Annons:
Etikett05-studieteknik
Läst 3211 ggr
[candy_suki]
2015-10-19 18:14

Vad är eran studieteknik?

Vad är eran studieteknik? Jag har testa olika vid olika tillfällen. Jag vet inte vilken passar mig bäst :/ 

Förr brukade jag göra egna frågor, vad jag tror kommer på proven. Sedan började jag sammanfatta alla sidor till punkter så jag inte tröttna när jag läser långa texter som t.e.x andra världskriget. (det är typ flera sidor :c) . Läsa upp och berätta för min mamma bli också bra. För då ställer hon frågor krig det och då svara jag o.s.v sen har jag också skrivit vad jag kan på en papper och sedan kolla på det…Men jag vet inte vilken fungera bäst…utan musik är bäst för då sjunger jag och fastna på lyrics. 

Men hur gör ni? 

Tack! :)

Annons:
Aleya
2015-10-19 18:18
#1

Jag brukar sjunga för att lära mig. Det var så jag gjorde då jag skulle lära mig grammatik samt vad vissa kemiska saker var.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Túrwen]
2015-10-19 18:22
#2

PBL var det som funkade bäst för mig när jag var yngre vilket var det systemet mitt gymnasium hade. Nu för tiden brukar jag försöka sitta i en miljö där man mer eller mindre är tvungen att plugga som på universitets bibliotek… Jag stryker under allt det jag läser som kan verka relevant istället för att ta anteckningar vilket spar tid. Viktigast av allt är att jag sätter en deadline för dagen exempelvis; Idag måndag ska jag ha läst 50 sidor och skrivit en sida på hemtentan. De sista två dagarna brukar jag ha för att göra sista renputsningar eftersom att det är språket som ofta är mitt problem snarare än det jag skrivit inte skulle vara värt ett A eller B.

Scorpio97
2015-10-19 18:36
#3

Jag läser och skriver. Först läser jag hela texten och funderar över det. Var det något jag inte förstod eller liknande? Sen tar jag ut det jag tycker är viktigt, skriver ner det och läser igenom det några gånger. 
Får jag instuderingsfrågor (från läraren eller om det finns i boken) övar jag på dom, men jag orkar sällan skriva egna. Då brukar jag skriva ner svaret och frågan som "glosor" på typ glosboken.se, och kör blandat så man ibland får svaret (och ska kunna frågan) och ibland tvärtom. Jag gör lika med glosor, även om det var flera år sedan vi fick det senast. 

Ska jag kunna rabbla något (typ grundämnen) brukar jag försöka göra om det till ord eller ramsor, eller associera till något. Exempelvis kommer jag ihåg från NO:n i sjuan-åttan att sura grejer blir gula när man har BTB i den, för citroner är gula och sura. 

Jag är dock ganska lättlärd så länge det är något jag är relativt intresserad av. Italienska exempelvis var helt hopplöst att lära sig för mig, för jag tyckte inte det var roligt. Medan jag inte har något problem med att komma ihåg matteformler. Så jag behöver sällan göra mer än att läsa igenom en text några gånger för att komma ihåg det jag tyckte var viktigt. 

Sen har jag extremt svårt för att dela upp saker i små bitar. Ska jag skriva en uppsats går det bättre om jag får skriva hela uppsatsen på en gång utan pauser, och sedan efter några dagar går igenom det en sista gång och rättar lite smått. Ska jag bara skriva lite varje dag tappar jag tråden.
Sen jobbar jag bäst på natten, runt 22.00-03.00. Då är allt tyst och lugnt.


//Jessie

[candy_suki]
2015-10-19 21:31
#4

#1 Smart! 

#2 Skulle också vilja gå till bibliotek men ingen ''kraft'' ta mig dit XD så jag plugga hemma istället. Jag kan tyvärr inte stryka under allt…det är skolans böcker. Anteckning känns inte hjälpa mig mycket. Jag antecknar och när man antecknar så antecknar man ''basic'' saker sen för att få högre betyg måste man resonera väl och det är svårt att få A :( 

#3 Jag bruka ta det frågor som rör sig kunskapkraven :) Nu skriver inte jag inte egna frågor längre XD men förr när jag gick i 3/4:an så gjorde jag det. Haha, jag minns fortfarande från 8:an :D metan, etan, propan, butan o.s.v XD 

Jag sätter i fart när jag gör matte. Men andra bli jag distrahera :(

oddahviing
2015-10-29 22:22
#5

Jag läser igenom allt översiktigt, som att jag läser vilken bok som helst.
Andra gången läser jag texten igen, men nogrannare och långsammare
Tredje gången läser jag de stycken som jag tror är viktigast att komma ihåg (mycket man läser är vad jag kallar dö-text, ord som bara fyller upp och gör en förvirrad så jag försöker plocka bort det)
Fjärde gången skriver jag upp viktiga datum/händelser/ord
Femte gången läser jag igenom texten igen och försöker memorera vissa meningar (brukar sitta och läsa böcker i huvudet på prov, ibland går det, ibland inte)
Sen brukar jag öva på det som jag haft "fel" på när jag testat mig själv, samt försöker separera olika ord/händelser/saker som jag blandar ihop.
Så gör jag när jag satsar på högsta betyg, har funkat hittills för mig ;)

'-Headlights on the highway-'

[candy_suki]
2015-10-30 22:28
#6

#5 Är det inte för jobbigt att läsa igenom allt om och om igen? Det funkar om jag läser ungefär 1-5 sidor men när man ska plugga till andra världskriget T_T det är ungefär 20sidor kanske mer :( jag håller på och förbered mig för provet, nu ha jag om och om igen gjort frågor våran lärare gav oss som hon säger ''viktig att kunna'' sedan gjorde jag också min egen sammanfattning (vad jag tror att viktigaste)  och den blev 18sidor lång. Bättre än att läsa hela boken. Långa texter gör mig ointresserat :/

Annons:
oddahviing
2015-10-31 11:24
#7

#6 Även om jag läst över 50 sidor så har det varit min teknik. Men när jag läser igenom så måste det också finnas ett intresse om jag så "fejkar" det, jag tänker inte på att "DET HÄR MÅSTE JAG KUNNA" utan jag läser det lugnt och sansat första gången för att försöka förstå helheten, då fokuserar jag inte mycket på årtal osv, utan mer händelse och allmän fakta. Men om det funkar bättre för dig att ta några sidor i taget så är det nog så du bör göra om du märker att det funkar bättre för dig. Och tänk på att en sammanfattning är mer kvalité än kvantitet, du måste nog korta ner den… fast om du menar 18 sidor skrivet på papper blir det mycket kortare på datorn, så du bör använda datorn med standard storlek för att verkligen se hur många sidor det blir. Sa din lärare hur många sidor det ska vara max?

'-Headlights on the highway-'

Upp till toppen
Annons: