Annons:
Etikett06-tentor-prov
Läst 3205 ggr
Anonym
Anonym
8/15/15, 2:19 PM

Kan Nationell prov sänka betyg?

Jag är lite nervös inför nationell prov. Då undra jag, om man har alltid gjort bra på provet men inte nationell prov bli det sänkning på betyget då? Är väldigt orolig att jag inte kommer in i NA.

Tacksam för svar!

Annons:
Tjeja
8/15/15, 2:29 PM
#1

nationella provet ska vara vägledande för hur betyget bör sättas. Om du har väldigt dåligt resultat på ett nationellt prov men alltid haft bra på din lärares prov kanske din lärare har gjort för lätta prov innan och inte lärt er tillräckligt mycket som ni skulle ha lärt er.

Är din lärare krävande och du lär dig mycket av din lärare samt att hens prov brukar vara svåra tror jag inte du behöver oroa dig.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Fridaaaa
8/15/15, 7:45 PM
#2

Lärare ska inte gå främst efter nationella proven. De är bara en liten del
Så har jag fått förklarat

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anonym
Anonym
8/15/15, 8:37 PM
#3

#1 #2 Aha ok, va bra! Nu är jag iallafall mindre orolig.  🙂

Gurky
9/5/15, 12:05 PM
#4

Ett nationellt prov kan aldrig sänka ens betyg, men däremot höja.

[thildaaaa]
9/26/15, 4:42 PM
#5

#4 det där stämmer inte! Som tidigare har nämnts så är NP vägledande för betyget. Dock ska ej provet avgöra HELT utan bara vara som ett stort prov typ. Alla lärare gör olika dock. Snacka med din lärare och fråga hur just hen gör tycker jag! Jag har många gånger fått bättre på NP än vad jag fått under året och då har betyget höjts :) ta ett djupt andetag, plugga så mycket du bara orkar och gör sedan ditt bästa, du kommer att komma in på det du vill läsa, det finns alltid en eller flera lösningar, tex komvux! Snacka med SYV om du är orolig och vill ha råd Annars tipsar ja dig att välja en skola utanför stan, kan vara lägre intagningspoäng där ;)

[candy_suki]
9/27/15, 5:21 PM
#6

#4 Jag ha pratat med min lärare och hon sa att om man har gjort bra hela tiden men inte NP så kommer de att fråga först ''vad som hänt?'' o.s.v. De säger att man kan ha en dålig dag. De kommer att snacka med oss ifall det är något med NP :) 

Jag ska inte plugga i stan. Jag har kollat skolor i Täby och där passa poängen mig :)

Annons:
[thildaaaa]
9/28/15, 5:05 PM
#7

Vad bra :)

Upp till toppen
Annons: