir inledningen för dyster? Känner att jag vill fånga upp min publik på en gång men jag kanske går för djupt?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Scorpio97
11/3/15, 11:28 AM
#5

Om du tar med något roligt senare i talet tycker jag du kan börja så. Det är en väldigt fångande inledning, och så länge du inte känner att det blir för personligt för dig tycker jag det låter helt okej. Men det kan som sagt vara bra att fortsätta med något roligt/lättare i så fall (:


//Jessie

dementia
11/3/15, 1:47 PM
#6

Håller med Scorpio :)

Annons:
taylor__lambert
11/3/15, 4:26 PM
#7

Tack ^_^ ja jag känner att jag vill fånga publiken men sedan bara ha med alla de där roliga stunder vi haft och hur mycket han betyder för mig :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

taylor__lambert
11/9/15, 5:07 PM
#8

Har nu i stort sätt skrivit klart mitt tal… men jag vet inte, kan man blanda nu tid och då tid?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Scorpio97
11/9/15, 5:10 PM
#9

Ja, så länge man är tydlig med vad som är vad. Men annars är det klart att man både får prata om hur det är nu, samtidigt som man tar upp gamla minnen.


//Jessie

taylor__lambert
11/9/15, 5:21 PM
#10

åh va bra ^^ min lärare påpekade det nämligen men jag tror det var för att jag blandade i samma mening

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

taylor__lambert
11/9/15, 7:43 PM
#11

Okej… jag känner typ prestations ångest. Vi ska ha talet imorron och jag vet inte om det jag har skrivit räcker, jag får det knapps till 3 minuter.
Undrar om nån kan hjälpa och kolla igenom?
Det är säkert jätte mycket stavfel :/

Ett visst talesätt antyder att du ska vara min bästa vän, men du är mer än så.

Första gången vi sågs var du en liten boll med päls, du hade nyligen öpnnat dina ögon, och nyligen börjat ta dina första steg. Du tugga på mina skor för att sedan somna I min famn, och det var då jag föll för dig.

Väntan på att du skulle komma hem var plågsam, en månad kändes som en evighet.

Redan från dag ett var du en ängel, du sov hela nätterna och gjorde sällan ifrån dig inomhus, vi lekte tillsammans och sov tillsammans.

När du såg snön för första gången I ditt liv märktes det att vintern var det bästa du visste. Du dök rakt ned och när du kom upp var hela plytet täckt med kristall vit snö.

Men allting kan inte vara frid och fröjd.

En ängel förvandlas till djävul…

Du ändrade dig från att vara en snäll grabb till en djävuls hund som bet I tid och otid, allt och alla, med eller utan anledning. Jag fruktade ibland för mitt liv när jag var nära dig och mitt hjärta brast itu. En tid hos veterinären för att ta ett sista farväl av dig, jag kunde inte titta på dig utan att brista I tårar.

Men något inom mig sa att jag måste fortsätta kämpa, precis som jag kämpat innan du kom, vi kämpade så hårt tills jag en dag insåg något som var så självklart,

Du kanske inte kan tala människans språk, men du talar på ditt egna sätt.

Jag utsatte dig för en miljö med stress och prestationer du inte kunde uppnå, du visade mig tydligt att det inte var okej.

Tack vare dig, Micke, har jag lärt mig av alla de misstag jag gjort, du har gett mig mer än vad böcker någonsin kommer ge mig.

Du har lärt mig att vara lugn och således gjort mig stabil.

Du har lärt mig att lyssna till det tysta språket och för det är jag tacksam.

Jag har förstått att tålamod är guld värt.

Tack vare dig har jag fått en chans att utvecklas.

Titlar och meriter betyder inget för mig, jag njuter varje sekund när jag tränar eller tävlar tillsammans med dig, för det är då jag ser dig som gladast.

Det år som jag mådde som sämst var du där för mig när ingen annan kunde. Liggandes I sängen, kippandes efter andan, såg jag din vackra svarta päls, nos framför, blöt men varm, sen slocknade allt.

Jag vaknade upp på sjukhuset två dagar senare.

Jag vet inte vad du gjorde, men vore det inte för dig hade jag troligen inte varit I lived idag.

Du gav mig en anledning att leva, att fortsätta kämpa och vara stark.

Det kommer finnas många hundar I mitt liv men ingen kommer att vara som du.

Du hatar lydnad och att bada, men du är alltid glad, du älskar att springa I skogen, leka, träna agility och freestyle, dina öron ja dom flänger och flaxar och svansen den går åt alla håll.

Du är lyktan av ljus när mörkret omfamnar mig. En blick eller en liten vift med svansen och allt blir bra igen. Ingen kommer att vara som du.

Du är mitt liv, min själ.

Du är mitt allt.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Scorpio97
11/9/15, 7:56 PM
#12

Jag tycker det är väldigt bra, den är väldigt "fångande" eller vad jag ska säga. Man blir berörd (: 

Det är lite stavfel och särskrivningar, ska ni lämna in texten eller bara framföra den muntligt? (Då spelar ju inte stavfelen någon roll tänkte jag).

Får ni ha powerpoint eller liknande? Då kan man ju visa bilder och få ihop lite tid där också.


//Jessie

taylor__lambert
11/9/15, 8:19 PM
#13

Åh va bra att höra! Jätte stort tack för hjälpen jag fått! ❤️

Tror inte vi ska lämna in den vad jag vet, men vår lärare är lite oberäknelig ibland.

Jag frågade faktiskt om powerpoint och jag fick max ha tre bilder som ska vara på i bakgrunden medan jag talar, tyvärr! Annars hade jag tänkt använda mig utan det 😛

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Upp till toppen
Annons: