Annons:
Etikett035-komvux
Läst 2475 ggr
[thildaaaa]
2015-09-25 00:33

Komvux, behörighet för veterinär

Hejhej! Jag har nu efter 2,5år ekonomis inriktning på gymnasiet insett att jag ska bli veterinär. Det innebär att jag måste läsa in 7 kurser på komvux nästa år… Biologi 1 och 2 kemi 1 2 fysik 1 2 och matte 4 Har någon erfarenhet av detta? Jag tänkte att jag kan läsa bio 1och 2 frys 1 kem 1 på höst terminen (om jag ej kan ersätta biologi 1 med att jag läst naturkunskap 1 och 2) men hur många timmar per vecka innebär det? Läser man dem i block eller alla samtidigt? Jag ska skaffa hund nästa sommar och vill inte lämna valpen ensam för tidigt och för länge, kan ja ta de första kurserna på distans och bara gå på labbar och prov? Kan tillägga att ja bor i Stockholm :)

Annons:
n00bArtWork
2015-09-26 10:27
#1

2014 läste jag 9 stycken kurser (Ma1, Religion 1, Geografi 1, Företagsekonomi 1, Psykologi 1, Nk2, Ma2, Psykologi 2 och Engelska 7) på 2 terminer varav jag valde flera på distans då jag pendlade mellan Örebro och Stockholm väldigt mycket, jag pluggade 40v och hann med men man måste ha viljan osv, många i mina klasser flunkade fast de verkade ha det på det torra, jag hade också inte världens bästa studieteknik ang de ämnen jag hade svårt för så en del kurser fick jag till på slutet osv så kräver mycket ansvar av en själv ( skulle kunna göra allt bättre idag då jag hittat min egna teknik, men fick bra betyg i de ämnena jag tyckte var otroligt intressanta dvs inte matte 😃  )

Distans på biologi blir labbar och prov som du måste gå på, resten ska du studera själv, ibland kan de ha distans träffar och det brukar vara 1 gång i månaden på en kvällstid på 2 timmar knappt.

"Förutom grundläggande behörighet för högskolestudier, krävs särskild behörighet enligt områdesbehörighet 13:
• Biologi B
• Fysik B
• Kemi B
• Matematik D

Alternativt särskild behörighet enligt områdesbehörighet A13:
• Biologi 2
• Fysik 2
• Kemi 2
• Matematik 4

Betygskrav: I var och en av ovanstående kurser krävs lägst betyget Godkänd.

Det finns fler ersättningsmöjligheter för kurser i områdesbehörigheterna – se allmän information om behörighet. "

Just det jag "highlightat" är enklast att få svar på via en studievägledare på komvux eller hos kommunen då de jobbar med att ta fram sådan info… jag letade men vet inte hur tillförlitlig den informationen är exakt.

Michaela-N
2015-10-04 00:37
#2

Du kan gå naturvetenskapligt basår på SU. Känner några som gjort det.

[thildaaaa]
2015-10-06 10:09
#3

det verkar ej som att de har det längre, plus att ja ej behöver läsa matte 3c som i alla fall förut ingick… är det inte bättre å läsa kurserna för sig? då kanske ja kan anpassa hur mycket distans ja vill ha å så…

Tusen
2015-10-19 08:49
#4

Min erfarenhet (som lärare på både gymnasiet och Komvux i matte, fysik, kemi) är att det är oerhört svårt att fixa alla dessa kurser på distans om man inte har tillgång till en NO-lärare i eller nära hemmet (Föräldrar, släktingar o.dyl.) Därmed inte sagt att det inte går men det krävs så oerhört mycket mer av personer som läser på distans än då  man går på lektioner. 
Jag skulle tipsa dig om att läsa i alla fall hälften av kurserna på Komvux med lärare.
Då hinner du med din nya hund också.

[thildaaaa]
2015-10-19 19:17
#5

jag tänkte läsa typ biologi 1 på heldistans, om jag ej kan få skippa den eftersom att jag har läst naturkunskap 1 och 2, men jag tror att jag ska läsa alla eller nästan alla de andra på lektionstider… har en bror som är väldigt duktig och som har läst alla dessa kurser, han går på kth nu och läser betydligt svårare grejer nu så jag har lite hjälp där iaf! :)

oddahviing
2015-10-29 22:25
#6

Kolla om det finns någon studiecoach i närheten där du bor, de har typ ALL info de kan ge dig och jag är supernöjd med min studiecoach, jag plugga igen hela gymnasiet på distans + mer!

'-Headlights on the highway-'

Annons:
[thildaaaa]
2015-11-03 09:59
#7

vad menar du med studiecoach? typ sånt där företag som studdy buddy?

oddahviing
2015-11-03 10:40
#8

Nejnej, kommunen brukar ha studiecoacher, de är en del av komvux kan man säga, de hjälper dig att komma in på utbildningar osv, allt som har med att studera att göra. Vill man bli veterinär så säger man det och då berättar de vad som behövs och vilka utbildningar som finns tillgängliga.

'-Headlights on the highway-'

[thildaaaa]
2015-11-04 13:13
#9

aha okej vad bra! ska kolla med dem om de har någon!

Em_
2015-11-08 12:56
#10

För några år sedan kunde biologi + kemi + fysik ersätta naturkunskap, men inte tvärt om eftersom naturkunskapen är mer basic. Bäst att kolla med en yrkesvägledare hur det fungerar nu :)


[H1Z1]
2015-12-21 02:39
#11

På två terminer på komvux lästa jag 14 ämnen för jag kom på att jag ville bli lärare! 
Engelska B 
Svenska B 
Matte 2a
Naturkunskap a1
Naturkunskap 1b
Naturkunskap 2
Religion1
Barns lärande och växande
Sociologi
Skapande verksamhet
Specialpedagogik
Psykologi1
Kommunikation
Lärande och utveckling

Fick A i många ämnen för jag la ner min själ i det, jag kom på vad jag ville bli så ge inte upp, så du kan om du vill! läste även 167% distans på många av ämnena via komvux så ge inte upp! Det går :)

VildaVittra
2015-12-21 03:29
#12

Jag har pluggat med folk som kommit in på att de läst naturvetenskap istället för de andra ämnena, och de har det jättejobbigt på utbildningen sedan då de inte kan tillräckligt. Så för din egen skull, läs in ämnena innan, så du slipper att plugga dubbelt. 

Åsö vuxengymnasium har basår: http://allastudier.se/utbildningar/648576-naturvetenskapligt-bas%C3%A5r-termin-1/

Annars kan du pendla till Uppsala: http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod=BAS%C5R&lasar=14/15

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: